یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 146377

پنج‌شنبه (10 اردیبهشت) روز ملی خلیج‌فارس بود و به این بهانه مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از آغاز عملیات اجرایی هشت دهكده گردشگری در جنوب كشور خبر داد. البته بهره‌برداری از محیط زیست و منابع طبیعی بی‌نظیر ایران برای مقاصدی نظیر جذب مسافر و ایجاد درآمد برای كشور كاری پسندیده است و نباید مانعی برای آن ایجاد شود به شرطی كه مناسبات و قوانین زیست‌محیطی در این بهره‌برداری‌ها لحاظ شود.

سلامت نیوز: پنج‌شنبه (10 اردیبهشت) روز ملی خلیج‌فارس بود و به این بهانه مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از آغاز عملیات اجرایی هشت دهكده گردشگری در جنوب كشور خبر داد. البته بهره‌برداری از محیط زیست و منابع طبیعی بی‌نظیر ایران برای مقاصدی نظیر جذب مسافر و ایجاد درآمد برای كشور كاری پسندیده است و نباید مانعی برای آن ایجاد شود به شرطی كه مناسبات و قوانین زیست‌محیطی در این بهره‌برداری‌ها لحاظ شود.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه آرمان نوشت: ایجاد سایت گردشگری نباید منجر به تخریب یك زیستگاه شود. روزگاری جزایر قناری كه جزو كشور اسپانیاست به داشتن جزایر زیبا، سواحل و هوای پاك شهره بودند. بعد از تبدیل این مناطق به محدوده گردشگری و تاسیس هتل و آپارتمان‌های مختلف در آن و به‌دلیل تجمع و هجوم توریست‌هایی كه این مناطق بكر را مقصد سفرهای خود انتخاب می‌كردند، امروزه پنجره هر هتل روبه‌روی یك هتل دیگر باز می‌شود و ساختمان‌هایی با بیش از 30 طبقه ارتفاع ساخته شده‌اند. به عبارت دیگر، آن چیزی كه توریست‌ها برای آن به این منطقه مسافرت می‌كردند كه شامل سواحل زیبا و هوای پاك و مراتع چشم‌نواز بود، توسط خود توریست‌ها نابود شد. من امیدوارم قطب‌های گردشگری كه در جنوب كشور افتتاح شدند چنین سرنوشتی نیابند.

برای مثال بندر سیراف در شهر جم و چابهار از جاذبه‌های بكر جنوب كشور هستند كه امیدوارم افتتاح هتل و جذب گردشگر در این منطقه منجر به نابودی اقلیم و زیست‌بوم نشود و امیدوارم این قطب‌ها باعث جذب گردشگری آگاه شود كه بداند این منطقه‌ای كه به آن مسافرت می‌كند، منطقه خاص جهانی است. سواحل جنوبی ایران، ارزش‌های بین‌المللی دارد. اگر بخواهیم این مناطق را با سایت گردشگری آشوراده در شمال كشور مقایسه كنیم باید بگوییم آشوراده ویژگی‌های طبیعی خاصی دارد كه قابل قیاس با سواحل جنوب كشور نیست. آشوراده، دروازه میانكاله است و میانكاله با 68 هزار هكتار زمین شگفت‌آور دارای نمونه‌های گیاهی و جانوری است كه در جهان نظیر ندارد.

انار وحشی و دراج كه پرنده مخصوص خوزستان و شنزار‌های گرم است در آنجا یافت می‌شود. منطقه آشوراده و میانكاله مخلوطی از دریا، خشكی، كوه و دشت است كه انواع و اقسام جانوران در آن زیست می‌كنند. پسر ناصرالدین‌شاه در منطقه میانكاله در یك روز هشت قلاده ببر را شكار كرده بود كه این نشان‌دهنده غنی‌بودن این منطقه و تنوع جانوری و گیاهی آن است. نگرانی ما در آشوراده این بود كه این منطقه وقتی تبدیل به قطب گردشگری شود سرریز آن میانكاله را نابود كند. گردشگری كه برای اقامت در هتلی در آشوراده شبی برای مثال
500 هزار تومان هزینه می‌كند به دیدن در و دیوار هتل اكتفا نمی‌كند و سفر خود را به بازدید از میانكاله همراه می‌کند که ممکن است منجر به تخریب محیط‌زیست و آنچه بكر است، شود.

قطب‌های گردشگری خلیج‌فارس به هیچ‌وجه مانند منطقه آشوراده با جذب گردشگر منجر به تخریب محیط زیست نمی‌شوند؛ زیرا این مناطق به‌دلیل بكر بودن مقصد و محل زندگی هزاران گونه گیاهی و جانوری متعدد نشده است. مقاصد گردشگری و جذب توریست در صورتی كه با درنظر گرفتن مسائل زیست‌محیطی باشد، بسیار سودمند است در غیر این صورت نه‌تنها بهره و سودی برای كشورها ندارد بلكه با نابودی منابع ملی و آنچه سرمایه‌های طبیعی یك كشور است حتی به لحاظ منافع اقتصادی هم به زیان دولت‌هاست. جذب گردشگر فقط به همین سفر مختصر خلاصه نمی‌شود و وقتی شرایطی را تصور كنید كه به‌دلیل خاص بودن یك اقلیم آنجا منطقه گردشگری شناخته می‌شود و در آن هتل افتتاح می‌شود به این واسطه جمعیت است كه به این مناطق روزانه وارد می‌شوند و این افراد در بازدید از مناطق بكر با حضور در این منطقه نظم طبیعی و خدادادی آن را به هم زده و حتی اگر شكار و كارهای تخریبی از این دست را انجام ندهند باز هم باعث مهاجرت و خالی شدن آن منطقه از گونه‌های بكر گیاهی و جانوری می‌شوند و با خود آلودگی و ترافیك زندگی شهری را به ارمغان می‌آورند.
اسماعیل كهرم كارشناس محیط زیست

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha