یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 146395

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با بیان اینکه طی سه دهه اخیر در حوزه عمران بخش بهداشت و درمان کشور اقدامات بسیار کند صورت گرفته، یکی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان کشور را قدمت بالای بیمارستان‌های موجود دانست و در عین حال بر لزوم واگذاری بیمارستان‌ها جهت افزایش بهره‌وری تاکید کرد.

به گزارش ایسنا ، دکتر سیدحسن هاشمی در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی اراک که در تفرش برگزار شد با بیان این مطلب که تاکنون نسبت به حوزه بهداشت و درمان در کشور ما کوتاهی شده، گفت: علیرغم تمام غوغاسالاری‌هایی که پیرامون این حوزه انجام شده، این حوزه طی دو تا سه دهه اخیر بسیار مظلوم واقع شده است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین اولویت دولت‌ها باید سلامت باشد، افزود: رویکرد مثبت دولت تدبیر و امید به ارتقای سطح سلامت قابل تقدیر است؛ شرط عقل هم همین است و حیف بود اگر حوزه بهداشت و درمان را در اولویت‌های چندم قرار می‌دادیم.

وی افزود: در این حوزه فاصله ما با آنچه باید باشد کم نیست اما، در یکسال گذشته اتفاقات خوبی در راستای حمایت از مردم و ارائه خدمات بیشتر رخ داده است. در حوزه نیروی انسانی هم باید گفت که بزودی نیروهای جدید فارغ التحصیل می شوند و امسال و سال آینده تعداد آنها به سه برابر افزایش پیدا خواهد کرد.

هاشمی با تاکید براینکه نباید خدمات بهداشت و درمان برای کشور و مردم گران تمام شود، گفت: گزارشات چندان خوبی از زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی استان مرکزی ارائه نشده و براین اساس سفری به استان تدارک دیده خواهد شد اما، براساس بازدیدی که در حال حاضر از دو شهر آشتیان و تفرش انجام شد سعی خواهیم کرد که مشکلات بهداشت و درمان این دو شهر را به تدریج برطرف کنیم.

وی افزود: باید پذیرفت که ماندگاری پزشکان منوط به وجود بیمار است و توقعات در راستای ارائه خدمات در یک منطقه باید متناسب با بیماردهی شهرستان‌ها باشد. نمی‌توانیم تمامی متخصصان در تمامی رشته‌ها را در تمامی بیمارستان‌ها فراهم کنیم. بهتر است در این دو شهر که در فاصله از یکدیگر قرار دارند نسبت به تقسیم کار و امکانات جهت همپوشانی خدمات اقدام شود؛ چراکه استقرار تمامی خدمات در تمامی مراکز به دلیل کمبود مراجعین به صرفه نبوده و ماندگاری پزشک نیز در این صورت اتفاق نمی‌افتد.

هاشمی با بیان اینکه فرمانداران، نمایندگان مجلس و رئیس دانشگاه به نحوی برنامه ریزی کنند که این بیمارستان ها هزینه خود را تامین کنند و ما نیز در جبران عقب ماندگی ها کمک خواهیم کرد، افزود: یکی از راهکارها برای تامین کادر مورد نیاز اعزام نیروهای اضافه جهت گذراندن دوره‌های آموزشی در رشته های مورد نیاز است.

توسعه و کشاورزی با پیوست سلامت همراه باشد
وی بر لزوم تقویت بهداشت در جامعه و همچنین آموزش مردم در راستای دستیابی به این هدف تاکید کرد و با بیان اینکه درمان باید کم هزینه شود افزود: سیاستمداران باید متقاعد شوند که توسعه صنعت و کشاورزی باید با پیوست سلامت همراه باشد و باید برای کاهش آلایندگی واحدهای صنعتی هزینه شود.

جهت افزایش بهره‌وری، بیمارستان‌ها واگذار شوند
وزیر بهداشت گفت: بیمارستان‌ها در راستای افزایش بهره‌وری واگذار شوند؛ چراکه خرید خدمت باعث می‌شود مجموعه اداره کننده در راستای تضمین سود خود و به تبع آن افزایش رضایت‌مندی مردم، اقدام کند.

به گزارش ایسنا، صلاحی نماینده مردم تفرش،‌ آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به قدم‌های خوبی که در راستای توسعه خدمات بهداشتی و درمانی در قالب اجرای طرح تحول سلامت برداشته شده، افزود: یکی از مشکلات بزرگ حوزه درمان در آشتیان کمبود کادر درمانی بویژه پرستار است.

وی بر لزوم تجهیز طرح توسعه بیمارستان تفرش که دارای بخش‌های دیالیز، کلینیک زنان و زایمان و اتاق عمل خواهد بود تاکید کرد و افزود: احداث اورژانس 115 آشتیان نیز که زمین آن توسط یکی از خیرین اهدا شده، نیازمند اعتبار است.

صلاحی افزود: بیمارستان تفرش نیز علیرغم قدمت 40 ساله هنوز فاقد بخش‌هایی همچون رادیولوژی و سونوگرافی است و بیماران برای برخورداری از اینگونه خدمات به دیگر شهرستان‌ها اعزام می‌شوند.

وی به کمبود حضور پزشک متخصص در رشته‌های مختلف در این شهرستان اشاره کرد و گفت: طی دو سال اخیر 96 نفر از پرسنل بهداشت و درمان شهرستان بازنشسته شده‌اند و جایگزینی برای آنها وجود ندارد.

صلاحی بر لزوم ایجاد مرکز بهداشتی درمانی در دهستان خرازان و احداث اورژانس بین جاده‌ای در دهستان جفتان تاکید کرد و گفت: در فراهان نیز بیمارستان خیرسازی احداث شده که سال‌هاست در انتظار تجهیز به سر می‌برد.

شبانه روزی شدن مرکز بهداشتی - درمانی خنجین، تجهیز بیمارستان‌ها، استخدام پرسنل جدید و تکمیل کادر پرستاری به عنوان نیازهای بهداشتی و درمانی تفرش و آشتیان از موضوعات مورد تاکید صلاحی در این جلسه بود.

وی همچنین ساماندهی توزیع نیروهای درمانی متخصص در استان و ماندگاری آنها در شهرستان‌ها را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، در این نشست مشکلات و نیازهای حوزه های مختلف بهداشتی و درمانی استان با حضور وزیر بهداشت بررسی شد.

وزیر بهداشت در جریان سفر به شهرستان‌های آشتیان و تفرش از بیمارستان‌های امام سجاد(ع) و والفجر این دو شهرستان بازدید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha