یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 146400

سلامت نیوز: زمانی که بدن‌تان حالت انقباض به خود می‌گیرد یا احساس دلشوره، تعریق، تپش قلب شدید و سرگیجه می‌کنید بهتر است کنترل خود را از دست ندهید و از تکنیک‌هایی مانند آرام‌سازی عضلانی برای بازگشت بدن خود به حالت اولیه استفاده کنید.


دلبر نیروشک در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، با بیان اینکه مغز پیام را گرفته و به بدن می‌گوید که چه واکنشی نشان دهد، اظهار داشت: گاهی حتی قبل از اینکه فرد متوجه این تغییرات شود بدنش به سرعت واکنش نشان می‌دهد و این همان لحظه‌ای است که دلشوره‌ها از آن سرچشمه می‌گیرد بنابراین مغز و بدن مانند اعضای یک گروه کار می‌کنند تا به شما در مدیریت احساس‌تان کمک کنند.

وی ادامه داد: مغز شما کنترل همه فعالیت‌هایتان را از نفس کشیدن تا احساساتی که در هر لحظه نشان می‌دهید، در دست دارد. بیشتر عوامل مانند فیلم‌ها یا خواب‌های بد، پرهیجان یا ترسناک نیستند مگر اینکه مغز شما تصمیم بگیرد و دستور دهد که حالت پرهیجان و ترسناکی به خود بگیرد. در واقع مغز آنچه را می‌بینید، می‌شنوید، حس می‌کنید، می‌کشید و می‌بوئید به شکل اطلاعات اولیه می‌گیرد و به سرعت به آنها پاسخ می‌دهد تا به بدن‌تان بگوید چه واکنشی نشان دهد.

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: بدن شما به هر احساسی که تجربه می‌کنید واکنش نشان می‌دهد مثلا وقتی خجالت می‌کشید صورت‌تان سرخ می‌شود. زمانی که ناراحت هستید گریه می‌کنید و موقع تعجب از جا می‌پرید.

وی با ذکر مثالی برای حالات واکنشی بدن اظهار داشت: وقتی فرد عصبانی می‌شود ماهیچه‌هایش سفت می‌شود و این منجر می‌شود تا در ناحیه صورت اخم به وجود آید در این حالت ممکن است فرد دندان‌قروچه، قوز یا مشت خود را گره کند.

این روانشناس تصریح کرد: وقتی فرد تحت استرس قرار می‌گیرد مواد شیمیایی در بدنش ترشح می‌شود که او را ضعیف و لرزان می‌کند و در نهایت احساس دلشوره را تجربه کند. همچنین هنگامی که به هیجانات شدیدی دچار می‌شوید ممکن است پیشانی، زیر بغل،‌ دست‌ها و حتی داخل آرنج‌تان عرق کند.

وی افزود:‌ زمانی که آشفته و دست‌پاچه هستید زانوهایتان می‌لرزد و در واکنش به احساسات شدید نیز داغ می شوید و صورت‌تان سرخ می‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: هیجانات شدید باعث می‌شود که فرد احساس کند قلبش از سینه بیرون می‌زند. نفس کشیدن با سرعت زیاد اکسیژن زیادی به مغزتان می‌رساند. کم نفس کشیدن نیز موجب می‌شود تا کمتر از حد لازم اکسیژن به مغز فرد برسد هر دوی این حالت‌ها موجب سرگیجه و ضعف بدن می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود زمانی که بدن شما به یکی از این واکنش‌های فیزیکی دچار می‌شود کنترل خود را از دست ندهید زیرا این واکنش‌ها طبیعی هستند. این حالات نباید شما را از تلاش‌های تازه و تغییر مسیر در رویارویی با این حالات بازدارد. بهتر است از تکنیک‌های آرام‌سازی عضلانی استفاده کنید تا طی آن بتوانید حالات بدنی خود را متعادل کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha