یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 146411

سلامت نیوز:دكتر نوید ناصرى ، دندانپزشك  و عضو شورایعالى نظام پزشكى كشور طی یادداشتی اختصاصی به سلامت نیوز نوشت: به گذشته ها كه نگاه مى كنم، مى بینم بخش اعظم خاطرات خوش من از جعبه جادویى، از آن مهران مدیرى و تیم همراه اوست.


به گزارش سلامت نیوز به سالهاى اول دهه هفتاد- همزمان با آمادگى امتحان كنكورپزشكى-  كه بر مى گردم برایم دومرتبه این موضوع تداعى مى شود كه مى توان به جعبه جادویى اغلب سیاه و سفید آن روزها، فقط به عنوان وسیله و ابزار: اعلام وضعیت خطر و احتمال حمله هوایى، نمایش تخریب شهرها، مدارس و منازل مردم بى دفاع و كشته شدنهایشان، نمایش رشادتهاى رزمندگان اسلام و رفتارهاى وحشیانه ارتش بعث در جبهه هاى جنگ، وسیله آموزش دروس -از طریق تلویزیون- بدلیل تعطیلى اجبارى مدارس و ...، نگاه نكرد و با نگاه كردن به آن جعبه، تا حدودى رنگین دید و خندید.

مهران مدیرى و تیم همراهش نگرش من و هم نسلانم را به تلویزیون از یك دستگاه استرس زا به یك دستگاه نسبتاً مفرح استرس زدا بدل كرد. از وسیله اى براى گریاندن و ترسیدن از بى رحمى هاى جنگ، به وسیله اى براى خنداندن و خندیدن و شاد شدن بدل كرد.
مهران مدیرى ساعت خوشى را پس از سالها ناخوشى و ترس و نگرانى برایمان به ارمغان آورد كه هنوز با خاطراتش لحظاتى خنده بر لبانمان مى نشیند.
از آن به بعد و در طول دوران دانشجویى -دندانپزشكى و تخصص- و پس از ورود به عرصه فعالیت كارى،
این موضوع ادامه داشت و دیدن برنامه هاى مختلف مهران مدیرى حس خوبى به من بیننده القاء مى كرد. برنامه هایى چون پاورچین، شبهاى برره، باغ مظفر، مرد هزار چهره و اكثربخشهاى قهوه تلخ (بجز بخشهاى پایانى اش را كه عمداً ندیدم).
حال كه سوژه جدید مهران مدیرى را جامعه پزشكى كشورم مى بینم و با علم به این نكته كه  در مجموعه "در حاشیه" دندانپزشك وجود نداشت- البته خوشبختانه یا ...!!!-، اما لازم مى دانم ضمن تأكید بر حس دوست داشتن مدیرى و همراهان همیشگى اش، و خندیدن از برخى سكانسها، انتقادى به شرح ذیل به این "اولین پیام آور ساعتهاى خوش رسانه ملى" داشته باشم:

١) آیا مى توان مفهوم طنز بر این مجموعه اطلاق كرد؟
از مفاهیم طنز همان بس كه موضوع ناخوشایندى را با بهره گیرى از طبع  و هنر طنازى، به شیوه اى دلپذیر مطرح كردن تا هدف و نتیجه مورد نظر - به میزان اندك یا كامل- بدست آید.
در واقع كدام موضوع مطرح شده در مجموعه "در حاشیه"، هدفى را دنبال مى كرد؟
اگر تولید مجموعه اى با بن مایه پرداختن به معضلات اجتماعى و با هدف كاستن از این مشكلات اجتماعى تولید شده است، كه جاى تصویرگرى بیشترى داشت ولى اگر صرفاً تولید مجموعه اى در ژانر طنز و در بطن آن هجو و فكاهى، كمدى، لودگى، رفتارهاى تمسخر آمیز و تخطئه كننده براى خنداندن مردمان كشورمان-یكى از نگران ترین مردمان دنیا- است، شاید بهتر مى بود كارگردان محترم ضمن دقت بیشتر در انتخاب موضوع و تم اصلى مجموعه جدید خود، با صرف وقت بیشتر براى نگارش سناریویى قوى همراه با شخصیت پردازى دقیق و بهره گیرى از كارشناسان تیم پزشكى، به مفاهیم و موارد اصیل و متعدد مورد انتقاد در سیستم پزشكى كشور مى پرداخت و الزاماً متوسل به نمایش افرادى فاقد صلاحیت حرفه اى در بخش پزشكى، نمى شد.

٢) "در حاشیه"، حاشیه چه متنى است؟
آیا حاشیه ى حفظ حرمتها، احترام گذاشتنها و تكریم تمامى شهروندان از جمله جامعه پزشكى است یا ادامه بى حرمت كردنها، به هیچ انگاشتنهاى دیگران و بى اعتبار ساختنهاى رواج یافته در كشورمان است؟


آیا حاشیه ى نیاز مبرم و لزوم تكریم پزشكان و شفا بخشان جامعه براى ایجاد حس اطمینان هنگام خود واسپارى بیماران به ایشان است یا حاشیه تقابل فقر و زراندوزى و تحریك حس حق خواهى فقرا از اغنیا است و اعتماد زدایى از جامعه زراندوز پزشكى است؟


آیا حاشیه ى سیستم غلط نظام آموزشى در ترغیب اكثر دانش آموزان نخبه كشور براى تلاش در ورود به رشته هاى پزشكى و حتى ترغیب دیگران براى تحمل رنج دورى از وطن براى تحصیل در رشته هاى پزشكى و دندانپزشكى است یا حاشیه تقابل دانش آموختگى در ایران و برخى از كشورهاى خارجى  و سلب اعتماد بیماران هم از دانش آموختگان داخل و هم خارج از مرزهاى ایران است؟

آیا حاشیه ى رسیدگى به مشكلات بسیار فراوان معیشتى زندگى دوران دانشجویى، طرح، قبولى تخصص و تعهدات اجبارى آن با حقوق و دستمزد ناچیز و همراه آن مسؤولیتهاى بى نهایت خطیر و انتظارات بیش از حد یا نامعقول همگان از آنان در تمام مراحل فوق الذكر  و به تعویق افتادن تمام مراحل طبیعى زندگى از جمله ازدواج و فرزند دار شدن و استقلال مالى یافتن و ... است یا حاشیه زراندوزى هاى یك مشت بچه پولدار مرفه بى درد، بچه سوسول هاى صرفاً درس خوان به بلوغ اجتماعى نرسیده، سوء استفاده كنندگان از انواع رانتها و ... كه در دانشگاه مدارج جیب برى را به نحو اكمل یاد گرفته و در ارتباط با مردمشان به كار مى بندند؟


آیا حاشیه ى نحوه انتخاب دانشجو در رشته هاى مختلف پزشكى و حتى تخصصهاى آن با لزوم بررسى كامل ویژگى هاى شخصیتى ایشان، سلامت روان و پختگى در روابط اجتماعى و اهدافشان براى بدست گرفتن مسؤولیت خطیر سالم سازى جامعه، محرم شدن، مقدس شدن و مكرم شدن براى خدمت كردن است یا حاشیه انتخاب دانشجو صرفاً بر اساس نمرات كنكور مبتنى بر سؤوالات تستى -بعضاً  قابل خرید و فروش-  و با هر هدفى است؟

 تمام مواردى كه هم در نظر مردم و هم شما و همچنین ما اعضاء جامعه پزشكى، مواردى غیر قابل انتظار و به دور از باورها قلمداد مى شود كه از جامعه پزشكى انتظار آن نمى رود- البته به هر دلیلى كه مردم براى این جامعه قائل هستند- همانا دورى از اصول اخلاق پزشكى است.


اما سؤالاتى مطرح مى شود كه: درست است كه رعایت اخلاق پزشكى و حرفه اى براى پزشكان - بنا به مقتضاى شأن و حرفه پزشكى- از جایگاه بسیار رفیعى در بین مردم برخوردار است، اما آیا مجوزى براى سایر افراد و حرف در عدم رعایت اصول اخلاقى و بویژه اخلاق حرفه اى وجود دارد؟


آیا همه ما در هر رده اى كه باشیم در زندگى روزمره خود، آنگونه با دیگران رفتار مى كنیم كه انتظار داریم دیگران هم با ما همانگونه رفتار كنند؟

آیا مردم چه عوام و چه خواصى كه نقدى بر جامعه پزشكى وارد مى كنند، خود در شرایط شغلى و حرفه اى خویش بواقع اخلاقمدار هستند؟ و به واقع نقدپذیر هم هستند؟؟

در انتها باز هم تأكید مى كنم اینجانب به عنوان یكى از اعضاء جامعه پزشكى، هنوز هم مهران مدیرى را دوست دارم و ضمن آرزوى موفقیت بیشتر ایشان در تلاش براى رفع نقاط ضعف كارنامه خوب كاریش، امیدوارم شرایطى فراهم شود تا از توان و قابلیت هاى تأثیرگذار و غیر قابل انكار مهران مدیرى و تیم همراهش و بویژه رسانه ملى در رواج اخلاقمدارى در سطح جامعه، چه در نقد مشكلات و آموزش روابط اجتماعى پایه و چه در مناسبات شغلى و حرفه اى مختلف، بهره بیشترى برد.

ایكاش از این مجموعه ها نه فقط براى خنداندن صرف، بلكه خنداندن همراه با اهداف آموزشى بهره برد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرسنل اتاق عمل ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    4 1
    اقاي محترم اين سختي هايي كه فرموديد پزشكان هنگام تحصيل دارند ايا پزشكان اروپا وامريكا وبقيه دنيا همين دروس وكشيك ها وسختي هاي ديگرراندارند؟امافاصله درامدي انها با بقيه اقشار جامعه درحدود سه برابر ومنطقي است اما درايران فاصله درامد پزشك واقشارديگرازجمله كادر درمان غير منطقي ونادرست است بقيه هم درس خوانده وسختي هاي خودراداشته اند
  • رحمن ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    از این آقا!!! باید سوال کردکه در جامعه ما کسانی هستند که بیش از شما زحمت کشیده اند وبه علم خدمت کرده اند آیا آنها یک دهم شما در آمد دارند؟
  • رحمن ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 2
    از این آقا!!! باید سیوال کردکه در جامعه ما کیانی هست که بیش از شما زحمت کشیده اند وبه علم خدمت کرده اند آیا آنها یک دهم شما در آمد دارند؟