سلامت نیوز:یک جراح کلیه و مجاری ادراری با تاکید بر اینکه تمام بیماران مبتلا به بی‌اختیاری ادراری نیاز به جراحی ندارند، بر لزوم مراجعه به متخصص اورولوژی پیش از انجام جراحی بی‌اختیاری ادراری تاکید کرد.

دکتر سیمین وحیدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه بی‌اختیاری ادرای یکی از معضلات شایع زنان بالای 50 سال است، اظهار کرد: اغلب پیش از ارزیابی دقیق کارکرد مثانه این بیماران تحت جراحی قرار می‌گیرند که اشتباه است.

وی تصریح کرد: بیمارانی که عامل اصلی بی‌اختیاری ادراری آنها اختلال کارکرد مثانه است، گاهی اوقات تنها نیاز به درمان دارویی در جهت تخلیه بهتر مثانه دارند، زیرا جراحی نه تنها سبب بهبود بیمار نمی‌شود بلکه با ایجاد عامل انسدادی جدید بیماری را به مراتب سخت و شدیدتر می‌کند و امکانات آسیب به کلیه را نیز در آینده فراهم می‌کند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری با اشاره به اینکه اختلال کارکرد مثانه گاهی اوقات می‌تواند به علت ضعف عضلات مثانه نیز باشد، گفت: این مشکل منجر به تشدید بی‌اختیاری ادراری و آسیب جدی به کلیه در آینده می‌شود که برای تشخیص قطعی آن می‌توان از تست نوار مثانه استفاده کرد.

وحیدی مراجعه به یک متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و مشاوره با وی را پیش از انجام جراحی در تمامی بیماران بی‌اختیاری ادراری ضروری دانست و افزود: بیماران پیش از مراجعه به متخصص اورولوژی باید تست ادرار و سونوگرافی کلیه و مثانه پر و خالی انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه 80 تا 90 درصد بی‌اختیاری‌های ادراری با درمان دارویی و درمان‌های غیرجراحی بهبود پیدا می‌کنند، گفت: یبوست خود عاملی برای ایجاد اختلال کارکرد مثانه است و به همین دلیل رفع یبوست و درمان عفونت ادراری قدم اولیه درمانی است.

این جراح کلیه و مجاری ادراری در پایان خاطر نشان کرد: در صورت انجام جراحی در بیمارانی که پیش از آن تابحال جراحی نشده‌اند، احتمال تشدید انسداد مجرای خروجی ادراری، افزایش فشار داخل مثانه و آسیب به کلیه‌ها وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha