دکتر علیرضا لاشئی در نشست خبری بیست و یکمین سمینار چشم پزشکی فارابی که 16 تا 18 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود با اعلام این خبر افزود: هم اینک در آزمایشگاه های چشم پزشکی کشور از ربات هایی که از سوی مهندسان جوان ایرانی طراحی و ساخته شده است، استفاده می شود.

سلامت نیوز:دکتر علیرضا لاشئی در نشست خبری بیست و یکمین سمینار چشم پزشکی فارابی که 16 تا 18 اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود با اعلام این خبر افزود: هم اینک در آزمایشگاه های چشم پزشکی کشور از ربات هایی که از سوی مهندسان جوان ایرانی طراحی و ساخته شده است، استفاده می شود.
       وی با اشاره به اینکه برای استفاده از ربات ها هنوز در آغاز راه قرار داریم، اظهار داشت: تزریق دارو به زیر شبکیه از جمله کارهایی است که به کمک ربات انجام می شود و امید می رود، طی سال های آینده بتوانیم از ربات ها بیشتر در بالین بیماران بهره ببریم.


       به گفته دکتر لاشئی در حال حاضر در برخی کشورها سفارش تولید ربات هایی برای جراحی آب مروارید به شرکت های تولید کننده تجهیزات پزشکی داده شده است. همچنین انجام اعمال جراحی چشم از راه دور به کمک ربات ها افق های گسترده ای را پیش روی رشته چشم پزشکی    قرار داده است.
       دکتر محمود جباروند، رییس کمیته برگزاری بیست و یکمین سمینار چشم پزشکی فارابی نیز گفت: بهره گیری از تکنیک های جدید درمانی نیاز به پیوند قرنیه را به میزان قابل توجهی کاهش داده است.


       وی با اشاره به اینکه در گذشته بخش قابل توجهی از بیماران دچار قوز قرنیه نیازمند پیوند قرنیه بودند، خاطر نشان ساخت: طی سال های اخیر و با بهره گیری از تکنیک استفاده از حلقه هایی که باعث استحکام قرنیه و ممانعت از ایجاد قوز قرنیه می شود و از سوی دیگر روش تاباندن اشعه یو وی ایکس از آمار افراد نیازمند پیوند قرنیه به میزان زیادی کاسته شده است.


       دکتر جباروند ادامه داد: از آنجا که به کار گیری این تکنیک های جدید موافقان و مخالفانی دارد در بیست و یکمین سمینار چشم پزشکی فارابی، پزشکان استدلال های موافق و مخالف خود را در مورد این شیوه اعلام کرده با یکدیگر به بحث و تبادل نظر می پردازند.


      در این نشست، همچنین دکتر علی طباطبایی، دبیر علمی بیست و یکمین سمینار چشم پزشکی فارابی نیز گفت: علت 10 تا 15 درصد مراجعات کودکان و 20 تا 30 درصد بزرگسالان به اورژانس بیمارستان فارابی ضربه به چشم(تروما) است.


       وی ادامه داد: برخورد انگشت یا ناخن به داخل چشم، فرو رفتن اسباب بازی، اجسام برنده مثل قیچی، چاقو، کار میوه خوری، مداد و... به داخل چشم، کودکان را دچار مشکل می کند که 10 درصد آنان با اقدامات اولیه درمانی بهبود می یابند و 5 درصد دیگر به دلیل شدت صدمات نیاز به بستری شدن دارند.
      دکتر طباطبایی، حوادث شغلی و  دعوا را بیشترین علت مراجعه بزرگسالان به بیمارستان فارابی بر اثر ضربات چشمی عنوان کرد.


      وی افزود: با توجه به اهمیت این موضوع در بیست و یکمین سمینار چشم پزشکی فارابی یکی از سمپوزیوم ها به ترومای اطفال اختصاص داده شده است.
       گفتنی است در بیست و یکمین سمینار چشم پزشکی فارابی پانل ها، سمپوزیوم ها و کارگاه هایی برگزار می شود که مهم ترین مباحث پانل ها شامل شبکیه، تروما و اورژانس در چشم ، انستزی (بیهوشی) در چشم پزشکی، قرنیه، اپتومتری، انکولوژی، گلاکوما ( آب سیاه )، استرابیسم     (انحراف چشم )، اربیت (کاسه چشم )- اکولوپلاستیک و مجرای اشکی است. همچنین 13 سمپوزیوم این سمینار شامل  تصویر برداری شبکیه، بررسی ادم (ورم ) عصب چشم با یا بدون کاهش دید در موارد اورژانس، بی حسی- بی هوشی در چشم پزشکی، بینایی سنجی در کودکان، تومورهای چشم  و اربیت در کودکان، تشخیص و درمان گلاکوما ( آب سیاه)، تازه های استرابیسم ( انحراف چشم )، تازه ها و دور نماهای بیماری های شبکیه و... بوده که تازه های این رشته ها به متخصصان ارایه خواهد شد.
      علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سمینار می توانند به نشانه اینترنتی  fham.orgمراجعه کرده یا با شماره تلفن 55421112 تماس حاصل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha