از روز زمین پاک چندین روز گذشته است اما جنبش حامیان محیط زیست و دوست‌داران زمین برای پاک‌کردن کره خاکی از زباله همچنان در گوشه‌وکنار ایران ادامه دارد. در این روزها، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف مردمی در اغلب استان‌های کشور دست‌به‌کار پاک‌سازی طبیعت از زباله‌ها شدند. این برنامه‌های پاک‌سازی از روز زمین پاک در دوم اردیبهشت شروع شد. در این‌روزها گروه‌ها و تشکل‌های مردمی و مسئولان دولتی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، تهران، کردستان، آذربایجان، اصفهان، خوزستان و... با ترتیب‌دادن برنامه‌های مختلف اقدام به پاک‌سازی طبیعت از زباله کردند.

سلامت نیوز:  از روز زمین پاک چندین روز گذشته است اما جنبش حامیان محیط زیست و دوست‌داران زمین برای پاک‌کردن کره خاکی از زباله همچنان در گوشه‌وکنار ایران ادامه دارد. در این روزها، گروه‌ها و تشکل‌های مختلف مردمی در اغلب استان‌های کشور دست‌به‌کار پاک‌سازی طبیعت از زباله‌ها شدند. این برنامه‌های پاک‌سازی از روز زمین پاک در دوم اردیبهشت شروع شد. در این‌روزها گروه‌ها و تشکل‌های مردمی و مسئولان دولتی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، تهران، کردستان، آذربایجان، اصفهان، خوزستان و... با ترتیب‌دادن برنامه‌های مختلف اقدام به پاک‌سازی طبیعت از زباله کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، در شهرستان نیمروز در منطقه سیستان‌وبلوچستان با حضور دانش‌آموزان و اهالی روستاهای شهرستان، فرماندار، رؤسای شورای شهر و شهرستان و روستا، ریاست آموزش‌وپرورش، دهیاران، شهرداری نیمروز، مسئولان، تعداد زیادی از کارمندان ادارات نیمروز و... برنامه پاک‌سازی کانال زهکش شمال نیمروز از زباله انجام شد. این محدوده به‌دلیل نزدیکی به مناطق مسکونی مختلف و محل بازی کودکان به زباله‌دانی بزرگ از پسماندهای تولیدشده تبدیل شده بود. اما در این روز با همکاری این جمعیت کار پاک‌سازی محوطه انجام شد و بخش زیادی از زباله‌های ریخته‌شده در محدوده کامل جمع‌آوری و به محل دفن زباله‌ها منتقل شد. مشابه همین کار نیز در شهرستان زابل و با حضور فرماندار و گروهی از مسئولان و شهروندان صورت گرفت و زباله‌های ریخته‌شده در گوشه‌وکنار شهر گردآوری شد.

در تهران نیز دو روز پس از روز جهانی زمین پاک و در صبح روز جمعه چهار اردیبهشت به همین مناسبت در مراسمی ویژه با حضور غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران در مجلس‌شورای‌اسلامی و معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به همراه تعدادی از شهروندان و فعالان زیست‌محیطی در جاجرود حاشیه رودخانه از زباله پاک‌سازی شد.  مشابه همین برنامه نیز به شکلی دیگر و در شهر یاسوج و مرکز استان کهگیلویه‌وبویراحمد با حضور دانشجویان و استادان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج برگزار شد و پارک جنگلی یاسوج از زباله، پاک‌سازی شد. در این برنامه که با حضور بیش از ۱۰۰ دانشجوی این دانشگاه برگزار شد منطقه پارک جنگلی که بیش از ۸۰ هکتار وسعت دارد روزی بدون زباله را تجربه کرد.


پاک‌سازی ساحل مرجان بوشهر توسط انجمن حامیان محیط زیست و تعدادی از شهروندان و علاقه‌مندان به طبیعت در این شهر نیز نمونه دیگری از اقدامات مشابه بود. در این مراسم که با حمایت سازمان پسماند و اداره کل محیط زیست استان بوشهر و با حضور معاون سیاسی امنیتی استانداری بوشهر، رئیس محیط زیست و معاون منابع طبیعی استان برگزار شد بخش زیادی از ساحل مرجان توسط حاضران پاک‌سازی شد.  در جدیدترین رویداد از این دست، روز گذشته در حد فاصل استان کردستان و کرمانشاه دوست‌داران طبیعت و محیط زیست اقدام به پاک‌سازی زمین از زباله کردند. در این برنامه نیز بیشتر از یک هزار نفر و حدود ٩٠ تشکل مردم‌نهاد از استان‌های کردستان، کرمانشاه، همدان و تهران روز گذشته در برنامه بزرگ پاک‌سازی رودخانه سیروان و چشمه بل در حدفاصل دو استان کردستان و کرمانشاه شرکت کردند.

یکی از برگزار‌کنندگان و حاضران در این برنامه در همین رابطه  می‌گوید: «این برنامه را در راستای جنبش اجتماعی زمین پاک با حضور تمام ان‌جی‌او‌های زیست‌محیطی و فعال استان‌های کرمانشاه و کردستان و همین‌طور ان‌جی‌اوهایی از همدان و تهران برگزار شد؛ همچنین تعدادی از ائمه جمعه و جماعات، شعرا و هنرمندان نیز در برنامه حاضر بودند و پاک‌سازی حاشیه رودخانه را از روستای ناو تا روستای حجیج ادامه دادند. در این فاصله پنج کیلومتری و صعب‌العبور «چشمه بل» نیز قرار دارد که حاضران در مراسم با هدف حفظ این چشمه اقدام به شعرخوانی کردند.»برگزاری چنین اقداماتی در گوشه‌وکنار کشور نویدبخش شکل‌گرفتن جنش‌های اجتماعی دوست‌دار محیط زیست و طبیعت است که فارغ از هر بحث و دیدگاهی تنها هدفشان پاک‌سازی طبیعت ایران از زباله است. با حضور مسئولان و گروه‌های مختلف مردمی و تشکل‌های مردم‌نهاد در این برنامه می‌توان امیدوار بود جنبش پاک‌سازی طبیعت از زباله در آینده به جنبش زباله نریختن در طبیعت تبدیل شود.

این درحالی است که براساس آخرین آمار اعلام‌شده در رابطه با میزان زباله تولیدشده در ایران، ایرانی‌ها سالانه حدود ٢٠ میلیون تن زباله تولید می‌کنند. مطالعات کشوری در حوزه پسماند توسط وزارت کشور نشان می‌دهد سرانه تولید روزانه زباله برای هر نفر ٧٠٠ گرم است. این عدد را چندی پیش معاون امور شهرداری‌ها و دهداری‌های سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های کشور در نشست هم‌اندیشی مدیریت پسماندهای ساحلی کشور اعلام کرد.  از میزان کل زباله‌های تولیدشده در کشور ٢٠درصد زباله‌های تولیدشده توسط روستاییان است و ٨٠درصد مابقی را ساکنان شهرهای کشور تولید می‌کنند. با این همه، آمار و ارقام اعلام‌شده از سوی مسئولان نشان می‌دهد از این میزان تنها ٢٠درصد زباله‌های شهری بازیافت می‌شود. ٢٠درصد زباله شهری به نسبت کل زباله‌های تولیدی در کشور برابر با سه میلیون و١٦٠هزار تن می‌شود. این عدد حکایت از آن دارد که سالانه ١٦میلیون و ٦١٠ هزار تن زباله تولیدشده در زمین دفن می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha