یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 146436

کارشناس مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت گلستان گفت: با وجود روند نزولی تعداد افراد مبتلا به سالک، سال گذشته 600 مورد ابتلا به این بیماری در استان به ثبت رسید.

سلامت نیوز: کارشناس مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت گلستان گفت: با وجود روند نزولی تعداد افراد مبتلا به سالک، سال گذشته 600 مورد ابتلا به این بیماری در استان به ثبت رسید.

علی باقریان  در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: در سال 1388 افزون بر 2 هزار بیمار مبتلا به سالک در استان گلستان وجود داشت که با انجام اقدامات مختلف به کمتر از 600 مورد کاهش یافت.

وی اضافه کرد: طی چند سال اخیر افزایش آگاهی مردم، انجام اقدامات پیشگیرانه و نیز از بین بردن مخازن بیماری از مهمترین عوامل کاهش تعداد مبتلایان به سالک در استان گلستان بوده است.

کارشناس مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت گلستان همچنین با بیان اینکه تغییرات آب و هوایی در کم و زیاد شدن جوندگان و پشه ها موثر است، گفت: کاهش سیر بیماری سالک دراستان به منزله کنترل کامل آن نیست، بلکه باید همواره مراقب این بیماری با رعایت نکات بهداشت محیط و انجام اقدامات پیشگیرانه بویژه درمناطق آلوده بود.

سالک یا لیشمانیوز یک بیماری پوستی مشترک بین انسان وحیوانات جونده بویژه نوعی موش صحرایی بنام رومینوس است.

این بیماری ازطریق نیش پشه خاکی بنام فلبو توموس آلوده به انگل لیشمانیا این جونده ، به انسان سالم منتقل و درصورت درمان نشدن بموقع، اثر آن روی بدن برای همیشه باقی می ماند.

هم اینک با نزدیک شدن فصل گرما و افزایش حشرات درمحل زندگی انسان ، خطر گزش انواع حشرات و از جمله پشه خاکی که عامل بیماری سالک است نیز بیشتر می شود.
دکتر باقریان همچنین با بیان اینکه سالک از بیماری های چند صد ساله در گلستان بویژه در نواحی دشت ترکمن صحرا، می باشد، گفت: شهرستان های گنبدکاووس، مراوه تپه، کلاله و آق قلا از کانون های مهم آلوده به سالک هستند.

وی با یادآوری اینکه بیماری سالک دو نوع شهری و روستایی دارد که از نوع زخم، مخزن بیماری و نوع انگل تشخیص این دو امکانپذیر است، اضافه کرد: مخزن سالک روستایی نوعی موش صحرایی بوده که از طریق گزش پشه خاکی انگل آن به انسان منتقل می شود، اما مخزن این بیماری در شهر معمولا از سگ و پشه ناقل انگل این حیوان است.

وی، نوع سالک فعال در گلستان را روستایی عنوان و تصریح کرد: سالک روستایی خطرناک نیست و نیاز به درمان ندارد مگر درمان قسمت هایی از بدن که به زیبایی ظاهری انسان لطمه بزند مثل صورت و دست ها که لازم است به موقع درمان تا اثر زخم از بین برود.

کارشناس مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت گلستان همچنین خاطرنشان کرد: افرادی که برای یکبار دچار سالک شوند، دیگر به این بیماری مبتلا نمی شوند.

دکتر باقریان همچنین از درمان رایگان افراد مبتلا به بیماری سالک در 8 مرکز بهداشتی و درمانی در نقاط مختلف استان گلستان خبر داد و گفت: زمان شیوع بیماری سالک روستایی فصل بهار و تابستان و سالک شهری درطول سال است.
وی اضافه کرد: دور کردن موش ها از محل زندگی تا شعاع یک کیلومتر، مقابله با پشه ناقل بیماری با استفاده از پشه بند، حشره کش ها یا پوشیدن لباس های بلند بویژه هنگام خواب و دور کردن زباله ها ازمحل زندگی از مهمترین راهکارها در پیشگیری از این بیماری است.

هنگامی که پشه خاکی آلوده یک فرد را مورد گزش قرار می دهد، زمانی حدود چند هفته تا چند ماه و در مواردی یک تا دو سال طول می کشد تا بیماری بصورت زخم ظاهر شود، بنابراین هرگونه زخم بدون درد در نقاط باز بدن که بمدت دو هفته بهبود پیدا نکند، مشکوک به سالک است و برای تشخیص دقیق آن باید به مراکز درمانی مراجعه شود.

درمان این بیماری به دو شیوه تزریق آمپول گلوکانتیم و کرایوتراپی (سرما درمانی) و یا هر دو روش است.

وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته از شیوع بیماری سالک در 17 استان کشور خبر داد و گفت: بیماری سالک به دلیل گسترش کشت صیفی جات در برخی شهرها و نیز نابسامانی وضعیت نخاله های ساختمانی افزایش یافته است.

اظهارات وزیر بهداشت در حالی مطرح می شود که گلستان از جمله استان های در معرض تهدید بیماری سالک است.

هرچند در سال های اخیر شاهد کاهش بروز بیماری سالک در گلستان هستیم، اما گفته می شود این استان رتبه هفتم ابتلا به سالک را در کشور دارد.

طبق برخی آمارها سالانه 20 هزار نفر در کشور به سالک مبتلا می شوند، این بیماری در گلستان بیشتر در شرق استان شایع است.

گلستان یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و حدود یکهزار روستا زندگی می کنند.

شهرستان آق قلا در شمال استان و گنبدکاووس، کلاله و مراوه تپه در شرق گلستان واقع هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • fa ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۹
    0 0
    با عرض سلام.بسیار ممنون از مطالب خوبتان