هشت سال بود راهپیمایی سالانه کارگران مجالی برای نمایش پیدا نمی‌کرد و این قشر از بیان مطالبات و خواسته‌های خود بازمانده بود. اگرچه دولت قبل وعده‌های بسیاری در باب عدالت و رسیدگی به مطالبه جامعه کارگران سرداده بود اما سیاست‌های او در حوزه کار و اقتصاد در نهایت بی‌تدبیری، معیشت قشر کارگر را نشانه گرفت.

سلامت نیوز: هشت سال بود راهپیمایی سالانه کارگران مجالی برای نمایش پیدا نمی‌کرد و این  قشر از بیان مطالبات و خواسته‌های خود بازمانده بود. اگرچه دولت قبل وعده‌های بسیاری در باب عدالت و رسیدگی به مطالبه جامعه کارگران سرداده بود اما سیاست‌های او در حوزه کار و اقتصاد در نهایت بی‌تدبیری، معیشت قشر کارگر را نشانه گرفت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،از سال ٨٦ تا روز جمعه، کارگران مجوزی برای راهپیمایی در روز جهانی کارگر دریافت نکرده بودند. اگرچه برخی از خبرگزاری‌های داخلی از توافقی شفاهی میان مسئولان تشکلات کارگری و دولت به‌منظور انجام راهپیمایی خبر دادند اما علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر، این توافق را در قالب لفظ فشار جامعه کارگری به برگزاری راهپیمایی تعبیر می‌کند. او در اظهارات خود به‌صورتی ظریف اشاره به برخی از مخالفت‌ها برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر دارد؛ آنجا که می‌گوید: در مراسم و تظاهرات کارگری یک عده می‌خواهند مخالفت کنند اما راهپیمایی حقی است که قانون اساسی برای مردم قایل شده است. محجوب با شعار «زنده‌باد کارگر ایرانی و حق اعتراض کارگران» بر دفاع از حق بازنشستگان برای برخورداری از مستمری عادلانه، اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد توسط تأمین‌اجتماعی و اجرای قانون بیمه تأمین‌اجتماعی برای کارگران ساختمانی تأکید کرد.


 او همچنین اعتراض شدیدی نسبت به استفاده از کارگران خارجی در امور ساختمانی داشت و استفاده از اتباع خارجی را از دلایل بیکاری کارگران ایرانی توصیف کرد. راهپیمایی روز جهانی کارگر که روز جمعه حدفاصل خیابان ابوریحان و میدان فلسطین با جمعیت حدود ٢٠ هزار نفری برگزار شد، با شعارهای بسیاری از سوی کارگران صنوف مختلف همراه بوده است. کارگران با دردست‌داشتن پلاکاردهایی خواستار بیمه کارگران ساختمانی، ایجاد امنیت شغلی در کارگاه‌ها، استخدام کارگران ایرانی به‌جای کارگران اتباع خارجی بودند. بهرام حسنی‌نژاد دبیر اخراجی انجمن صنفی کارگران معدن چادرملو، اجتماع چندهزار نفری کارگران در تهران پس از هشت سال سکوت را نشان‌دهنده اوج نارضایتی کارگران از شرایط موجود در حوزه کار عنوان کرده است.


حسن صادقی از فعالان صنفی کارگری نیز در مراسم روز جهانی کارگر در بیان مطالبات کارگران گفت: بی‌توجهی به اجرای ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی درخصوص افزایش مستمری کارگران بازنشسته، اجرای قوانین همسان‌سازی و بازنشستگی صنایع و به‌مشکل‌خوردن اجرای بیمه کارگران ساختمانی از جمله مسائلی هستند که کارگران در مواجهه با آنها انتظار حمایت مسئولان این سازمان را دارند. وی همچنین به رایزنی‌های وزارت بهداشت برای تصاحب منابع درمانی سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: کارگران با راهپیمایی خود به وزیر بهداشت هشدار می‌دهند که چشم طمع به اموال سازمان نداشته باشد.


 این فعال صنفی کارگری همچنین بر ناکافی‌بودن افزایش ۱۵ تا ۱۷ درصدی مستمری‌های کارگران بازنشسته تأکید کرد. اما علی خدایی مشاور کانون شوراهای اسلامی کار در گفت‌وگو با «شرق» در مورد حضور گسترده کارگران در روز جهانی کارگر گفت: هماهنگی آنچنانی برای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر انجام نگرفت؛ چون ما تا لحظه آخر مطمئن نبودیم که این مراسم برگزار خواهد شد؛ اما اصلی‌ترین عامل، استقبال کارگران از این مراسم بود که کارگران بعد از سال‌ها فرصتی برای طرح مشکلات و بروز آن پیدا کرده بودند.


وی در مورد توافق جامعه کارگری با دولت برای برگزاری چنین مراسمی نیز گفت: مطمئن نیستم که دولت برای برگزاری این مراسم همراهی کرده باشد؛ اما به‌هرحال باید گفت که برگزاری راهپیمایی حق قانونی کارگران بود و در همه جای دنیا نیز برگزاری چنین مراسمی توسط گروه‌های اجتماعی و نهادهای مدنی مرسوم است.


وی به اخلال و محدودیت در آزادی‌های مدنی در دوره قبل اشاره کرد و افزود: در هشت‌سال گذشته آن‌قدر محدودیت در بیان خواسته‌ها و مطالبات جامعه کارگری انجام شد که کارگران به قشری فراموش‌شده تبدیل‌شده بودند؛ اما بااین‌حال، روز جمعه راهپیمایی رضایت‌بخشی بعد از چندین‌وچندسال برگزار شد. از آنجایی که این راهپیمایی پس از سال‌ها وقفه در آن برگزار شده، برخی گزارش‌ها از اخلال در برگزاری مراسم حکایت داشته است؛ تا جایی‌که علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر نیز در سخنرانی خود خطاب به جامعه کارگران عذرخواهی ضمنی داشته و گفته بود که در طول مسیر راهپیمایی احترام شما آن‌طور که باید نگه داشته نشد اما ان‌شاءالله سال بعد مراسم باشکوه‌تری تدارک می‌بینیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha