ورود تعداد زیادی از مجروحان زمین لرزه مرگبار از منطقه سیندوبال چوک در 70 کیلومتری پایتخت که بیشترین خسارات را در زمین لرزه 7.9 ریشتری شنبه گذشته متحمل شد، شوک بزرگی به مقامات دولتی و مردم وارد کرد.

سلامت نیوز:  ورود تعداد زیادی از مجروحان زمین لرزه مرگبار از منطقه سیندوبال چوک  در 70 کیلومتری پایتخت که بیشترین خسارات را در زمین لرزه 7.9 ریشتری شنبه گذشته متحمل شد، شوک بزرگی به مقامات دولتی و مردم وارد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بسیاری از شهروندان کاتماندو که از زمین لرزه این کشور جان سالم به در برده اند به دنبال وقوع پس لرزه های مکرر همچنان در فضاهای باز و در هوای سرد کاتماندو سپری می کنند اما شب گذشته این افراد به دنبال باران سنگین مجبور شدند به منازل خود که هر لحظه در معرض فروریختن است، برگردند.

افزایش شمار تلفات انسانی، زنده به گور شدن تعداد زیادی از زنان، مردان و کودکان و کمبود امکانات دارویی و غذایی باعث شده که به گفته برخی از زلزله زدگان، بارها در روز با دیدن این صحنه ها آرزوی مرگ کنند.

بسیاری از مجروحان امروز(جمعه) در حالی که در پتو و ملحفه پیچیده شده بودند، با بالگرد به بیمارستان های کاتماندو که از چند روز پیش ظرفیت آنها تکمیل شده آورده شدند، برخی از آنها را روی زمین، در راهروها و حتی در حیاط بیمارستانها و در چادرها بستری کردند.

«باسنت پنده» خلبان یکی از بالگردها در گفت وگو با خبرنگاران گفت که وضعیت در حال وخیم تر شدن است؛ دردناک است که رنج و غم دیگران را شاهد باشید؛ ما دیروز 29 مجروح را از منطقه ملانچه به کاتماندو منتقل کردیم اما زمانی که به بیمارستان رسیدیم، 2 نفر از آنها جان خود را از دست داده بودند.

این درحالی است که افراد مجروحی که جراحت های آنها عفونی شده، تلاشها برای حفظ اعضای بدن آنها گاه غیرممکن و یا بسیار مشکل شده است.

یک پزشک در بیمارستان کاتماندو گفت: به دلیل تاخیر در درمان بسیاری از مجروحان و نبود امکانات کافی ما مجبور می شویم برای جلوگیری از گسترش قانقاریا، دست و یا پای مجروحان را قطع کنیم.

به گفته مسوول امداد رسانی نپال، در منطقه سیندوپال چوک تقریبا 90 درصد از ساختمان ها تخریب شده است. بسیاری از اجساد در کنار جاده ها قرار گرفته و در انتظار سوزانده شدن هستند.

افزایش تعداد قربانیان زمین لرزه در چند روز گذشته باعث شده که اجساد به صورت دسته جمعی درکنار رودخانه ای که از کاتماندو می گذرد بدون انجام تشریفات مذهبی سوزانده شوند.

دود حاصل از سوزاندن اجساد باعث الودگی هوا و آب رودخانه شده و امکان شیوع بیماری های مختلف در کاتماندو را افزایش داده است.

با این حال رانش زمین بسیاری از روستاها را به صورت جزیره های گلی درآورده است و عملیات نجات و کمک رسانی را غیرممکن ساخته است.

تعداد زیادی از مردمی که از زمین لرزه جان سالم به در برده اند در انتظار کمک های امدادی درکنار جاده ها هستند و تعدادی نیز به منازل نیمه ویران خود بازگشته اند تا شاید بتوانند آن را برای زندگی آماده کنند شاید قربانیان بعدی زمین لرزه همین افراد باشند.

کمبود کمک های امدادی سبب شده است تا مردم به کاروان های حامل این کمک ها حمله کنند و آنها را به غارت کنند.

بسیاری از اجسادی که هنوز هم زیرآوار باقی مانده اند در حال فاسد شدن هستند و این امر باعث نگرانی مقامات بهداشتی از شیوع بیماریهای واگیردار شده است.

کودکان یتیم اکنون در خطر مرگ براثر ابتلا به بیماری های واگیردار قرار دارند و در سایه آینده ای نامعلوم بازی های کودکانه خود را بر روی تله های مرگ ادامه می دهند.

زلزله شدید نپال که در 80 سال گذشته در این کشور بی سابقه بوده است، تاکنون بیش از 6 هزار نفر قربانی گرفته است هرچند که مقامات نپالی احتمال می دهند که این تعداد به بیش از15 هزار نفر افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha