یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 146480

مشاور وزیر در امور مامایی با اشاره به برخی مشکلات ماماها از طرح‌های پیش روی وزارت بهداشت در این حوزه خبر داد.

سلامت نیوزمشاور وزیر در امور مامایی با اشاره به برخی مشکلات ماماها از طرح‌های پیش روی وزارت بهداشت در این حوزه خبر داد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از  ایسنا ، دکتر نجمه تهرانیان در مراسم بزرگداشت روز ماما با اشاره به دغدغه‌های جامعه مامایی کشور، گفت:مشکل عقد قرارداد ماماها با سازمان‌های بیمه سال‌هاست که وجود دارد و اخیرا پیشرفت‌های خوبی در جهت تحقق آن انجام شده است. با پیاده کردن تعرفه‌های خدمات مامایی در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات قدم موثری در این راستا برداشته شد و امیدواریم به زودی شاهد عقد قرارداد با بیمه‌ها باشیم.

اجرای طرح نظام ثبت مامایی به زودی

وی برخی برنامه‌های وزارت بهداشت در خصوص ماماها را تشریح و اظهار کرد:یک مساله بحث نظام ثبت مامایی بود که برنامه‌ریزی‌های آن انجام شده و برای افرادی که ذیصلاح هستند، اجرا می‌شود؛ به این صورت که سالانه دوره‌هایی برای ماماها گذاشته شده و امتحان رجیستری از آنها گرفته می‌شود، سپس این افراد وارد سیستم شده و سالانه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

سختی کار ماماها در انتظار بررسی دولت و مجلس

تهرانیان افزود:بحث سختی کار ماماها از معضلاتی است که سال‌ها به دنبال آن هستیم، خوشبختانه تمام مراحل آن در سیستم وزارت بهداشت انجام شده و در مرحله‌ای است که دولت و مجلس باید آن را بررسی کنند و درصورت تامین بودجه عملیاتی می‌شود.

وی با بیان اینکه از تعداد و نحوه توزیع ماماها آماری نداشتیم، از طراحی بانک اطلاعاتی مامایی خبر داد و گفت:جهت ساماندهی آمار ماماها و نحوه توزیع آنها دستور ایجاد سامانه مامایی توسط وزیر بهداشت داده شده است. همچنین سایت مامایی نیز برنامه‌ریزی شده تا بتوانیم ارتباط منسجمی با همکاران ماما داشته باشیم که آدرس آن www.mama.behdasht.gov.ir است.

تهرانیان از تصویب نزدیک به ۵٠ برنامه آموزشی مداوم در قالب برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت برای ماماها خبر داد و هدف آن را به روز کردن اطلاعات ماماهای کشور عنوان کرد.
مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی همچنین به طرح استقرار اعضای هیات علمی در بخش‌های بالین اشاره و اظهار کرد:به دنبال ابلاغ این طرح در ١٣ اردیبهشت ٩٣، این کار پیگیری شد و تا به حال چهار نفر کلیه مراحل جذب را طی کرده‌اند. طی مذاکرات ما مقرر شد که این اعضا در دانشگاه‌های بزرگ با مدرک phd و در دانشگاه‌های کوچک با مدرک کارشناسی ارشد جذب شوند.

تحول در خدمات زایمان طبیعی با ایجاد دکترای مامایی

تهرانیان پذیرش دانشجو در مقطع دکترای مامایی را از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت دانست و افزود:با این کار دانشجویان به صورت رزیدنت در اتاق‌های زایمان مستقر هستند و ارتباط مستقیم آنها با مسایل زایمان تحولی در زایمان طبیعی ایجاد خواهد کرد.

تهرانیان اقدامات در حوزه پژوهشی مامایی را تشریح کرد و گفت:سوق دادن پایان نامه‌ها به سوی موضوعات بالینی با تاکید بر زایمان طبیعی و ارتقای خدمات سلامت برای نوزادان و مادران را در دستور کار داریم.

لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه زایمان طبیعی

وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی در زایمان طبیعی گفت:باید کارهای ریشه ای در این زمینه صورت گیرد و در سطوح پایین و در سطح آموزش و پرورش این فرهنگسازی برای دختران آغاز شود که امیدواریم با همکاری آموزش و پرورش بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی طرح‌های عملیاتی مشترک با دانشگاه‌های مناطق محروم از جمله بندرعباس در زمینه دریافت مواد مغذی و پیامدهای آن در بارداری و نوزادی، تدوین مطالب آموزشی جهت ترویج زایمان طبیعی در جوانان را از دیگر برنامه‌ها در حوزه مامایی دانست.

تهرانیان همچنین از افزایش میزان حق‌الزحمه ماماهای شاغل در طرح پزشک خانواده مستقر در روستاها خبر داد و گفت: این موضوع مصوب و اجرایی شده است.
وی در پایان حتی مرگ یک مادر هنگام زایمان را فاجعه دانست و گفت:بعد از بررسی بسیاری از این مرگ‌ها به این نتیجه رسیدیم که اگر مراقبت بعد از زایمان به ماما سپرده شود با توجه به تسلطی که دارند، می‌توانند نقش حیاتی در این زمینه داشته و پزشک را به موقع از خطر آگاه کنند.

در ادامه این مراسم دکتر حسینی، رییس مرکز جذب هیات علمی با اشاره به برنامه استقرار و مقیم شدن اعضای هیات علمی در بخش بالینی گفت:این برنامه را تدوین کردیم و انتظار ما این است که با حضور همکاران در بخش‌ها این برنامه از سوی خود آنها با جدیت عملیاتی شود. دانشجویان ما نیاز مبرم دارند که اعضای هیات علمی در بخش‌های بالینی حضور داشته باشند. ما تلاش می‌کنیم که بستر لازم برای مقیمی همه همکاران در بیمارستان‌های آموزشی شکل گیرد و در این صورت تحول عظیمی در عرصه خدمات بالینی و مامایی ایجاد می‌شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha