یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 146482

رئیس سازمان انتقال خون با بیان اینكه روش های متفاوتی برای انتقال خون خودی وجود دارد، گفت: متاسفانه هنوز امكانات لازم برای این امر در كشور فراهم نشده است. از این رو، ضروریست بیمارستان های كشور به سیستم های انتقال خون و سرویس های آن مجهز شوند تا سرویس های انتقال خون بتوانند خدمات ارائه دهند.

سلامت نیوز:رئیس سازمان انتقال خون با بیان اینكه روش های متفاوتی برای انتقال خون خودی وجود دارد، گفت: متاسفانه هنوز امكانات لازم برای این امر در كشور فراهم نشده است. از این رو، ضروریست بیمارستان های كشور به سیستم های انتقال خون و سرویس های آن مجهز شوند تا سرویس های انتقال خون بتوانند خدمات ارائه دهند.

به گزارش سلامت نیوز علی‌‌اکبر پورفتح‌الله، رئیس سازمان انتقال خون در برنامه رادیویی «ره آورد» شبكه رادیویی سلامت با بیان این كه امکان ذخیره خون خود بیماران قبل از عمل جراحی وجود دارد، گفت: امروزه تلاش می شود كه از خون دیگران استفاده نشود، به خاطر این كه خون یك نوع پیوند است و ما یك بافت ناشناخته ای را از یك فرد ناشناخته به فرد دیگری تزریق می كنیم. از این رو تلاش می شود تا از خون خود بیمار استفاده شود. بنابراین رویکرد جدید انتقال خون در دنیا، ذخیره و استفاده از خون خود بیماران برای موارد غیر اورژانسی در عمل‌های جراحی است که ایمن تر است. 

وی با اشاره به مدیریت خون بیمار ادامه داد: ادبیاتی در دنیا تحت عنوان «مدیریت خون بیمار» در حال شكل گیری است كه این ادبیات دارای شكل های متفاوتی است؛ یكی این كه، كم خونی بیمارانی كه جراحی انتقادی دارند، را قبل از این كه عمل جراحی انجام شود، اصلاح كنیم. بر همین اساس، اگر پزشكان به این امر توجه كنند، می توانند میزان مصرف خون دیگران را به حداقل برسانند.

پورفتح‌الله با بیان این كه در ایران امكان انتقال خون خودی وجود دارد، افزود: از فردی كه می خواهد عمل جراحی انجام دهد، می خواهیم كه چند روز قبل از عمل بیاید و خون خود را اهدا كند، این امر باعث می شود خون وی رقیق شده و در حین عمل نیز خونریزی كم تری داشته باشد. 

وی در ادامه با اشاره به امکان بازگشت خون بیمار حین جراحی به بدن با دستگاه‌های ساکشن، اظهاركرد: طب بدون انتقال خون در دنیا مطرح شده که با دستگاه‌های ساکشن حین جراحی خون خود فرد را جمع‌آوری کرده و با عبور از فیلترهای استریل پس از تسویه آن را دوباره به بدن بیمار منتقل می‌کنند.

پورفتح‌الله در ادامه تضعیف سیستم ایمنی را یكی از اثرات انتقال خون از دیگران دانست و بیان كرد: به ازای هر واحد خونی که به بیمار تزریق می‌شود تا 50 درصد شانس عفونت بیمارستانی در گیرنده افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان این كه روش های متفاوتی برای انتقال خون خودی وجود دارد، گفت: متاسفانه هنوز امكانات لازم برای این امر در كشور فراهم نشده است.از این رو، باید بیمارستان های كشور به سیستم های انتقال خون و سرویس های آن مجهز شوند تا سرویس های انتقال خون بتوانند خدمات ارائه دهند. همچنین یكی از دلایلی كه پزشكان و مراكز درمانی از انتقال خون خودی بهره نمی گیرند و تمایل كم تری به آن نشان می دهند، چرخه اقتصادی انتقال خون است.

رئیس سازمان انتقال خون در پایان این برنامه رادیویی اظهارداشت: متاسفانه به واسطه این كه خون و فرآورده های خونی به طور رایگان در اختیار مراكز درمانی و بیمارستان ها قرار می گیرد، آن ها تمایل كم تری برای استفاده از روش های دیگر هستند ، كه امیدواریم با پیگیری های لازم در این زمینه بتوانیم در راستای مدیریت مصرف خون تلاش كنیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha