وجود 3 هزار و 268 هزارهكتار بافت فرسوده پایدار و شناسایی حدود 14 هزار‌هكتار بافت ناپایدار با توجه به تهدید بحران‌های طبیعی و غیر‌مترقبه پایتخت سبب شده است تا....

سلامت نیوز:وجود 3 هزار و 268 هزارهكتار بافت فرسوده پایدار و شناسایی حدود 14 هزار‌هكتار بافت ناپایدار با توجه به تهدید بحران‌های طبیعی و غیر‌مترقبه پایتخت سبب شده است تا....
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان،وجود 3 هزار و 268 هزارهكتار بافت فرسوده پایدار و شناسایی حدود 14 هزار‌هكتار بافت ناپایدار با توجه به تهدید بحران‌های طبیعی و غیر‌مترقبه پایتخت سبب شده است تا همواره این نگرانی وجود داشته باشد كه زلزله به دغدغه‌های نخ‌نما شده بافت‌های فرسوده پایان می‌دهد؟ بر این اساس تأكید بر سرعت بخشیدن به نوسازی با‌فت‌های فرسوده و ناپایدار همواره دغدغه دائمی مسئولان است و به دلیل پیچیده بودن مسائل اقتصادی حوزه ساخت‌وساز و تبعات آن همواره نوسازی بافت‌های فرسوده دارای سرعت لاك‌پشتی بوده به گونه‌ای كه به رغم تلاش‌های صورت گرفته همچنان بافت‌های فرسوده در برابر اقدامات انجام شده مقاومت می‌كند.

با این حال ارائه و اجرایی كردن بسته‌های تشویقی و سند محلات با توجه به پیوست اجتماعی برای نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده می‌توانند به حل این مشكل شهری كه به نوعی شهرها و روستاهای كشور را هم در بر گرفته است كمك كند به شرط آنكه بتوان از ظرفیت‌های مدیریت شهری، دولت و بخش خصوصی به بهترین شكل ممكن بهره گرفت. با وجود آنكه در تمامی معابرشهری ساخت‌وساز انجام می‌شود و بافت‌های فرسوده تخریب و ساختمان‌های چند طبقه قد می‌كشد، با این حال روند نوسازی و احیای بافت‌های فرسوده در مناطق محروم و دارای بافت‌های ناپایدار و فرسوده به دلیل ارزش اقتصادی كم با كندی پیش می‌رود. در زمینه نوسازی بافت فرسوده پایدار و ناپایدار در پایتخت محمد سالاری رئیس كمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با تأكید بر وجود بیش از 17 هزار هكتار گفت: یكی از مهم‌ترین و جدی‌ترین مشكلات و تهدیدهای كلانشهرها و به ویژه كلانشهر تهران موضوع بافت‌های فرسوده‌ای است كه متأسفانه به صورت كلان وجود دارد. این تهدید می‌تواند به صورت ملی و حاكمیتی نیز باشد چراكه بافت‌های فرسوده دارای هر سه مؤلفه‌ ناپایداری، ریزدانگی و نفوذ‌ناپذیری است.
 

با توجه به اینكه تهران دارای گسل‌های زلزله‌ای فراوان است، در صورت بروز زلزله عملاً امكان امدادرسانی و نجات برای مسئولان نظام، شهرداری تهران و سایر سازمان‌های مرتبط وجود ندارد و با توجه به وجود تراكم تمامی نهادهای حاكمیتی، وزارتخانه‌ها و سایر سازمان‌های امنیتی در شهر تهران این موضوع می‌تواند تهدید امنیتی برای كل كشور باشد ولی متأسفانه با توجه به اینكه وقوع زلزله تدریجی اتفاق نخواهد افتاد و به یكباره است، مسئولان علاوه بر مطرح كردن این موضوعات در جلسات و همایش‌ها دغدغه جدی ندارند.

این عضو شورای چهارم شهر تهران با اشاره به اینكه اگر دغدغه‌ای هم در این زمینه وجود داشته باشد، مسئولان مربوطه تصمیم جدی را تا به حال اتخاذ نكرده‌اند، تصریح كرد: امروزه مهم‌ترین اولویت احیا و نوسازی بافت فرسوده است. شورای شهر و شهرداری تهران طی سال‌های گذشته و به ویژه در دوره چهارم اقدامات خوبی را انجام داده است.

نوسازی سالانه حدود 7 درصد از بافت فرسوده

سالاری با بیان اینكه شورا‌ی شهر، شهرداری را مكلف به اجرای برنامه پنج ساله كرده است، گفت: طبق برنامه پنج ساله شهرداری تهران مكلف است سالانه اقدام به نوسازی 10 درصد از بافت‌های فرسوده كند. البته این رقم به 10 درصد نرسیده است. در این مدت شهرداری تهران سالانه حدود 7 درصد اقدام به نوسازی بافت فرسوده كرده كه بخشی از این آمار را نیز مراجعه خود شهروندان برای احیای بافت‌های فرسوده شامل می‌شود. وی با بیان اینكه شهرداری تهران ملزم است تا صددر‌صد عوارض را دریافت نكند كه با این اقدام یك گام جلوتر از قانون در حال حركت است، افزود: مدیرعامل جدید سازمان نوسازی با رویكرد واقع‌بینانه بسته‌های پیشنهادی در این زمینه را به شورا و كمیسیون شهرسازی ارائه كرده است. به عنوان نمونه طبق یكی از بسته‌ها عوارض متفرقه برای نوسازی بافت فرسوده حذف شود یا به پیشنهاد كمیسیون شهرسازی سازمان نظام مهندسی اعضای زیرمجموعه خود را ملزم كند كه در این محدوده هزینه نظارت اخذ نشود و بسته‌های تشویقی در سایر اراضی شهر تهران بدهد. به گفته این عضو شورای چهارم شهر طرح سازمان نوسازی شهر تهران قابل تقدیر است، چراكه بسته‌های تشویقی را هدفمند كرده است. اما واقعیت آن است كه در این طرح با وجود انجام مطالعات آماری و تحلیلی، برخی از بسته‌های تشویقی شامل املاك بزرگ مقیاس در بافت‌های فرسوده است كه عملاً هیچ تأثیری در تشویق آنها بر نوسازی ندارد در صورتی كه این بسته‌ها باید بیشترین تأثیر را در تسریع نوسازی داشته باشد.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای احیای بافت فرسوده

سالاری با بیان اینكه بسته‌ها به طور شفاف تحلیل آماری شده‌اند، گفت: جلسه مشتركی در شورای شهرداران مناطق 22گانه با حضور معاونت امور مناطق داشته‌ایم و در آن جلسه تمامی این موارد و تأثیرگذاری بسته‌ها بررسی شده است ولی به هر حال این بسته‌ها هم نمی‌توانند معجزه‌ای برای بافت‌های فرسوده كنند.

وی با تأكید بر اینكه دولت و وزارت راه و شهرسازی باید در نوسازی بافت فرسوده كمك كنند، گفت: دكتر آخوندی و دیگر معاونانشان با اهتمام جدی اقداماتی در زمینه بافت فرسوده كردند، همچنین بانك مركزی، سایر بانك‌ها را مجاب كرد كه تسهیلاتی با سود بسیار كم برای احیای بافت فرسوده ارائه كنند ولی با توجه به اتفاقاتی در حوزه مسائل اقتصادی اعم از بودجه دولت و كاهش قیمت نفت، دیگر امیدی به انجام اقدام خاصی نیست.

این عضو شورای چهارم شهر تهران تصریح كرد: اگر مجموعه نمایندگان مجلس، دولت و نمایندگان شورای شهر و شهرداری تهران به نقطه‌ای مشترك در زمینه بافت فرسوده كه مهم‌ترین اولویت در شهر تهران است برسند می‌توان از طریق مداخله و به میان آوردن سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مشكل را حل كرد. بنده به عنوان رئیس كمیسیون شهرسازی شورا معتقدم اگر رانتی یا تخلفی در حوزه افزایش بارگذاری ساخت‌و‌سازها شهر تهران اتفاق بیفتد، در مناطق شمالی شهر تهران باید قطع شود و به سمت بافت‌های فرسوده برود. هرچند در مناطق بافت فرسوده افزایش جمعیت‌پذیری داریم ولی این وضعیت به سرانجام خواهد رسید.

سالاری با بیان اینكه رفع چند مشكل كلیدی موانع بر سر راه بافت فرسوده را بر خواهد داشت، افزود: بازگشایی معابر یكی از این اقدامات است بدین معنی كه پرداخت مجموعه تسهیلات دولت، شهرداری و شورای شهر منجر به بازگشایی معابر نفوذناپذیر خواهد شد، همچنین پروژه‌های تحریك توسعه در این نواحی باید پیاده‌سازی شود. در مناطق مرفه اقدامات خوبی برای افزایش محرك توسعه ازجمله فضاهای سبز و بوستان‌های مختلفی در منطقه 22 و مناطق شمالی، غربی و شرقی تهران صورت پذیرفته است اما در مناطق مركزی كه بافت‌های فرسوده متراكم نیز وجود دارد متأسفانه پروژه‌هایی چون فضای سبز، پارك‌ها، مراكز فرهنگی و تفریحی نتوانستیم ایجاد كنیم كه ضرورت دارد از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در این بخش استفاده شود.

وی با بیان اینكه برای عملیاتی شدن این موضوعات رانت دولت و شهرداری نیاز است، گفت: كارگروه‌های مختلفی در زمینه بافت فرسوده تشكیل شده است اما باید اذعان داشته باشیم كه بافت فرسوده نیازمند سرمایه‌گذاری و بودجه است ضمن اینكه بودجه و سرمایه‌گذاری هم باید هدفمند شود. هدفمند شدن نیز در بخش بازگشایی معابر و ایجاد پروژه‌های محرك توسعه باید اتفاق بیفتد. از سوی دیگر فتح‌اللهی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در زمینه نوسازی بافت فرسوده پایتخت تصریح كرد: سازمان نوسازی شهر تهران با خروج از تصدی‌گری و مداخله مستقیم در نوسازی، مسئولیت ایفای نقش مدیریت هماهنگ در شهر تهران را بر عهده دارد و در این راستا تلاش می‌كند تا تمامی ظرفیت‌ها و امكانات موجود در مجموعه شهرداری تهران را برای نوسازی بافت‌های فرسوده پایتخت هماهنگ سازد.

وی كمیته هماهنگی و برنامه‌ریزی نوسازی بافت‌های فرسوده را به منزله اتاق فكر شهرداری برای حل مسائل و مشكلات نوسازی ذكر كرد و گفت: سازمان نوسازی در قالب نقش مدیریت هماهنگ با یك نگرش سیستمی و برنامه شهردار محور و نه سازمان محور به امر نوسازی ورود پیدا كرده و در این مدیریت سخت نیاز به همدلی، همفكری، همزبانی و هم‌اندیشی تمامی نهادهای ذی‌مدخل در زمینه نوسازی دارد.

تحقق نوسازی ۱۰درصدی بافت فرسوده با اجرای بسته تشویقی جدید

همچنین قالیباف شهردار تهران در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات شهرداری در زمینه نوسازی بافت فرسوده تأكید كرد: در مورد بافت فرسوده نیز اقدامات خوبی از سوی شهرداری تهران صورت گرفته است كه درجهت رفع دغدغه شهروندان بوده و تلاش‌های زیادی در این مسیر صورت گرفته است. هم اكنون در نوسازی بافت فرسوده شهر تهران طی دو، سه سال گذشته از ركورد هفت درصد به هشت درصد رسیده‌ایم. این در حالی است كه بر اساس قانون باید سالانه ۱۰ درصد طی ۱۰ سال نوسازی بافت فرسوده صورت بگیرد اما بعید می‌دانم كه در دیگر شهر‌ها این رقم را حتی به ۲ درصد هم رسانده باشند. البته این موفقیت شهرداری در حالی است كه در سه سال گذشته تعهدات دولت در معافیت‌های در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت فرسوده را دریافت نكرده‌ایم.

وی با اشاره به بسته جدید نوسازی شهر تهران گفت: با اجرایی كردن این طرح در سال جاری، قول می‌دهیم كه تا پایان سال ۹۵ رشد بافت فرسوده در شهر تهران دو‌رقمی شده و به ۱۰ درصد خواهد رسید.

و سخن آخر اینكه اگر برای سرعت بخشیدن به احیا و نوسازی بافت‌های فرسوده سیاستگذاری درستی انجام نشود در آینده نه چندان دور باید برای جبران خسارت‌های ناشی از بافت‌های فرسوده هزینه‌های بسیار سنگینی را پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha