وزیر بهداشت در مراسم روز ماما گفت :وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پیگیر کارهای رشته مامایی هستیم اما عده‌ای هستند که پرستار را به جان پزشک انداخته و پزشکان را به نحوی خاص نشان می‌دهند اما این مسائل سیاسی است و در این فضای غبارآلود کسی به حق خودش نمی‌رسد و اگر هم برسد، رضایتمندی ایجاد نمی‌شود.

چیزی به نام اتاق زایمان در بیمارستانها نداریم/ کار پرستاران راسیاسی نکنید

سلامت نیوز: روزیر بهداشت در مراسم روز ماما گفت :وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه پیگیر کارهای رشته مامایی هستیم اما عده‌ای هستند که پرستار را به جان پزشک انداخته و پزشکان را به نحوی خاص نشان می‌دهند اما این مسائل سیاسی است و در این فضای غبارآلود کسی به حق خودش نمی‌رسد و اگر هم برسد، رضایتمندی ایجاد نمی‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، سیدحسن هاشمی در مراسم بزرگداشت روز ماما گفت: در وزارت بهداشت پیگیر وضعیت ماماهای کشور هستیم اما ای کاش در گروه پرستاری نیز عده‌ای قضیه را سیاسی نمی‌کردند و کار را با عقلانیت پیش می‌بردند اما عده‌ای محدود به عنوان جامعه شریفه پرستاری قضیه را سیاسی کرده‌اند. او گفت: آنچه که من در طول عمر خود دیده‌ام این است که هیچ‌گاه کار افراد تندرو و زورگو به نتیجه نمی‌رسد و بار کج هیچ‌گاه به منزل نمی‌رسد اما خوشبختانه کار در حوزه مامایی به خوبی و با عقلانیت پیش می‌رود.

او تاکید کرد: در حال حاضر برای ساده‌ترین سوال در حوزه مامایی یعنی تعداد ماماها در کشور، پاسخی در دست نیست و امیدواریم بتوانیم این موضوعات را اصلاح کنیم و در ادامه مسیر نقش ماماها را پررنگ‌تر ببینیم، چراکه مساله جمعیت بحثی جدی است و از یک نگاه تند مذهبی نشات نمی‌گیرد، بلکه نگاهی هوشمندانه و جدی در جهت استقلال و امنیت کشور است. البته متاسفانه آن، زمانی است که وسایل لازم را فراهم نکنیم و بحث اشتغال و ازدواج را جدی نگیریم.

هاشمی ادام داد: ادامه داد: در مذاکرات خصوصی که با آقای رییس‌جمهور داشتم بسیار تلاش کردم تا بخشی از دارایی‌ها و منابع بلوکه شده‌ای که در کشورهای دیگر قرار دارد، برای توسعه خدمات در نظام سلامت اختصاص یابد اما نگاه‌ دولت اشتغالزایی است ، البته موضوع جمعیت بسیار حائز اهمیت بوده و باید ابزار آن فراهم شود ضمن اینکه این موضوع نسبی است و نباید فکر کنیم که همه مشکلات و کمبودها در این مقطع باید برطرف شود.


لزوم داشتن بخش زایمان در تمامی بیمارستان‌ها


وزیر بهداشت با بیان اینکه در بخش آموزشی در حوزه مامایی و تخصصی زنان مشکلات زیادی داریم، اظهار کرد: باید مامایی و پرستاری در بالین دیده شوند. نمی‌دانم چه کسی این کار را کرده که در حال حاضر مجموعه پرستاری و مامایی ما در بالین حضور ندارند با اینکه کار آنها بالینی است. او گفت: من از معاون آموزشی درخواست کردم که بدون هیچ ملاحظه‌ای بیمارستانی که کلینیک ندارد را تعطیل کرده و در جهت ارتقای آموزش تلاش کنند. در بخش متخصص زنان نیز باید حتما بخشنامه شود که هیچ بیمارستانی بدون در نظرگرفتن بخش زایمان و امکانات لازم برای آن مجوز نگیرد.

او با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر در بیمارستان‌های تهران چیزی به عنوان اتاق زایمان باقی نمانده است گفت: متخصصان ما همه از زنان هستند که البته این بسیار خوب است اما برخی نمی‌توانند در شیفت شب حضور داشته باشند و به همین خاطر سزارین را تبلیغ می‌کنند.

هاشمی گفت: یکی از منابع درآمدهای بسیار بالای بیمارستان‌ها از بخش زایمان است و اگر فضای خود را به تخت‌های سزارین اختصاص دهند، درآمد بالایی خواهند داشت بنابراین اتاق‌های زایمان را به اتاق‌های پست‌آپ برای سزارین تبدیل می‌کنند. این موارد باید حتما مورد بررسی قرار گیرد، بنابراین هر بیمارستانی که می‌خواهد بخش زنان داشته باشد باید فضای مناسب و فراخی را برای زایمان طبیعی، زایمان بی‌درد و آب‌درمانی اختصاص دهد.

عقد قرارداد میان بیمه‌ها و ماماها با آرامش شدنی است


او در مورد بحث تعرفه‌گذاری خدمات مامایی گفت: تعرفه‌های مامایی در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات به خوبی دیده شده و باید کاری کنیم که بیمه‌ها حتما با ماماها قرارداد ببندند البته این کار با آرامش شدنی است و به تدریج اتفاق خواهد افتاد.

وزیر بهداشت درخصوص گرفتن پنج سال سختی کار برای ماماها و با اشاره به مطالبات آنها در این خصوص اظهار کرد: در حال حاضر همه فکر می‌کنند کارشان سخت است و متقاضی برای گرفتن سختی کار بسیار زیاد است در گروه پزشکی 8 الی 9 گروه از جمله گروه‌های آزمایشگاه، ماماها و... به دنبال گرفتن سختی کار هستند. ما اینها را قبول داریم اما اعتباراتی لازم است که باید تامین شود تا گروه‌هایی که کارشان سخت است، بتوانند آن را بگیرند. البته باید شرایط و وضعیت کشور را نیز در نظر بگیریم و ضمن اینکه اگر به منافع ملی فکر ‌کنیم، منافع گروهی و شخصی نیز رفع می‌شود.

هاشمی با ابراز امیدواری نسبت به توجه بیشتر به عرصه مامایی گفت: درخواست من این است که بحث‌هایی که بین ماماها و متخصصان زنان صورت می‌گیرد را جدی نگیرید، عده‌ای هستند که پرستار را به جان پزشک انداخته و پزشکان را به نحوی خاص نشان می‌دهند. این مسائل سیاسی است و در این فضای غبارآلود کسی به حق خودش نمی‌رسد و اگر هم برسد، رضایتمندی ایجاد نمی‌شود.

او ادامه داد : امیدوارم سطوح عالی رشته مامایی نیز دایر شده و بتوانیم روابط خود را با ذی‌نفعان تعریف کنیم. اگر در بخش‌های زنان 10 هزار نفر پرستار داشته باشیم، خوب است که ماماها جایگزین پرستاران شود و پرستاران در بخش‌های دیگر به کارگیری شوند. اگر این اتفاق بیفتد هم به نفع ما و هم به نفع پرستاران است، چراکه می‌توان از پرستاران در بخش‌های ویژه استفاده کرد، با توجه به اینکه در نظر داریم 1500 تخت ویژه را راه‌اندازی کنیم.

وزیر بهداشت در بخشی از سخنانش به حساس بودن مرگ مادر و نوزاد در هنگام زایمان تاکید کرد و گفت: برای فوت هر کودک و یا مادر باید بسیار سخت‌گیر باشیم، به ویژه در مورد مادران. ما نباید در کشور مرگ مادر داشته باشیم و در این خصوص باید بسیار حساس و سخت‌گیر عمل کنیم.

هاشمی با اشاره به مرگ مادری در حین زایمان در سردشت گفت: برای موضوع سردشت چهار گروه فرستادیم تا موضوع را بررسی کنند بنابراین در مورد مرگ مادر و کودک باید سخت‌گیری بسیاری کرده و خود من هم این موضوع را رصد می‌کنم تا این آرامش در مردم ایجاد شود. خوشبختانه با اجرای برنامه ترویج زایمان طبیعی، شاهد 400 هزار زایمان طبیعی در سال گذشته بودیم و میزان مرگ و میر ما نیز به تدریج کاهش پیدا کرده است. عده‌ای که طرفدار سزارین بودند می‌گفتند که با این روش مرگ و میر افزایش می‌یابد اما با ترویج زایمان طبیعی نه تنها مرگ و میر افزایش نیافت بلکه کاهش نیز پیدا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • no ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    5 0
    یعنی خواستار اجرای قانون بودن تندروی هستش؟! پرستاری دیگر از تبعیض خسته شده و از این کلمات ترسی نداره!!
  • پرستار ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
    6 0
    سلام فرض کنیم که جناب دکتر هاشمی درست بگویند و اقدام برخی سیاسی باشد اما خواسته ها که واضح است: اجرای قانون مصوب مجلس، این بحث به ضعف خود وزارت بر میگردد که گردنش از قانون کلفت تر است وگرنه قطعا با اجرای قانون همه چیز آرام می شود و جو مثلا سیاسی هم می خوابد. شما دارید لجبازی می کنید و بعد می گویید سیاسی است!! مگر اجرای یک قانون در کشور سیاسی است؟ مگر خواستن اجرای قانون مصوب مجلس کار سیاسی است؟ وقتی شما به هیچ عنوان حتی حاضر به صحبت نمی شوید با پرستاران، و قانون را هم خارج از حدود اختیاراتتان غیر قابل اجرا می نامید چه راهی برای اینها می ماند؟ حالا مگر برای ماماها چه اتفاقی افتاده است که در سکوت محض دنبال مطالبات نیستند؟ قطعا این حرفهای شما درباره ی ماماها هم مانند همان وعده های اجرا نشده و گاها کتمان شده تان درباره ی پرستاری می شود و هیچ اتفاقی نمی افتد. نمیدانیم کجای این خواسته ها سیاسی است؟ مگر پزشکان سیاسی هستند؟ اجرای قانون برای پرستاران سیاسی است ولی اجرای یک طرح من درآوردی برای یک قشر خاص سیاسی نیست؟ این هم از سیاست شماست که این حرفها را می زنید و چون ماپرستاریم و از سیاست سردر نمی آوریم متوجه حرفهای شما نمی شویم. مردم در بیمارستانها الکی می میرند و.... شما قانون خواهی را سیاسی می دانید. ما درباره ی پزشکان حرف نمی زنیم شما از اول درباره پزشکان الفاظ زیرمیزی بگیران و .. رشوه و... را برای توجیه افزایش تعرفه هایتان به کار بردید و شواهدش در ذهن رسانه ها ثبت شده است. حالا فکر کنید این حرکت سیاسی است خوب با یک حرکت ماهرانه خاموشش کنید و قانون را اجرا کنید لطفا!
  • رحمن ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    1 0
    با این سخنان جناب وزیر یاد داستان حلوا وآن همشاگردی که صدای ....در می آورد وتکه حلوایی نوش جان می کرد آقای وزیر پرستاران پرستارند وباهیچیک از کسانی که برای شما ..تکان می دهند قابل قیاس نیستند