برای خودشان یک پا دکتر هستند. معاینه می‌کنند، نسخه می‌نویسند و حتی دارو درست می‌کنند، اما هیچ کدامشان تخصص دانشگاهی در طب سنتی ندارند. این روزها خیلی از عطاری‌های غیرمجاز، بازار طب سنتی را به قبضه خود درآورده‌اند و این وسط، دانش‌آموختگان این رشته در سایه عطاری‌ها کار می‌کنند.

سلامت نیوز:برای خودشان یک پا دکتر هستند. معاینه می‌کنند، نسخه می‌نویسند و حتی دارو درست می‌کنند، اما هیچ کدامشان تخصص دانشگاهی در طب سنتی ندارند. این روزها خیلی از عطاری‌های غیرمجاز، بازار طب سنتی را به قبضه خود درآورده‌اند و این وسط، دانش‌آموختگان این رشته در سایه عطاری‌ها کار می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم،در این بازار ناخوش طب سنتی، خبرهای خوش حاکی از آن است که خدمات طب سنتی، تعرفه‌گذاری و بیمه می‌شود.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت از ورود خدمات این طب به کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات خبر داد و گفت: خوشبختانه خدمات طب سنتی تعرفه‌گذاری شدند.

محمود خدادوست خاطرنشان کرد در زمینه پوشش بیمه‌ای خدمات طب سنتی رایزنی‌ها و صحبت‌هایی با مدیران عامل سازمان بیمه تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت داشته‌ایم و قرار بر این است بزودی ویزیت و مشاوره‌های تخصصی طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

تعرفه‌گذاری و بیمه شدن خدمات طب سنتی، دارای این پیام است که خدمات این طب در بین متولیان نظام سلامت جدی گرفته شده است. وقتی کاملا معلوم باشد که هر خدمت طب سنتی، چقدر برای بیمار هزینه دارد و همچنین معلوم باشد که بیمه‌ها تا چه میزان از این خدمات را تحت پوشش خود قرار می‌دهند، این معنا را می‌رساند که با خدمات طب سنتی مثل پزشکی رایج برخورد می‌شود.

تخلف‌ها کمتر خواهد شد

وقتی برای ارائه یک خدمت پزشکی، معیار رسمی وجود نداشته باشد، آن وقت هر کسی می‌تواند با هر قیمتی که دلش خواست به مردم این خدمات را ارائه دهد.

عباس حاجی‌آخوندی، متخصص طب سنتی و رئیس سابق سازمان غذا و دارو  اظهار کرد: تعرفه‌گذاری و بیمه شدن خدمات طب سنتی، یک گام به جلوی مهم برای رسمیت یافتن خدمات طب سنتی است که این اتفاق بی‌شک دست آن عده را که با نام طب سنتی و صرفا برای پرشدن جیب خودشان، درمان غیرعلمی را برای بیماران تجویز می‌کنند، می‌بندد.

به گفته حاجی‌آخوندی، تعرفه‌گذاری و بیمه شدن خدمات طب سنتی، منفعت بسیار زیادی برای مردم خواهد داشت و بی‌شک، تخلف‌های رایج در حوزه این نوع طب را کمتر می‌کند، زیرا مردم با اطمینان بیشتری می‌توانند از خدمات این نوع طب استفاده کنند و بازار غیررسمی در طب سنتی کمرنگ خواهد شد.

بیمه شدن و تعرفه‌گذاری خدمات طب سنتی، به عقیده حاجی‌آخوندی باعث می‌شود که طب سنتی از بازار غیررسمی و زیرپله‌ای خارج شده و معتمد وزارت بهداشت باشد.

عرف جایش را به قانون می‌دهد

در سال‌های اخیر، طب سنتی رفته‌رفته به سمت رسمی شدن پیش رفته است. افتتاح دانشکده طب سنتی در سال 86، تاسیس مرکز تحقیقات طب سنتی در سال 90 و راه‌اندازی تخصص طب سنتی، داروسازی طب سنتی و پرستاری طب سنتی، اتفاقاتی است که به گفته حاجی‌آخوندی موجب رسمیت بیشتر طب سنتی شده است.

البته هنوز تعرفه‌گذاری و بیمه خدمات طب سنتی ابلاغ نشده، اما به گفته وی، این اتفاق در شرف وقوع است.

هم اکنون خدمات طب سنتی بدون تعرفه‌گذاری دقیق است. یعنی مثلا اگر فردی می‌خواهد حجامت انجام دهد و به‌پزشک طب سنتی مراجعه کند، تعرفه دقیق و یکسانی وجود ندارد که همه پزشکان طب سنتی آن را به عنوان پیش‌فرض قبول داشته باشند.

دکتر سعید میرزاآقایی، پزشک طب سنتی هم  می‌گوید: الان عرف در خدمات طب سنتی حاکم است و تعرفه دقیق و قانونی وجود ندارد که در همه مطب‌ها یکسان باشد.

به گفته این پزشک، این‌که مطب پزشک در کدام نقطه شهر واقع شده باشد و چقدر برای بیمار وقت و انرژی گذاشته می‌شود، همه اینها عواملی است که در تعیین دستمزد پزشک تاثیر دارد.وی بر این باور است که همین عرف هم گاهی اوقات موجب نارضایتی بیماران می‌شود و بعضی بیماران برای پرداخت حق ویزیت و هزینه خدمات با پزشک اختلاف نظر پیدا می‌کنند.

میرزاآقایی تاکید دارد که تاکنون تعرفه‌ای به ما ابلاغ نشده، اما اگر قرار است فرآیند تعرفه‌گذاری و بیمه خدمات طب سنتی اعمال شود، این کار باید پخته و بر اساس کارشناسی دقیق انجام شود تا هم رضایت پزشک و هم رضایت بیمار را در پی داشته باشد.

این عرفی که از آن صحبت کردیم، برای پزشکان فعال در طب سنتی است که برای ارائه خدمات طب سنتی مجوز دارند، اما برای عطارها و دیگر فعالان طب سنتی که مجوزی برای ارائه خدمات این طب ندارند، همین عرف هم وجود ندارد و خیلی اوقات، آنها هر قیمتی را که دوست داشته باشند برای ارائه خدمات دارویی و درمانی‌شان طلب می‌کنند.

البته درست است که با رسمیت یافتن خدمات طب سنتی، بازار عطاری‌های غیرمجاز و فعالان طب سنتی بدون مجوز هم کساد خواهد شد، اما در هر صورت باید با این افراد که با جان و سلامت مردم بازی می‌کنند، برخورد جدی‌تر شود تا طب سنتی، نماد شفابخشی با کمترین عوارض ممکن باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha