یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴

برای بسیاری از شما پیش آمده که با فردی مواجه شوید که به دلیل لرزش دست برای انجام کارهای روزمره با مشکل مواجه است، برای چنین بیمارانی حتی خوردن غذا و پوشیدن لباس و دیگر مراقبت‌های فردی هم دشوار است. گرچه همه افرادی که لرزش دست دارند به بیماری پارکینسون مبتلا نیستند، اما برای بسیاری از آنها این تشخیص داده شده و تحت درمان هستند. از ویژگی‌های دیگر بیماری پارکینسون، کندی حرکات صورت و اندام‌ها و اختلال در راه رفتن است.

سلامت نیوز:برای بسیاری از شما پیش آمده که با فردی مواجه شوید که به دلیل لرزش دست برای انجام کارهای روزمره با مشکل مواجه است، برای چنین بیمارانی حتی خوردن غذا و پوشیدن لباس و دیگر مراقبت‌های فردی هم دشوار است. گرچه همه افرادی که لرزش دست دارند به بیماری پارکینسون مبتلا نیستند، اما برای بسیاری از آنها این تشخیص داده شده و تحت درمان هستند. از ویژگی‌های دیگر بیماری پارکینسون، کندی حرکات صورت و اندام‌ها و اختلال در راه رفتن است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،پس از تشخیص این بیماری از سوی متخصصان مغز و اعصاب، درمان دارویی برای کنترل علائم این بیماران آغاز می‌شود، اما میزان پاسخ به درمان دارویی و روند پیشرفت بیماری در همه یکسان نیست.

در برخی از بیماران، پارکینسون بعد از چند سال آن‌قدر پیشرفت می‌کند که فرد برای کنترل علائم نیاز به مصرف تعداد زیادی دارو با فواصل کوتاه در طول روز دارد که البته با گذشت زمان کوتاهی از مصرف قرص دوباره لرزش بیمار باز‌می‌گردد تا نوبت بعدی مصرف دارو فرابرسد. البته با پیشرفت‌های درمانی، طی سال‌های اخیر روش‌های درمانی موثرتری ارائه شده است.‌

در مغز ما در هر لحظه هزاران پیام الکتریکی بین نقاط مختلف رد و بدل می‌شود و اشکال در تولید و ارسال این پیام‌ها علت ایجاد بیماری‌هایی مثل پارکینسون است. سال‌هاست که در دنیا روشی برای جایگزینی تولید این پیام‌های الکتریکی ابداع شده که شامل وارد کردن الکترود یا به عبارت ساده‌تر سیمی به داخل مغز می‌شود که با ایجاد یک جریان الکتریکی کوچک تا حدودی جایگزین برخی سلول‌های از کارافتاده برای تولید پیام‌های الکتریکی می‌شود. خوشبختانه چند سال است که این جراحی منحصر‌به‌فرد در کشور ما نیز به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود و تعداد زیادی از بیماران را نجات می‌دهد.‌ قرار دادن این الکترود داخل نقطه خاصی از مغز، عملی بسیار ظریف و همراه با محاسبات دقیق محسوب می‌شود.

انتهای دیگر این الکترود از جمجمه خارج و از زیر پوست عبور داده شده و به یک باتری برای تولید جریان الکتریکی متصل می‌شود. با روشن کردن باتری و برقراری جریان الکتریکی، علائم بسیاری از بیماران تخفیف یافته و نیاز آنها به مصرف دارو کاهش یا حتی قطع می‌شود.‌ این‌که کدام بیمار برای این جراحی مناسب است و پاسخ خوبی به آن خواهد داد، شامل عوامل متعددی می‌شود که از سوی تیم جراحی شامل جراح مغز و اعصاب، متخصص داخلی مغز و اعصاب، روانپزشک و متخصص بیهوشی تعیین می‌شود، چراکه پاسخ درمانی همه بیماران به این جراحی یکسان نیست. انتخاب درست بیماری و انجام ظریف و دقیق این جراحی، بیماران زیادی را به زندگی بازمی‌گرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha