رییس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر لزوم هم افزایی وزارت بهداشت، نظام پزشکی و سازمانهای بیمه گر جهت رفع مسایل ماماها،برخی دغدغه های جامعه مامایی کشور را تشریح کرد.

سلامت نیوزرییس سازمان نظام پزشکی کشور با تاکید بر لزوم هم افزایی وزارت بهداشت، نظام پزشکی و سازمانهای بیمه گر جهت رفع مسایل ماماها،برخی دغدغه های جامعه مامایی کشور را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر علیرضا زالی در مراسم بزرگداشت روز ماما با بیان اینکه دو اتفاق بزرگ در نظام سلامت قرین بحث مامایی است، گفت:یکی از اقدامات ترویج زایمان طبیعی بوده که دستاوردهای خوبی داشته است. ۴٧٠هزار زایمان طبیعی در طی یکسال و یکهزار و 123 بلوک توسعه یافته زایمان طبیعی در کشور نشان دهنده حرکت به سوی زیرساخت‌سازی مناسب و بهینه است.

توسعه زیرساخت‌های زایمان طبیعی؛ فرصتی برای وزارت بهداشت

وی با بیان اینکه در قالب این اقدام آموزش 10 هزار مادر اتفاق افتاده و این کار بزرگی است، اظهار کرد:٣٠ درصد از ماماها در این توانمندسازی مشارکت کردند. بنابراین ترویج زایمان طبیعی را برای جامعه مامایی باید به فال نیک گرفت و طراحی زیرساخت‌های وزارت بهداشت جهت توسعه زایمان طبیعی به عنوان الگوی مناسب ملی جهت ارتقای سلامت مادران و نوزادان را باید به عنوان یک فرصت تلقی کرد.

زالی افزود:با تدبیر مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست‌های جمعیتی از سوی ایشان، روش نوین سیاست‌های جمعیتی در کشور در حال شکل گیری است و بخش عمده‌ای از طراحی و راه‌اندازی سیاست‌های جمعیتی در دستان مدبر ماماها عملیاتی خواهد شد.

مشکلات ماماها باید در بیرون از وزارت بهداشت جستجو شوند

به گفته رییس سازمان نظام پزشکی، بخش زیادی از مشکلات مامایی در وزارت بهداشت قابل حل نیست و باید در بیرون از آن جستجو شود. خلاءهای زیادی در نظام سلامت کشور موجود است که در بسیاری موارد متقاضی صنفی خاصی برای آن وجود ندارد. بحث مدیریت و تولیت دختران نوجوان در آستانه و عبور از سن بلوغ، بحث نوجوانی و... مسایلی هستند که می‌توان با مهندسی جدید در نظام سلامت و به کمک همکاران ماما کارهای زیادی در این موار انجام داد.

بیشترین میزان عدم اشتغال در میان ماماها

زالی در ادامه تصریح کرد: جامعه مامایی با وجود تمام شایستگی‌ها جزو گروه‌هایی است که بیشترین میزان عدم اشتغال را داشته و مطالبات فراوانی دارند. یکی از برنامه‌های بسیار خوب در حوزه وزات بهداشت بحث آیین‌نامه کاری همکاران ماما است که در نظام پزشکی و وزارت بهداشت یک مسیر را طی کرده است، اما سازمان‌های بیمه‌گر نیز باید به این موضوع تن دهند. مسایلی مانند نوشتن سونوگرافی و نسخ می‌تواند مطالبات ماماها را تحقق بخشد. این کار با هم افزایی نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سازمان‌های بیمه انجام می‌گیرد. با توجه به اینکه ماماها از قبل از انقلاب جزو گروه‌های مستقل پزشکی بوده‌اند باید این موضوع را پیگیری کرد.

مهم‌ترین مساله ماماها عقد قرارداد با بیمه است

رییس سازمان نظام پزشکی مهم‌ترین مساله ماماها را بستن قرارداد با بیمه‌ها دانست و گفت:بارها این موضوع در وزارت رفاه پیگیری شد و اخیرا از دکتر ربیعی درخواست کردم که مجددا این موضوع را در صحن شورای عالی بیمه مطرح کنند چراکه عقد قرارداد میان ماماها و بیمه‌ها از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است. مساله دیگر پنج سال سختی کار برای ماماهاست که پیگیری آن توسط وزارت بهداشت و حل آن در بیرون است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha