یکشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
کد خبر: 146508

خیلی وقت‌ها چشممان دچار ناراحتی‌هایی می‌شود که بسرعت به‌جانش می‌افتیم و احساس خطر و ترس سرتاپایمان را فرا می‌گیرد. آن قدر با دست چشم‌هایمان را لمس می‌کنیم که نه‌تنها از درد و ناراحتی‌مان کم نمی‌کند بلکه آن را تشدید نیز می‌کند. اگر خدای ناکرده حادثه‌ای برای چشم‌هایتان رخ دهد چه کار می‌کنید؟

سلامت نیوز:خیلی وقت‌ها چشممان دچار ناراحتی‌هایی می‌شود که بسرعت به‌جانش می‌افتیم و احساس خطر و ترس سرتاپایمان را فرا می‌گیرد. آن قدر با دست چشم‌هایمان را لمس می‌کنیم که نه‌تنها از درد و ناراحتی‌مان کم نمی‌کند بلکه آن را تشدید نیز می‌کند. اگر خدای ناکرده حادثه‌ای برای چشم‌هایتان رخ دهد چه کار می‌کنید؟

دکتر «لوران بنزاکن»، در مصاحبه با بخش سلامت روزنامه فیگارو، می‌گوید: در صورت هر گونه ناراحتی برای چشم پیش از جستجوی دلیل بروز مشکل، کسانی که از لنزهای طبی یا زیبایی استفاده می‌کنند، باید بدون معطلی لنز را از چشم خارج کنند و عینک به چشم بزنند.

در مواردی که جسم خارجی وارد چشم می‌شود، شست‌وشوی آن با استفاده از سرم فیزیولوژیک توصیه می‌شود، البته به شرطی که چشم‌ها را نمالید. اگر گرد و غبار یا ذرات ریز گیاهان عامل بروز عفونت شده باشد، شست‌وشوی چشم با استفاده از آب یا سرم‌های فیزیولوژیک راه‌حل مناسبی برای خارج کردن جسم خارجی از چشم است. تا زمانی که جسم خارجی وارد چشم نشده باشد، دید کامل و طبیعی است ولی به محض ورود این مهمان ناخوانده مشکلات شروع می‌شود.

دکتر بنزاکن در ادامه می‌گوید: در مواردی که ماده‌ای شیمیایی عامل بروز سوزش و ناراحتی چشم باشد، شست‌وشوی چشم حتی با آب فراوان، در صورت دسترسی نداشتن به سرم‌های فیزیولوژیک نیز مفید خواهد بود، اما اگر این اقدام کفایت نکرد و مشکل ادامه داشت مراجعه فوری به پزشک بسیار ضروری است.

اما اگر جراحتی به چشم وارد شود به هیچ‌وجه نباید از آب یا دیگر مایعات برای تسکین آن استفاده کرد زیرا ممکن است مایع به بافت‌های عمیق‌تر چشم نفوذ کرده و مشکلات جبران‌ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد.

در این موارد، از انجام دو اقدام دیگر نیز باید بشدت اجتناب کرد؛ یکی به زور چشم باز کردن و دیگری مالیدن چشم با دست (حتی اگر واکنشی ناخودآگاه باشد) است.

حتی اگر جسم خارجی قابل مشاهده است، نباید به زور آن را از چشم بیرون آورد. برای رفع مشکلات، ناراحتی‌ها و سوزش‌ها نباید به روش‌های غیرعادی یا استفاده خودسرانه از دارو روی آورد. دکتر بنزاکن در این مورد می‌گوید: استفاده از داروهای چشمی کورتیکوئید که برای آلرژی تجویز می‌شود ممکن است عفونت‌های ویروسی چشم را تشدید کند و باعث سوزش هر چه بیشتر این عضو حساس شود.

این تشدید التهاب ممکن است خود را به شکل قرمزشدن، سوزش و درد نشان دهد.

منبع:جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha