چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۱
کد خبر: 14651

پژوهشگران انگلیسی هشدار دادند: آلودگی آب‌ها به قدرت بارورسازی و توان تولید مثلی مردان آسیب وارد می‌كند.

‌این پژوهشگران تاكید كردند: در آبهای آلوده مواد شیمیایی وجود دارند كه این مواد فعالیت هورمون جنسی نر موسوم به تستوسترون را در حیات وحش دچار اختلال می‌كنند. این مواد می‌توانند تاثیر نامطلوب مشابهی روی انسانها نیز داشته باشند و به این ترتیب به قدرت بارورسازی مردها آسیب وارد كند.

این تحقیقات از سوی محققان دانشگاه برونل، دانشگاه اكستر، دانشگاه ریدینگ و مركز اكولوژی و هیدرولوژی صورت گرفته است. این محققان گروه جدیدی از مواد شیمیایی را شناسایی كرده‌اند كه این مواد بعنوان ضد آندروژن عمل می‌كنند و عملكرد هورمون مردانه تستوسترون را متوقف می‌نماید. در نتیجه این تغییرات قدرت باروری مردانه كاهش پیدا می‌كند. برخی از این مواد ضد آندروژه در داروها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته محققان؛ این قبیل داروها برای درمان سرطان، درمانهای داروسازی و مواد آفت كش در كشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این محققان با استفاده از الگوسازی‌های آماری توانستند رابطه بین تماس با این مواد شیمیایی و تاثیرات بالقوه و نامطلوب این تماس را با بررسی بیش از هزار ماهی نمونه برداری شده از 30 رودخانه در مناطق مختلف انگلیس، كشف كنند.
 
به گزارش ایسنا، نتایج تحقیق فوق در مجله «دورنماهای سلامت محیط زیستی» منتشر شده است كه نشان می‌دهد: وقتی این مواد شیمیایی خطرناك به طرق مختلف وارد سیستم آب شوند می‌توانند نقش مهمی در تضعیف قدرت بارور سازی مردان داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha