مگر تردید داریم که سلامت مادران و نوزادان، از جمله شاخصه‌های توسعه‌یافتگی هر کشوری است. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کشورهای توسعه یافته، میزان پایین مرگ و میر نوزادان و سلامتی مادران است که اخیراً میزان عوارض زایمان و بارداری نیز به این مؤلفه اضافه شده است. به عبارتی کشوری از لحاظ سلامت و ارائه خدمت، استاندارد و پیشرفته محسوب می‌شود که میزان مرگ و میر مادر و نوزاد و عوارض زایمان در آن کشور به حداقل رسیده باشد.

سلامت نیوز:مگر تردید داریم که سلامت مادران و نوزادان، از جمله شاخصه‌های توسعه‌یافتگی هر کشوری است. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های کشورهای توسعه یافته، میزان پایین مرگ و میر نوزادان و سلامتی مادران است که اخیراً میزان عوارض زایمان و بارداری نیز به این مؤلفه اضافه شده است. به عبارتی کشوری از لحاظ سلامت و ارائه خدمت، استاندارد و پیشرفته محسوب می‌شود که میزان مرگ و میر مادر و نوزاد و عوارض زایمان در آن کشور به حداقل رسیده باشد.

به گزارش سلامت نیوز دکتر ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی کشور در روزنامه ایران نوشت؛خوشبختانه در سال‌های اخیر کشور ما به موفقیت‌های خوبی در کاهش شاخص مرگ و میر مادر و نوزاد دست پیدا کرده است. اگرچه هنوز هم سالانه حدود 240 مادر هنگام زایمان یا بارداری جان‌شان را از دست می‌دهند اما امیدواریم این رقم به نصف کاهش یابد.


یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین ارائه دهندگان خدمت برای کاهش میزان مرگ و میر هنگام زایمان، «ماما»ها هستند؛زیرا برخورداری از مراقبت‌های بهینه مامایی در هنگام بارداری و بخصوص انجام زایمان طبیعی به دست ماما، مؤلفه بسیار مهمی است که همه کشورهای جهان سعی می‌کنند به آن دست پیدا کنند. اگرچه کشور ما از نظر کمی و کیفی دارای نیروی مامایی مناسب است و به ازای هر تولد - از نظر کمی - همان میزان ماما در کشور وجود دارد؛ اما از نظر بالفعل بودن کمیت خدمات مامایی به ازای هر تولد با دنیا فاصله زیادی وجود دارد و بیشتر زایشگاه‌ها از کمبود ماما رنج می‌برند و بیشتر مادران به خاطر خلأ کمبود مراقبت‌های بهینه مامایی هنگام زایمان دچار آسیب می‌شوند. این در حالی است که میزان سزارین در کشور 51درصد است و بیش از نیمی از تولد‌ها در اتاق عمل اتفاق می‌افتد و نیم باقی مانده یعنی 49درصد مادران، زایمان طبیعی انجام می‌دهند.


بر اساس آمار‌های سال 93، 72درصد زایمان‌های طبیعی توسط ماما‌ها انجام می‌شود و در باقی مانده تولدها هم به نحوی ماما‌ها در آن نقش داشته یا به عنوان مامای همراه یا «مراقبت هنگام لبیر» حضور دارند. در حال حاضر به جرأت می‌توان گفت، همین تعداد زایمان طبیعی به همت و مهارت ماماهای کشور صورت می‌گیرد با این حال اگرچه همزمان با اجرای آغاز طرح تحول سلامت، زایمان طبیعی نیز در بند 6 طرح تحول سلامت مورد توجه قرار گرفت و با حمایت جامعه مامایی کشور نیز مواجه شد اما جامعه مامایی این را کافی نمی‌داند زیرا رایگان کردن زایمان طبیعی و بازسازی اتاق‌های زایمان برای ترویج زایمان طبیعی کافی نیست. در واقع مسأله مهم سیاست مداخله ماما در این بخش است که باید از تیم پزشک خانواده و شبکه‌های بهداشت شروع شود و به‌صورت بینابین ارتباط مادر با ماما حتی پیش از تولد برقرار شود. یکی از چالش‌های طرح ترویج زایمان طبیعی، قرارداد سازمان‌های بیمه گر با ماماها و تحت پوشش قرار دادن خدمات مامایی است به عبارتی بیمه‌ها باید هویت حقوقی ماما را به رسمیت بشناسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha