دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴
کد خبر: 146528

رخشان بنی‌اعتماد در جلسه‌ رونمایی آلبوم موسیقیایی «خورشید سیاه» تاكید كرد كه اهمیت مقوله‌ محیط زیست چیزی كمتر از موضوعات جدی و شناخته‌شده‌ای نیست كه خیلی‌ها درباره‌اش حرف می‌زنند. رخشان گفت: «ما این سال‌ها با فاجعه‌های زیاد محیط زیستی روبه‌رو هستیم كه راه را برای زیستن ما به قدری خطرناك كرده كه تصور می‌كنم وارد یك بحران جدی و خطرناكی در این عرصه شده‌ایم. وضعیت ما بدتر از آن چیزی است كه فكر می‌كنیم.»

سلامت نیوز:  رخشان بنی‌اعتماد در جلسه‌ رونمایی آلبوم موسیقیایی «خورشید سیاه» تاكید كرد كه اهمیت مقوله‌ محیط زیست چیزی كمتر از موضوعات جدی و شناخته‌شده‌ای نیست كه خیلی‌ها درباره‌اش حرف می‌زنند. رخشان گفت: «ما این سال‌ها با فاجعه‌های زیاد محیط زیستی روبه‌رو هستیم كه راه را برای زیستن ما به قدری خطرناك كرده كه تصور می‌كنم وارد یك بحران جدی و خطرناكی در این عرصه شده‌ایم. وضعیت ما بدتر از آن چیزی است كه فكر می‌كنیم.»


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد نوشت: وضعیت محیط زیست ایران، بحرانی است. این را دیگر همه می‌دانند، همین چند روز قبل «عیسی كلانتری» مشاور معاون اول رییس‌جمهوری در امور آب در گفت‌وگویش با رسانه‌ها از بحرانی گفت كه در آینده‌ای نزدیك، فاجعه‌ای را منجر خواهد شد. با این حال خیلی‌ها دل‌شان می‌خواهد این مساله را باور نكنند. سرسری بگیرندش یا اصلا به روی خودشان نیاورند؛ در این میان اما بار دیگر این هنرمندان هستند كه به نظر می‌رسد: «فاجعه را باور كرده‌اند».

گروه موسیقی «خورشید سیاه» كه خودش را تنها گروه موسیقایی حامی محیط زیست می‌داند، در شنبه‌ای كه گذشت آلبوم موسیقایی «اشك سیاه» را رونمایی كردند و «رخشان بنی‌اعتماد» هم كه پیش از این همكاری‌هایی با این گروه داشت، از یك بحران جدی زیست‌محیطی در كشور گفت و از بی‌توجهی به آن گلایه كرد.


رخشان بنی‌اعتماد گفت: «همین كه یك گروه موسیقایی می‌آید و بدون توجه به تمامی مسائل و شهرت‌های رایج از همان ابتدا كار خود را به محیط زیست معطوف می‌كند، اهمیت بسیار زیادی دارد. ‌ای كاش مسوولان نیز متوجه‌ این ماجرا می‌شدند و توجه بیشتر و حمایت كافی از چنین گروه‌هایی می‌كردند. من از اینكه یك عده جوان بی‌ادعا فعالیت‌های هنری‌شان را با محیط زیست پیوند می‌زنند، بسیار خوشحالم.» اینها را رخشان بنی‌اعتماد گفت. او خودش هم دغدغه محیط زیستی دارد مثلا اینكه فیلمی مستند از خانمی با نام «ملاح» ساخته كه قدیمی‌ترین و مسن‌ترین فعال محیط‌زیست است. از همان طریق هم با فعالیت‌های خورشید سیاه آشنا می‌شود و در فیلمش از موسیقی آنان بهره می‌گیرد. خودش می‌گوید كه آن تجربه برایش دلنشین بوده است حتی استفاده از موسیقی آنان: «نوعی ادای احترام به گروهی بود كه با هدفی جدی و تحسین‌بر‌انگیز هنر را با دغدغه‌های اجتماعی پیوند می‌دهد.»بنی‌اعتماد به بحران آب در ایران اشاره كرد و اینكه باید از خیلی سال قبل فعالیت‌هایی در این خصوص انجام می‌شد كه نشده است، انگار برای كسی اهمیتی نداشته و این در حالی است كه كشوری مثل امریكا وقتی با چنین بحرانی روبه‌رو شد، برنامه‌های بسیار مدونی برای آن ترتیب دادند و به‌شدت پیگیر رفع موضوعی هستند كه شكل بحرانی به خود گرفته است. حالا خانم كارگردان تاكید می‌كند كه «در كشور ما وضعیت بدتر از آنی است كه فكر می‌كنیم و تصور می‌كنم آن راهی را كه در كشور دیگر انجام دادند ما باید سال‌های پیش انجام می‌دادیم.»


«خورشید سیاه» نخستین آلبومش را با نام «خرس سیاه بلوچی» دو سال پیش منتشر كرد. از همان زمان هم تمركزش را روی مسائل زیست‌محیطی و میراث فرهنگی گذاشت مثلا پس از آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های شمال، قطعه‌ای با نام «هولوكاست جنگل» منتشر كرد و حالا همچنان این فعالیت‌ها ادامه دارد، به همین خاطر است كه «محمد درویش» مدیركل دفتر آموزش و مشاركت مردمی سازمان حفاظت از محیط زیست در این مراسم گفت: «باعث خوشحالی است كه یك گروه موسیقایی به سهم خود وارد فضایی شده كه ما پیش‌تر از اینها نیازمند آن بودیم. در این وانفسایی كه آثار موسیقایی در سخت‌ترین شرایط ممكن تولید می‌شود، دوام آوردن كار بسیار سختی است و من خیلی امیدوارم كه سرمایه‌گذاران به كمك این حوزه بیایند و برای دیده شدن هنرمندان كمك كنند.»

او البته وعده داد كه سازمان محیط زیست هم تلاش‌هایی انجام می‌دهد كه این حركات دیده شوند. طبق مراسم معمول رونمایی البته خیلی‌های دیگر هم صحبت كردند اما «طاهر علی رمضانی»، سرپرست گروه موسیقی «خورشید سیاه»، در این مراسم به این مساله اشاره كرد كه دلش می‌خواهد سطح فرهنگ مخاطب موسیقی را بالا ببرد: «گروه خورشید از سال ٩٠ فعالیت خود را آغاز كرد و در این مدت تقریبا هر سال دو كنسرت را برگزار كردیم. در سال گذشته نیز آلبوم «خرس سیاه بلوچی» را منتشر كردیم و امسال بعد از مشقت‌های فراوان آلبوم دوم خود را منتشر كردیم تا به سهم خود برای اعتلا و ارتقای فرهنگ توجه به محیط زیست و دیگر مقولات اجتماعی تلاش‌هایی را انجام دهیم.»خورشید سیاهی‌ها هم از عدم مسوولیت‌پذیری اجتماعی گفتند: «من چقد بار همیشه هی شتر دیدم ندیدم! پشت گوشامو - بماند كه چطور - دیدم، ندیدم، توی این تاریك و روشن، من به این دیدن ندیدن، خو گرفتم» همان چیزی كه سال‌هاست در زمینه‌ محیط زیست با آن مواجه هستیم؛ خودمان را به ندیدن زدیم برای همین است كه این گروه حالا اینچنین مورد توجه گروه‌های حامی محیط زیست و حیوانات از جمله «انجمن حمایت از حیوانات»، «خبرگزاری فضای سبز (سبز پرس)»، «كانون محیط‌بان»، «دیده‌بان حقوق حیوانات» و... قرار گرفت. جهانگیر رها خواننده، شاعر و نوازنده گیتار آكوستیك، طاهر علی رمضانی نوازندگی گیتار بیس، سرپرست گروه و همخوان، علی فرهمند درامز و آرش اسلامی نوازنده گیتار الكتریك از اعضای گروه هستند. این گروه چند روز قبل قطعه «نسخه اشتباه» را به صورت اینترنتی منتشر كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha