دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 146531

ایده تشخیص بیماری ها با استفاده از معاینه های تنفسی به زمان بقراط باز می گردد، او سال ها قبل د رباره ارتباط بوی نفس و بیماری ها نوشته بود. امروزه نیز محققان به ارتباط بوی خاص نفس با برخی بیماری ها پی برده اند و قادرند برخی از بیماری ها را از طریق تنفس تشخیص دهند.

بیماری هایی که می توان از بوی نفس تشخیص داد

سلامت نیوز: ایده تشخیص بیماری ها با استفاده از معاینه های تنفسی به زمان بقراط باز می گردد، او سال ها قبل د رباره ارتباط بوی نفس و بیماری ها نوشته بود. امروزه نیز محققان به ارتباط بوی خاص نفس با برخی بیماری ها پی برده اند و قادرند برخی از بیماری ها را از طریق تنفس تشخیص دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،دستگاهی به نام اسپکترومتر (Spectrometers) می تواند ترکیب ریز شیمیایی در هوای تنفسی فرد را ردیابی کند.

محققان رمزگشایی از این ترکیب ها را آغاز کرده اند و در نتیجه به درک بهتری از آن چه در بدن رخ می دهد، رسیده اند.

به نقل از سایت «هلثی لیوینگ» (Healthy Living) همان طور که می توان آزمایش خون گرفت، می توان آزمایش هوای تنفسی نیز انجام داد؛ در ادامه به بیماری هایی که می توان از طریق نفس آن ها را شناسایی کرد، اشاره می کنیم.

سرطان ریه: محققان می دانند که برخی از حیوانات قادر به بو کردن برخی از بیماری ها هستند. با استفاده از این ایده آن ها در تلاشند تا فناوری بینی الکترونیکی را به وجود بیاورند. اگرچه محققان قادر نیستند به طور دقیق مشخص کنند کدام ترکیبات آلی فرار (VoCs) به بیماری های مختلف ارتباط دارد، اما بررسی ها نشان می دهد که این امکان وجود دارد که یک بینی الکترونیکی بتواند سرطان ریه را از بیماری های مختلف ریه تشخیص دهد. از این فناوری برای یک گروه 128نفره غیرسیگاری و 114نفره سیگاری استفاده شد که تنها بیماری 10 نفر را اشتباه تشخیص داد. این بررسی نشان می دهد که می توان سرطان ریه را تشخیص داد.

سکته قلبی: یک گروه از محققان قادرند از طریق آنالیز کردن نفس بیمار سکته قلبی را تشخیص دهند. این آزمایش برای ردیابی نارسایی قلبی استفاده می شود.

چاقی مفرط: از طریق نفس می توان فهمید یک فرد تا چه میزان به چاقی مستعد است. محققان نفس 792 داوطلب را آنالیز کردند و دریافتند تراکم بعضی از گازها از جمله هیدروژن با شاخص توده بدنی و درصد چربی در ارتباط است.

دیابت: بوی نفس شبیه به بوی لاک ناخن می تواند مشکل جدی بیماری دیابت باشد. این مشکل تهدید کننده زمانی رخ می دهد که بدن قادر نیست از قند به عنوان منبع سوخت استفاده کند و به جای آن از چربی استفاده می شود.

نارسایی کلیوی: بویی شبیه آمونیاک در افرادی که از نارسایی کلیوی مزمن رنج می برند استشمام می شود گاهی این بو مشابه بوی ماهی است. در این بیماری کلیه ها قادر به دفع سموم خون نیست و مواد زاید در بدن تجمع پیدا می کند که باعث بوی بد نفس می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha