خداکرمی با اشاره به اینکه در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت بسیاری از خدمات مامایی از جمله تعرفه زایمان لحاظ شده است، گفت: تعرفه زایمان برای ماما و پزشک یکسان اما در زمان پرداخت تعرفه ماماها ناچیز شده و در بسیاری از موارد پرداخت نمی شود.

تبعیض شدید در پرداخت تعرفه‌های مامایی در بخش دولتی

سلامت نیوز: خداکرمی با اشاره به اینکه در کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت بسیاری از خدمات مامایی از جمله تعرفه زایمان لحاظ شده است، گفت: تعرفه زایمان برای ماما و پزشک یکسان اما در زمان پرداخت تعرفه ماماها ناچیز شده و در بسیاری از موارد پرداخت نمی شود.

ناهید خداکرمی رییس انجمن علمی مامایی ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در سال گذشته حدود 72 درصد زایمان‌های طبیعی توسط ماماها انجام شده، اظهارداشت: این عدد و رقم نشان می دهد بار اصلی زایمان طبیعی در کشور بر عهده ماماهای شاغل در زایشگاه‌ها است و نکته مثبتی که در طرح تحول سلامت مشاهده می‌شود این است که تعرفه زایمان برای ماما و پزشک یکسان دیده شده است.

وی با گلایه از اینکه در زمان پرداخت دستمزدها تعرفه ماماها بسیار ناچیز می‌شود، افزود: در بسیاری از موارد تنها 10 یا 15 درصد تعرفه به ماما پرداخت می‌شود که اگر بخواهیم عدالت در سلامت را نهادینه کنیم، ابتدا باید عدالت بین‌حرفه ای را رعایت کنیم.

رییس انجمن علمی مامایی ایران با بیان اینکه ماما عملی به اسم زایمان طبیعی را انجام می‌دهد ادامه داد: یک تولد حداقل 8 ساعت استرس و مهارت را می‌طلبد و این در حالی است که ماما باید به میزان این ساعات تلاش و فعالیت دستمزد داشته باشد و این در حالی است که از 50 کای زایمان تنها 60 تا 70 درصدش به ماما که عامل زایمان است تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی ماماها در مراکز دولتی است، تصریح کرد: در مراکز دولتی تبعیض شدید در پردخت ها وجود دارد و 50 کای زایمان به دست ماما نمی رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha