محققان آمریكایی در پژوهشی جدید دریافته‌اند كه عفونت ناشی از بیماری هپاتیت C در بدن خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را افزایش می‌دهد.

برای درك بهتر ارتباطات بین هپاتیت C و ابتلا به سرطان، هاشم ال سراج پژوهشگر اصلی این پروژه و محقق كالج پزشكی بایلور پژوهش گسترده‌ای را روی بیش از 718 هزار آمریكایی كه گیاه خواری می‌كرده‌اند، انجام داده است. این افراد بین سالهای 1988 تا 2004 در یك مركز تسهیلات پزشكی امور گیاه خواران تحت درمان و آزمایش قرار گرفتند.

از بین این افراد 146 هزار و 394 نفر به هپاتیت C مبتلا شدند و 572 هزار و 293 نفر سالم بودند.

گفتنی است كه در این پژوهش افراد مبتلا به هپاتیت C و افراد سالم به لحاظ جنسیت، سن و نوع و زمان آزمایش در شرایط یكسان و مشابه بودند. پژوهشگران این افراد را به طور متوسط به مدت 3/2 سال تحت نظر و معاینه داشتند تا نرخ ابتلا به سرطان را در آنها مشخص كنند.
 
به گزارش ایسنا، نتایج این معاینات و بررسی‌ها نشان داد كه خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده در مبتلایان به هپاتیت C به مراتب بیشتر از افراد سالم است. هرچند این احتمال كم بوده و فقط چهار نفر از هر 100 هزار تن به این سرطان مبتلا شدند، اما نتایج فوق برای پژوهشگران حائز اهمیت است چون خطر ابتلا به این سرطان در مبتلایان به هپاتیت C دو برابر بیشتر از اشخاص سالم است.

شرح این پژوهش در مجله هپاتولوژی منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha