پژوهشگران هشدار دادند: سیگار كشیدن در دوران بارداری علاوه بر تمام عواقب ناگواری كه ممكن است برای مادر و جنین داشته باشد در یك پژوهش جدید معلوم شده است كه این فاكتور می‌تواند به عملكرد غده تیروئید هم در مادر و هم در فرزندش آسیب برساند و فعالیت این غده را دچار اختلال كند.

بر اساس نتایج این پژوهش جدید، استعمال دخانیات در دوران بارداری می‌تواند تغییرات بالقوه خطرناكی روی غده تیروئید مادر و جنین بوجود آورد.

دكتر بیجای وایدیا، پژوهشگر و كارشناس دانشكده پزشكی پنینسولا در مركز پزشكی و بیمارستان سلطنتی دوون و اكستر در انگلیس به همراه دستیاران خود در این زمینه مطالعه و بررسی انجام داده‌اند.

دكتر وایدیا در این باره خاطرنشان كرد: ما روی تاثیر سیگار بر عملكرد غده تیروئید در دو گروه از زنان بارداری كه در مراحل مختلف حاملگی بوده‌اند، مطالعه كردیم. یك گروه از آنها در سه ماهه نخست و گروه دیگر در سه ماهه سوم بارداری شان بودند.

وی افزود: در هر دو گروه دریافتیم كه استعمال سیگار در طول بارداری منجر به بروز تغییراتی در میزان هورمون‌های تیروئید مادر می‌شود.

وی تاكید كرد كه عملكرد مطلوب غده تیروئید مادر در دوران بارداری برداشتن یك بارداری موفق و سالم نقش حیاتی ایفا می‌كند. در حالی كه اگر این غده كار خود را به خوبی انجام ندهد خطر سقط جنین افزایش پیدا می‌كند.

هم چنین اشكال در كار تیروئید ممكن است احتمال زایمان زودرس و پیش از موعد و یا تولد نوزاد زیر وزن طبیعی یا مبتلا به مشكلات عصبی فیزیولوژیكی را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

از سوی دیگر این پژوهش نشان داد كه سیگار كشیدن مادر تاثیرات مشابهی را نیز روی عملكرد تیروئید جنین بر جای می‌گذارد و تهدید مهمی برای سلامت نوزاد است.

به گزارش ایسنا، شرح این تحقیق در مجله «درون ریزشناسی و متابولیسم بالینی» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha