دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۸

یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی عنوان کرده : هزینه‌های مالی و اجتماعی آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد و جرائم مربوطه فقط محدود به شخص معتاد نمی‌شود بلکه خسارت‌های بهداشتی، درگیر شدن نیروی انتظامی و قضایی، بالا رفتن نرخ بیمه و تامین اجتماعی، آزار و اذیت بستگان و... اثرات بسیار منفی برجا می‌گذارد.

سلامت نیوز: یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی عنوان کرده : هزینه‌های مالی و اجتماعی آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد و جرائم مربوطه فقط محدود به شخص معتاد نمی‌شود بلکه خسارت‌های بهداشتی، درگیر شدن نیروی انتظامی و قضایی، بالا رفتن نرخ بیمه و تامین اجتماعی، آزار و اذیت بستگان و... اثرات بسیار منفی برجا می‌گذارد.

معصومه شفیعی، کارشناس آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر در این زمینه گفت: اگرچه مبارزه با عرضه مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها بسیار ضروری است ولی شواهد و تحقیقات ثابت کرده است تا وقتی تقاضا برای مواد مخدر و روانگردان‌ها زیاد است، عرضه را نمی‌توان خیلی پایین آورد، از طرف دیگر رویکرد درمانی نیز با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود.


وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که برای درمان اعتیاد مراجعه می‌کنند، دچار عارضه‌های جسمی، روانی و اجتماعی جدی شده‌اند که برطرف کردن آن هزینه، وقت و انرژی زیادی در بر دارد و میزان موفقیت آن نیز نامعلوم است.
شفیعی افزود: البته به دلیل پیچیدگی مشکلات اعتیاد، افزایش و توسعه مراکز درمانی مورد نیاز است تا همه ابعاد زندگی و الگوی رفتاری مختلف معتادان را دربرگیرد؛ ساختارهایی مانند درمانگاه‌های ویژه معتادان، مراکز سم‌زدایی، بازپروری و کارگاه‌های حرفه‌ای.
وی با اشاره به اینکه توجه به مطالب یادشده در مبارزه با اعتیاد بسیار کاربردی است، گفت: برای مصون نگه‌داشتن افراد جامعه و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر بهتر است از توانمندی‌های مدیریت شهری بهره گرفت. دسترسی مردم به مجموعه‌های فرهنگی، اجتماعی و هنری شهرداری‌ها و استفاده از امکانات آنها در پیشگیری از اعتیاد موثر است.


این کارشناس آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: همچنین وجود شورایاری‌ها، سلامت‌یاران و رابطان بهداشت، در دل مدیریت شهری، راه مقابله با اعتیاد را براساس آموزش و پیشگیری هموارتر می‌کند.شفیعی مصون‌سازی جوانان با ایجاد محیط سالم و امن با هدف کاهش عوامل خطرساز و افزایش عوامل محافظت‌کننده از اعتیاد، برنامه‌ریزی برای آموزش مهارت‌های زندگی و توانمندسازی اقشار جامعه و ارتقای سلامت روانی آحاد جامعه را از مسایلی دانست که در قالب مدیریت شهری می‌توان انجام داد.وی خاطرنشان کرد: تبلیغات، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، پژوهش، ارتباط با مراکز علمی وپژوهشی، ارایه خدمات مداخله، ارایه خدمات سیار برنامه آموزش برای زندگی، تامین کادرهای متخصص پیشگیری، همکاری و مشارکت با سازمان‌های مردم نهاد، همکاری با سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی ذی‌ربط، ایجاد نظام بازرسی و نظارت بر عملکرد پیشگیری، بهره‌گیری از فضاهای مجازی و افزایش ارایه خدمات مشاوره تلفنی، در مقابله با اعتیاد تاثیرگذار است.شفیعی یادآور شد: این اقدامات نوجوانان و جوانان را قادر می‌کند در مورد عدم مصرف مواد مخدر تصمیم‌های منطقی اتخاذ کنند، متاسفانه مشاهده شده که این اطلاعات با قضاوت‌های اخلاقی و برخوردهای شدید توام می‌شود برای ترساندن دانش‌آموزان از خطرات مواد مخدر، معمولا از اطلاعات نادرست و مبالغه آمیز استفاده می‌شود و در نتیجه تا به آنجا پیش می‌رود که شک افراد برانگیخته شده و تمامی تلاش‌ها جهت آموزش را با خطر مواجه می‌کند.


وی گفت: جوانان معمولا از طریق تجربیات خود از مصرف مواد مخدر یا اطلاعات دوستان می‌فهمند که به آنها دروغ گفته‌اند بنابراین دیگر به اطلاعاتی از این دست اطمینان نمی‌کنند که این مساله راه مقابله را دشوار می‌کند.
شفیعی خاطرنشان کرد: باید اطلاعات آگاهانه‌تر با پایه دانش و علم به نوجوانان و جوانان آموزش داده شود تا آنان در رویارویی با مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها با اطمینان کامل و بهره‌گیری از این آموزش‌ها از مصرف آنها خودداری کنند.وی در ادامه با بیان اینکه اعتیاد افزون‌بر زیانهای جدی و خطرناک جسمی، عوارض و پیامدهای ناگوار اجتماعی و اقتصادی از قبیل افزایش جرایم مرتبط با مواد مخدر و هدر رفتن سرمایههای کلان مادی کشور را منجر می‌شود، تصریح کرد: هزینه‌های مالی و اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد و جرایم مربوطه فقط محدود به شخص معتاد نمی‌شود بلکه خسارت‌های بهداشتی، درگیر شدن نیروی انتظامی و قضایی، بالا رفتن نرخ بیمه و تامین اجتماعی، آزار و اذیت بستگان و... اثرات بسیار منفی برجای می‌گذارد.
شفیعی در پایان گفت: باید از تمام توان، ظرفیت‌های موجود و فراهم آوردن امکانات بیشتر در راه مبارزه با مواد مخدر استفاده و در این مسیر همگام شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha