رییس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه کار پرستار تریاژ، تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر اورژانس‌های بیمارستانی را ارزیابی و از تعیین تکلیف بیماران اورژانس زیر شش ساعت خبر داد.

سلامت نیوز: رییس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص نحوه کار پرستار تریاژ، تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر اورژانس‌های بیمارستانی را ارزیابی و از تعیین تکلیف بیماران اورژانس زیر شش ساعت خبر داد.

دکتر حسن واعظی، در گفت‌و‌گو با ایسنا،‌ در توضیح چگونگی فعالیت پرستار تریاژ گفت: عموما چیزی که به عنوان پرستار تریاژ ابلاغ شده است، پرستاری‌ با داشتن حداقل پنج سال سابقه کار در اورژانس بیمارستان است. بنابراین پرستاران تازه‌کار که با فرآیندهای اورژانس آشنایی ندارند به عنوان تریاژ معرفی نمی‌شود. قاعدتا تریاژ پرستاری با تجربه و با رفتار مناسب بوده و این رفتار مناسب با بیمار به طور واضح در دستورالعمل تریاژ کشوری ما آورده شده است.

واعظی با بیان اینکه تمام بیماران در ورودی اورژانس توسط پرستار تریاژ ارزیابی می‌شوند، گفت: در اینجا کار پزشکی خاصی صورت نمی گیرد و همین که اولویت‌بندی بیمار صورت گیرد برای ما کفایت می‌کند. پرسنل ما در بخش تریاژ موظف هستند که همه بیماران را پذیرش کنند و کار پزشکی، مشاوره، ترخیص، بستری، ارجاع به بیمارستان دیگر و... توسط پزشک کشیک بخش اورژانس یا مسوول فنی اورژانس اتفاق افتد و پرستار تریاژ این حوزه اختیار را ندارد.

وی در تشریح مراحل اولویت‌بندی بیماران با بیان اینکه در اورژانس یک تا پنج مرحله برای بیماران تعیین می‌شود، اظهار کرد: مرحله اول برای بیمارانی‌ است که به اتاق احیاء نیاز دارند؛ در این مرحله مطمئنا بیمار در شرایطی نیست که بتواند برگه تریاژ را پرکند در این صورت یا توسط آمبولانس یا با همراه مراجعه می‌کند و با برانکارد در اولین فرصت به اتاق احیاء منتقل می‌شود.

واعظی با بیان اینکه بیمارانی که در اورژانس‌های مراکز استان‌ها و در مرحله دو یا سه تریاژ بوده، در داخل بخش اورژانس و در قسمت‌های بستری تحت نظر گرفته و بنابر اولویت و وضعیت بیمار عمدتا در کمتر از 5 تا 10 دقیقه توسط پزشک ویزیت اولیه شده و این زمان 10 دقیقه از زمان تریاژ تا زمان اولین ویزیت است که عمدتا هم در شاخص‌های ما مورد پایش و نظارت قرار می‌گیرد.

وی افزود: بیماران مرحله چهار و پنج عمدتا بیماران سرپایی اورژانس در بیمارستان‌های کوچک، متوسط یا درجه دوم شهرهای کوچک بوده و نزدیک به 80 درصد این بیماران به صورت سرپایی درمان می‌شوند. همیشه پرستار تریاژ این جمله را به بیمار سرپایی می‌گوید که وقتی بیماری با اولویت بالاتر وجود دارد، پزشک بعد از رسیدگی به آن بیمار در اولین فرصت بیمار سرپایی را معاینه خواهد کرد. این موضوع ممکن است در یک اورژانس در یک زمان خلوت کمتر از دو دقیقه حتی برای همان بیمار سرپایی اتفاق افتد و در یک وضعیت شلوغ ممکن است زمان انتظار یک بیمار سرپایی که به اورژانس مراجعه کرده، دو ساعت هم برسد و این موضوع را در همه کشورها می‌بینیم.

رییس اداره اورژانس بیمارستانی اورژانس کشور در مورد نحوه برخورد پرستاران تریاژ در اورژانس اظهار کرد: مطمئنا در اورژانسی که پر ازدحام است که صدای مانیتورینگ‌ها، آژیرها، تداخلاتی که اتفاق می‌افتد و... باعث می‌شود که بحث سختی شغلی پرسنل مطرح شده و ممکن است پرستار تریاژ وارد شرایط استهلاک شده و نتواند آنطور که باید خدمات‌ رسانی کرده و یا با روی خوشی با بیماران رفتار کند که این موضوع یک استثناء است.

ضریب اشغال بیمارستان‌ها بعد از طرح تحول سلامت به 100 درصد رسید

واعظی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص تاثیر طرح تحول سلامت بر ساماندهی اورژانس‌های بیمارستانی، با بیان اینکه بعد از آغاز این طرح بیمارستان‌ها شلوغ شدند، گفت: قبل از طرح تحول ضریب اشغال عمده بیمارستان‌ها با متوسط 75 درصد بود که این میزان بعد از آغاز طرح به 95 و گاهی اوقات صددرصد اشغال تخت‌های بیمارستان رسید. زمانی که ضریب اشغال بیمارستان بالا می‌رود، نمی‌توان بیمار را از بخش اورژانس به بخش‌های تخصصی انتقال داد. بنابراین بیمار داخل اورژانس پس‌خورده و ماندگاری بیمار دربخش اورژانس افزایش می‌یابد.

ارتقای شاخص تعیین تکلیف بیماران بعد از تحول در سلامت

به گفته وی، یکی از شاخص‌های ملی و اولویت‌دار اورژانس بیمارستانی خروج بیمار از اورژانس زیر 12 ساعت است، یک شاخص با اهمیت دیگر نیز تعیین تکلیف بیمار در بخش اورژانس زیر شش ساعت است که خوشبختانه با مقیم شدن بسیاری از متخصصان در برنامه مقیمی متخصصان در برنامه تحول سلامت، شاخص اولیه ما یعنی تعیین تکلیف بیمار زیر شش ساعت و ارتقا یافته است.

واعظی افزود: بنابراین از آنجایی که متخصص در بیمارستان مقیم شده و در دسترس است بعد از اینکه متخصص طب اورژانس برای بیماری مشاوره تخصصی و سرویس خاصی را تجویز می‌کند، متخصص مربوطه در همان سرویس موظف است بیمار را ویزیت کند که این موضوع منجر به ارتقاء این شاخص می‌شود.

تعیین تکلیف 90 درصد بیماران اورژانس زیر 6 ساعت

رییس اداره اورژانس بیمارستانی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر به طور متوسط 90 درصد بیماران ما در چهار ساعت تعیین تکلیف می‌شوند؛ البته هدف ما در تعیین تکلیف زیر شش ساعت صددرصد بیماران اورژانس است. البته شرایط، چند سرویس بودن، درخواست پاراکلینیک‌های مختلف و آزمایش‌های مختلف در بیمارانی که چند سرویسی (مولتی سرویس) بوده یا مشکلات عدیده‌ای دارند، که این منجر به افزایش زمان تعیین تکلیف بیماران حتی بیش از شش ساعت می‌شود.

ماندگاری بیماران در اورژانس در پی نبود تخت خالی

واعظی در خصوص ماندگاری بالای 12 ساعت بیماران در بخش اورژانس، اظهار کرد: بیماری که بیش از 12 ساعت در اورژانس می‌ماند، عمدتا به علت نبود تخت خالی در بخش تخصصی مربوطه است. بحث مدیریت در اورژانس نیز بسیار مهم است. اینکه بیماران را به صورت فوق‌العاده در بخش‌های مربوط به خود در راهروها و مکان‌های نامناسب و غیراستاندارد بستری کنند هم خطراتی برای بیمار و هم نارضایتی همراه را در پی خواهد داشت.

وی به مطالعات انجام شده جهت یافتن علل شلوغی اورژانس‌ها اشاره کرد و گفت: مطالعات مختلفی را در حداقل بیمارستان‌های سطح یک خود پیشنهاد کردیم تا علل شلوغی اورژانس را پیدا کنند. به این صورت که در کمیته‌های ارتقاء اورژانس و کمیته تعیین تکلیف اورژانس در بیمارستان مربوطه و با حضور مسوولان بخش‌های مختلف، مدیریت و ریاست بیمارستان و رییس بخش اورژانس جلساتی را به طور مستمر پیگیری و راهکار هر بیمارستان مطرح و مشخص شود. همچنین علل ماندگاری بیماران در بخش اورژانس نیز استخراج شده تا بتوان به صورت عملی از این راهکارها استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha