دکتر صابر سید گوگانی در سایت دندانه نوشت: یکی از اولین نکاتی که دهن بسیاری از ما را پیش از آغاز یک درمان دندان‌پزشکی به خود مشغول می‌کند میزان درد و ناراحتی است که ممکن است آن درمان به ما تحمیل کند. ارتودنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از افراد در مورد میزان درد و جراحتی که مشمول حال آنها خواهد شد نگرانند.

دردِ ارتودنسی کمتر از آنیست که فکرش را میکنید

سلامت نیوز:دکتر صابر سید گوگانی در سایت دندانه نوشت: یکی از اولین نکاتی که دهن بسیاری از ما را پیش از آغاز یک درمان دندان‌پزشکی به خود مشغول می‌کند میزان درد و ناراحتی است که ممکن است آن درمان به ما تحمیل کند. ارتودنسی نیز از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از افراد در مورد میزان درد و جراحتی که مشمول حال آنها خواهد شد نگرانند.
اما نکته اینجاست که در درمان‌های ارتودنسی درد و ناراحتی بسیار کمتر از آن است که فکر می‌کنید یا می‌شنوید! هرچند باید تغییری در روند زندگی‌تان انتظار داشته باشید و بپذیرید که ارتودنسی برای خود مشکلاتی و ناراحتی‌هایی خواهد داشت که اگر نتایج ارتودنسی برای شما ارزشمند است، به تحملشان می‌ارزند:

- اولین ناراحتی که در ارتودنسی یا هر درمانی در دهان ممکن است احساس کنید، این حس است که جسم خارجی وارد دهان شما می‌شود و دستکاری در آن انجام می‌شود. این تجربه در همه حیطه‌های داندانپزشکی تقریبا مشترک است و البته در ارتودنسی کمتر! زیرا به ندرت از سوزن و یا مته دندانپزشکی استفاده می‌شود!

- ناراحتی احتمالی بعدی دست کاری‌های حین گذاشتن سیم‌ها یا عوض کردن آن‌ها ست که در طی جلسات ویزیت ممکن است احساس بدی به شما منتقل کند.

- ناراحتی دندان‌ها بین جلسات درمان که معمولا تا ۳-۲ روز بعد از هر جلسه ممکن است تجربه کنید. شیوع درد واقعی دندان در ارتودنسی بسیار کم و میزان آن محدود است و به راحتی با استامینوفن (که نیاز به نسخه ندارد) کنترل می‌شود، مگر علت درد متفاوت باشد یا فرد مشکل زمینه‌ای داشته باشد و یا دندان مشکل پوسیدگی شدید یا مشکل عصب داشته باشد (موارد اخیر عملا ربطی به پروسه ارتودنسی ندارند!).

- درد و ناراحتی در سطح داخلی لب – گونه به خاطر نوک سیم اصلی یا فرعی و یا قلاب‌ها روی اتصالات که بلند می‌شود و ممکن است باعث آزار شود. اگر زخمی ایجاد شود مانند بقیه زخم‌ها که در محیط دهان شایع هستند باید دوره بهبود را طی کنند. موم‌های ارتودنسی در جلوگیری از این زخم‌ها موثرند و اگر هم زخمی ایجاد شد برخی دارو‌ها به بهبودشان کمک می‌کنند.

- ناراحتی‌های مربوط به تعییر شرایط زندگی و غذا خوردن. در طی ارتودنسی برخی غذا‌ها را نباید بخورید چون «ممکن» است باعث کنده شدن اتصالات و افزایش طول و هزینه درمان شودو این باعث می‌شود نیاز پیدا کنید که عادت‌های تغذیه خود را عوض کنید. مثلا بعضی‌ها از اینکه در طی ارتودنسی با خیال راحت نمی‌توانند گوجه سبز یا «ته دیگ سفت و ضخیم» بخورد ناراحت خواهند بود!

- ناراحتی آخر که نام آن را ناراحتی شیرین می‌گذارم حسی است که در زمان کندن اتصالات ارتودنسی تجربه می‌کنید. دکتر ارتودنتیست شما اگر تکنیک درستی داشته باشد، نیروی کمی در زمان کندن اتصالات احساس خواهید کرد و درد احساس نمی‌کنید مگر دندانی حساس شده باشد. به هر حال کندن هر براکت در کسری از ثانیه انجام می‌شود و هر ناراحتی‌ای هم کمتر از ۲ دقیق طول می‌کشد.

در آخر به خاطر بسپاریم که:
* بسیاری از این ناراحتی‌ها در سیستم‌های جدید ارتودنسی یا به حداقل رسیده و یا دیگر وجود ندارد ولی درد و حساسیت دندان چون به خود فرد هم بستگی دارد، ممکن است از کنترل ارتودنتیست خارج باشد و حتی با مدرن‌ترین تکنیک‌ها هم کمی ناراحتی برای بیمار وجود داشته باشد!

در واقع اگر واقع نیاز به ارتودنسی حس می‌کنید باید بدانید که ارتودنسی یکی از کم عارضه‌ترین و کم دردسر‌ترین خدمات درمانی است و اغلب مشکلاتش حتی در بد‌ترین حالت بسیار نادر و کم شدت‌تر از آن است که کسی را از انجامش منصرف کنند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha