دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 146585

برخلاف آنچه این روزها درباره سرطان‌زا بودن آفتاب به واسطه وجود اشعه ماورای بنفش گفته می‌شود، ‌پژوهشگران آمریکایی توصیه می‌کنند برای اجتناب از سرطان لوزالمعده، حمام آفتاب بگیرید.

آفتاب، سرطان لوزالمعده را می‌کشد

سلامت نیوز: برخلاف آنچه این روزها درباره سرطان‌زا بودن آفتاب به واسطه وجود اشعه ماورای بنفش گفته می‌شود، ‌پژوهشگران آمریکایی توصیه می‌کنند برای اجتناب از سرطان لوزالمعده، حمام آفتاب بگیرید.

به گزارش آنا از دیلی میل، پژوهش‌های تازه دانشمندان آمریکایی نشان می‌دهد که سرطان لوزالمعده ارتباط تنگاتنگی با کمبود ویتامین D در بدن دارد. نرخ ابتلا به این نوع سرطان در کشورهایی که کمترین میزان بهره‌مندی از آفتاب را دارند، در بالاترین سطح است.

پژوهشگران با اشاره به آمار بالای ابتلا به سرطان لوزالمعده در کشورهای با میزان پایین تابش آفتاب، پایین بودن سطح ویتامین D در بدن ساکنان این کشورها را علت اصلی می‌دانند. بدن انسان بیشتر میزان ویتامین D را از آفتاب می‌گیرد، گرچه این ویتامین در برخی از انواع غذا مانند ماهی‌های روغنی و تخم‌مرغ نیز یافت می‌شود.

سدریک گارلند، استاد دانشکده پزشکی سن دیه‌گو در دانشگاه کالیفرنیا که سرپرستی نگارش مقاله‌ای پژوهشی در این مورد را بر عهده داشته است، می‌گوید: «اگر در مناطق مرتفع یا در مکانی زندگی می‌کنید که ابرهای سنگین آسمان آن را می‌پوشاند، بدن شما در بیشتر طول سال نمی‌تواند ویتامین D بسازد و نتیجه این مسأله ریسک بیشتر از حد نرمال ابتلا به سرطان لوزالمعده است.»

به گفته پروفسور گارلند نرخ ابتلا به سرطان لوزالمعده در مردمی که در کشورهای آفتابگیر نزدیک به استوا زندگی می‌کنند، یک‌ششم مردمی است که به علت مکان جغرافیایی از آفتاب محرومند.

در پژوهش این تیم تحقیقاتی که نتایج آن در ژورنال Steroid Biochemistry and Molecular Biology منتشر شده است، داده‌های مربوط به 107 کشور مورد بررسی قرار گرفته است. در این بررسی به عواملی مانند مصرف الکل، چاقی و استعمال دخانیات نیز توجه شده است. به گفته پروفسور گارلند، «با آنکه عوامل دیگر نیز در این ریسک دخیلند، مسأله نبودن تابش آفتاب بسیار مهم است و با درنظر گرفتن سایر عوامل همچنان اهمیت خود را حفظ می‌کند.»

لوزالمعده بخشی از دستگاه گوارش است که در قسمت بالای شکم و پشت معده قرار دارد. این عضو آنزیم‌هایی را برای جذب غذا و هورمون‌هایی مانند انسولین که میزان قند خون را ثابت نگه می‌دارد، تولید می‌کند.

طبق آمار بنیاد جهانی تحقیقات سرطان، بالاترین نرخ ابتلا به سرطان لوزالمعده در اروپا و آمریکای شمالی و پایین‌ترین آن در آفریقا و آسیا وجود دارد.

بنا به آمار انجمن سرطان آمریکا، در چهار ماه اول سال 2015 حدود 49 هزار مورد ابتلا به سرطان در ایالات متحده آمریکا تشخیص داده شده و بیش از چهل هزار نفر به علت ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. این بیماری در بریتانیا یازدهمین سرطان شایع است و بر اساس داده‌های سازمان ملی بهداشت بریتانیا سالانه 8800 مورد ابتلای به آن تشخیص داده می‌شود. درد کمر یا شکم، وزن از دست دادن ناگهانی و زردی پوست و چشم ممکن است از نشانه‌های ابتلا به سرطان لوزالمعده باشد. با این حال در مراحل اولیه ابتلا به این بیماری ممکن است وجود تومور در لوزالمعده هیچ نشانه خاصی نداشته باشد و این امر تشخیص آن را دشوار می سازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha