دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 146586

رئیس کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران عنوان کرد: سن ابتلا به سکته مغزی در کشور ۱۰ سال کاهش پیدا کرده و این در حالی است که بین سن و سکته مغزی رابطه مستقیم وجود دارد، بنابراین در آینده با گسترش تعداد بیماران مبتلا به سکته مغزی در کشور مواجه خواهیم بود.

سلامت نیوز: رئیس کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران عنوان کرد: سن ابتلا به سکته مغزی در کشور ۱۰ سال کاهش پیدا کرده و این در حالی است که بین سن و سکته مغزی رابطه مستقیم وجود دارد، بنابراین در آینده با گسترش تعداد بیماران مبتلا به سکته مغزی در کشور مواجه خواهیم بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، دکتر حسین پاکدامن در نشست خبری که به مناسبت بیست و دومین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران برگزار شد گفت: تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات به بیماران سکته مغزی در کشور بسیار محدود است، زمانی که فردی دچار سکته قلبی می‌شود به راحتی به مراکز درمان دسترسی پیدا می‌کند اما متاسفانه با توجه به اینکه زمان برای بیماران سکته مغزی ارزش طلا دارد، دسترسی بیماران به مراکز ارائه دهنده خدمات بسیار محدود است.
وی افزود: مغز تنها عضوی است که سلول‌های آن ترمیم نمی‌شود که با توجه به این مهم ما حدود ۱۰ سال است که در وزارت بهداشت، پیگیر تاسیس مراکز ارائه دهنده خدمات به بیماران سکته مغزی هستیم که خوشبختانه با توجه به جلسه‌ای که هفته گذشته با دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت داشتیم به ما این وعده داده شد که مراکز ارائه دهنده به بیماران سکته مغزی به صورت پایلوت از شهرستان‌های کوچک افزایش پیدا می‌کند. بدین گونه که یک پزشک به علاوه یک دستگاه سی تی اسکن برای تشخیص‌های اولیه به صورت دائم حضور خواهد یافت.
این متخصص مغز و اعصاب با توجه به آمار مرگ و میر بر اثر سکته مغزی در کشور گفت: بر اساس آمار بدست آمده طی دو الی سه دهه اخیر مرگ و میر بر اثر سکته مغزی در کشور نسبت به کشورهای پیشرفته کاهش چشمگیری داشته است، بدین جهت توجه به سکته مغزی در کشور ما دارای اهمیت ویژه است.
پاکدامن افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده نسبت به ۲۵ سال گذشته سن سکته مغزی در کشور ۱۰ سال کاهش پیدا کرده و از طرفی سن امید به زندگی نیز افزایش یافته است. بین سن و ابتلا به سکته مغزی رابطه مستقیمی وجود دارد که بدین گونه می‌توان گفت در آینده با گسترش بروز سکته مغزی در کشور مواجه خواهیم بود.
وی درباره برخی از داروهای بیماران مغزی گفت: در سال ۹۳ داروی تی‌پی‌ای به دلیل تحریم‌ها بسیار کم بود به گونه‌ای که شرکت‌های تولید کننده دارو در کشور به ما وعده دادند ۵ هزار ویال از این دارو را در کشور تولید کنند. تی پی‌ای یک داروی اساسی و ضروری در کشور است به گونه‌ای که اگر در ظرف کمتر از ۳/۵ الی ۴ ساعت به بیمار مبتلا به لخته خونی در مغز تزریق شود در بیش از یک سوم موارد بیماران به صورت کامل بهبود می‌یابند بنابراین ما امیدواریم به تولید انبوه این دارو در کشور دست پیدا کنیم.
به گفته پاکدامن، خوشبختانه در حال حاضر تولیدات داخلی این دارو قادر به جوابگویی است و از این طریق می‌توان از بروز بسیاری از ناتوانی‌های دائمی مغزی جلوگیری کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اطلاعات مردم از سکته مغزی بسیار کم است و مردم بیشتر در خصوص سکته قلبی و سرطان اطلاع دارند، بنابراین نیاز است مردم در خصوص عوامل و فاکتورهایی که فرد را مشکوک به علامت دار بودن نسبت به بیماری مغزی هشدار می‌دهد، آگاهی پیدا کنند و همچنین مراکزی باید در سطح کشور وجود داشته باشد تا این بیماران را سریعا انتقال دهد که اگر این مساله در کشور اجرا شود ما توانسته‌ایم خدمت بزرگی در حق مردم انجام دهیم.
رئیس بیست و دومین کنگره بین المللی نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران در ادامه با توجه به تعداد نورولوژیست‌های کشور گفت: بعد از انقلاب تعداد نورولوژیست‌ها در کشور زیر ۲۰ نفر بود و علت آن این بود که نورولوژیک رشته مستقلی نبود اما در سال ۱۳۶۶ آمار بدست آمده نشان داد تعداد نورولوژیست‌ها به ۶۳ نفر رسید و در حال حاضر این آمار به هزار و ۲۳ نفر رسیده است و این در حالی است که تعداد روانپزشکان کشور هزار و ۸۰۰ نفر است و این در صورتی است که در کشورهای دیگر تعداد نورولوژیست‌ها بیشتر از روانپزشکان است زیرا نورولوژی یک کار تخصصی انجام می‌دهد.
وی افزود: از بین هزار و ۲۳ نورولوژیست کشور ۴۲۰ نفر در تهران مشغول به فعالیت هستند که این مساله چندان رضایت بخش نیست زیرا در تمام نقاط کشور به خصوص شهرستان‌ها باید دسترسی مردم به نورولوژیست ها افزایش پیدا کند. متخصصانی که خدمات اولیه و ضروری را به بیماران مبتلا به سر درد، آلزایمر، سرع، سکته مغزی و... ارائه می‌دهد اما باید توجه داشته باشیم این افزایش نباید منجر به تورم پزشک و افزایش تعداد پزشکان بیکار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha