"خیلی خسته‌ام، هر روز در هوای گرگ‌ومیش‌ صبح باید از منزل خارج شوم تا به سرویس برسم، برخی از همکاران ما شیفت بعدازظهر هستند و در برگشت با مشکل روبه‌رو هستند." از او می‌پرسم برای انتقال به تهران اقدامی‌کرده است؟ می‌گوید: "بیش از هزار بار این مسئله را پیگیری کرده‌ام، اما هربار می‌گویند نمی‌شود، حتی بارداری دلیل انتقال نیست. یکی از همکارانم به دلیل استرس و فشار عصبی و رفت‌وآمد فرزند خود را سقط کرد."

سلامت نیوز: "خیلی خسته‌ام، هر روز در هوای گرگ‌ومیش‌ صبح باید از منزل خارج شوم تا به سرویس برسم، برخی از همکاران ما شیفت بعدازظهر هستند و در برگشت با مشکل روبه‌رو هستند." از او می‌پرسم برای انتقال به تهران اقدامی‌کرده است؟ می‌گوید: "بیش از هزار بار این مسئله را پیگیری کرده‌ام، اما هربار می‌گویند نمی‌شود، حتی بارداری دلیل انتقال نیست. یکی از همکارانم به دلیل استرس و فشار عصبی و رفت‌وآمد فرزند خود را سقط کرد."


خداوند اولین معلم بشر است که فطرت انسان را بر اساس علم و یادگیری خلق کرد. او در تمامی ‌اعصار و دوران پیامبران الهی و امامانی قرار داد تا هادی و معلمان بندگانش باشند، یکی از عوامل اصلی یادگیری، داشتن یک معلم خوب و توانا است. قدر و منزلت معلم آن قدر عظیم است که مولای متقیان، حضرت امیرالمومنین(ع) می‌فرماید: "هر کس کلمه‌ای به من بیاموزد، مرا بنده خود کرده است. "

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهرخانه، بی‌‌شک شغل انبیاء حساسیت‌‌های خاصی داشته و علاوه بر دقت و نظارت بر انتخاب بهترین‌ها برای این شغل، نیاز به حمایت‌های ویژه‌ای نیز دارند؛ حمایت‌هایی که وقتی با زنی معلم روبه‌رو می‌شویم، به دلیل ویژگی‌های خاص جسمی و روحی زنان و نیز وظایف خانگی، پررنگ‌تر خود را نشان می‌دهد.

انتقال‌های درون‌سازمانی به دلیل کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش
یکی از مشکلات آموزش‌وپرورش، کمبود نیروی انسانی است که باعث افزایش وظایف معلمان شاغل و خستگی بیشتر آن‌ها می‌شود. به دنبال این مشکل انتقال‌های درون‌سازمانی رخ می‌دهد که یکی از مهم‌ترین آن، انتقال دبیران دیگر مقاطع به مقطع ابتدایی به‌ویژه در فرهنگیان زن است.

مهناز احمدی‌دستجردی؛ مدیرکل امور زنان و خانواده وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار مهرخانه می‌گوید: "براساس نیاز به تخصص و جنسیت اطلاعیه‌های استخدام اعلام می‌شود. با توجه به شرایط کشور، هیچ معلم مردی برای مدارس دخترانه و هیچ معلم زنی برای مدارس پسرانه استخدام نمی‌شوند. تنها در مقطع ابتدایی، تمامی ‌مدارس پسرانه مجاز هستند از معلمان زن استفاده کنند؛ ازاین‌رو نسبت معلمان زن به معلمان مرد بیشتر است که در شهرهای بزرگ، این نسبت پررنگ‌تر خواهد بود؛ به‌طوری‌که در تهران، زنان حدود 80 درصد پرسنل را شامل می‌شوند؛ چراکه تنها معلمان مدارس پسرانه دوره متوسطه اول و دوم تمامی ‌مرد هستند."

مشکلات ایاب و ذهاب و اقامت معلمان زن در مناطق محروم
بسیاری از فرهنگیان زن مجبور هستند برای تدریس به مناطق محروم بروند، که در این مسئله چندین مشکل نهفته است. اول این‌که ممکن است معلمان بنا به دلایل متعدد از قبیل نبودن امکانات و شرایط نتوانند در منطقه مربوطه اقامت داشته باشند. این مسئله علاوه بر خستگی، باعث بالا رفتن هزینه‌ها و مخارج این افراد می‌شود. همچنین بحث امنیت جاده و خطراتی مانند تصادف و... نیز آن‌ها را تهدید می‌کند. احمدی‌دستجردی در‌این‌باره اظهار می‌دارد: متأسفانه وزارت‌ آموزش‌وپرورش تسهیلات ویژه‌ای برای فرهنگیان ندارد. ایاب‌و‌ذهاب و اقامت دو موضوع اساسی و مهم فرهنگیان زن است که علاوه بر تحمیل هزینه، ممکن است امنیت آن‌ها را به خطر اندازد. قانون برای این مسئله پیش‌بینی لازم را نداشته است. در اکثر دستگاه‌های دولتی هزینه‌های ایاب‌و‌ذهاب به کارمندان پرداخت می‌شود، اما این مسئله در وزارت آموزش‌وپرورش وجود ندارد. مسئولان ادارات آموزش‌و‌پرورش، فرمان‌داران و شوراهای شهر در مناطق بدمسیر و صعب‌العبور به منظور حفظ امنیت جان و سلامت معلمان، سرویس‌هایی را برای تردد فرهنگیان در نظر گرفته‌اند، اما هزینه ایاب‌وذهاب برای کسانی که درسطح شهر تردد دارند، باقیست.

طرح مشکلات فرهنگیان در هیئت دولت
او در خصوص حل این مشکلات می‌گوید: وزیر آموزش‌و‌پرورش در جلسات متعدد با مدیران کل، موضوع تسهیلات ویژه فرهنگیان زنی که در مناطق محروم خدمت می‌کنند را مطرح کرده است، ولی علی‌رغم همه این تلاش‌ها تاکنون تسهیلات ویژه‌ای برای آن‌ها در نظر گرفته نشده است. آقای فانی، پیشنهاد تسهیلات رفاهی ایاب‌وذهاب و ماندگاری نیرو در مناطق محروم و ریز مشکلات فرهنگیان و مقایسه دریافتی‌های آن‌ها را در هیئت دولت مطرح کرده است و باید منتظر نظر هیئت دولت بود.

"یکی از همکارانم به دلیل استرس و فشار عصبی و رفت‌وآمد فرزند خود را سقط کرد"
شاید مهم‌تر از هزینه ایاب‌و‌ذهاب، ضرورت آرامش فکری و تمدد اعصاب است که در اثر مشکلات مسافت محل خدمت و محل سکونت هر معلم را رنج می‌دهد. خانم محمدی با 10 سال سابقه کار ساکن تهران است، ولی محل خدمتش شهرهای اطراف تهران. او به خبرنگار مهرخانه می‌گوید: "خیلی خسته‌ام، هر روز در هوای گرگ‌ومیش‌ صبح باید از منزل خارج شوم تا به سرویس برسم، برخی از همکاران ما شیفت بعدازظهر هستند و در برگشت با مشکل روبه‌رو هستند." از او می‌پرسم برای انتقال به تهران اقدامی‌کرده است؟ می‌گوید: "بیش از هزار بار این مسئله را پیگیری کرده‌ام، اما هربار می‌گویند نمی‌شود، حتی بارداری دلیل انتقال نیست. یکی از همکارانم به دلیل استرس و فشار عصبی و رفت‌وآمد فرزند خود را سقط کرد."

احمدی‌دستجردی دراین‌باره می‌گوید: ما در همه مناطق نیروهای متخصص مورد نیاز را نداریم و باید از نیروهای مناطق دیگر استفاده کنیم و طبیعتاً چنین مشکلاتی نیز به‌وجود می‌آید. اگر نیاز آموزش وپرورش در هر منطقه برطرف شود، چنین اتفاقی نمی‌افتد. البته در موارد بسیار ویژه و خاص سعی می‌شود شرایط معلم و خانواده او نیز لحاظ شود، اما کمبود نیروی انسانی متخصص در هر منطقه، اجتناب‌ناپذیر است.

معلمان نمی‌توانند به راحتی بازنشسته شوند و یا خود را بازخرید کنند
کمبود نیروهای آموزشی مشکلات دیگری نیز ایجاد می‌کند. یکی از مشکلات عدم بازنشستگی و بازخرید برای معلمان است. خانم‌ هادیزاده یکی از معلمانی است که در این خصوص به مهرخانه می‌گوید: "متأسفانه به دلیل کمبود نیروی انسانی معلمان نه تنها نمی‌توانند بازنشسته شوند، بلکه پس از بازنشستگی نیز با آموزش و پرورش همکاری دارند. یکی از همکاران ما با سابقه 20 سال تدریس و ابتلا به بیماری سرطان، در صدد است که بازنشسته شود و یا خود را بازخرید کند، اما هنوز موفق نشده است."

خانم کارمند معلم دیگری است که درباره مرخصی زایمان می‌گوید: "خدا را شکر، مرخصی زایمان 9 ماهه در آموزش و پرورش اجرا می‌شود و از این بابت مشکلی وجود ندارد، اما باید برای سال بعد 2 ماه ابتدای سال تحصیلی را مرخصی بگیرم؛ چراکه نمی‌توان تنها برای 2 ماه به مدرسه رفت. امیدوارم برای گرفتن این مرخصی مشکلی وجود نداشته باشد."

طرح ویژه مرخصی زایمان وزیر همچنان در دست بررسی است
سال گذشته وزیر آموزش و پرورش از طرح ویژه‌ای برای مرخصی زایمان فرهنگیان خبر داد که در صورت رفع مشکلات، از سال آینده (یعنی سال 94) اجرایی می‌شود. احمدی‌دستجردی در این خصوص به مهرخانه می‌گوید: پس از ابلاغ به ادارات آموزش‌وپرورش، مرخصی زایمان 9 ماهه اجرایی می‌شود، ولی طرح ویژه وزیر برای برنامه‌ریزی به‌گونه‌ای که به دلیل استفاده از مرخصی زایمان، کلاسی بی‌دبیر و معلم نماند، هنوز در حال بررسی است و برون‌دادی نداشته است.

وزیر آموزش و پرورش بارها تغییر معلم در طول سال تحصیلی را برای دانش‌آموزان مضر دانسته و معتقد است آن‌ها از نظر آموزشی، تربیتی و رفتاری لطمه می‌بینند و بر همین اساس اعلام کرده بود بحث مرخصی زایمان فرهنگیان با کارمندان سایر دستگاه‌ها بسیار متفاوت است و به همین دلیل باید برنامه‌ریزی کرد که اگر معلمی‌ قرار است از آذرماه به مرخصی زایمان برود، از اول مهر یعنی دو ماه قبل از زایمان به مرخصی رفته و استراحت کند و پس از انجام زایمان و رسیدگی به فرزندش زمانی که کودک از آب و گل درآمد، به مدرسه برگردد.

به گزارش مهرخانه، معلمان زن مشکلات متعددی دارند که در این گزارش تنها به چند نمونه از آن‌ها اشاره شد، مشکلاتی که مسئولین مربوطه بر آن واقف‌اند و به گفته خود درصدد رفع آن‌ها هستند، اما تاکنون این تلاش‌ها برون‌دادی نداشته است، برای داشتن آینده‌ای روشن باید به معلمان که تعلیم و تربیت آینده‌سازان کشور را برعهده دارند، توجه بیشتری شود. علاوه بر این، معلمان زن غیر از رسالت اجتماعی خود، در خانه و در برابر اعضای خانواده نیز وظایف و رسالتی دارند که باید به آن بپردازند. امید است که با پیگیری‌های مسئولین مربوطه مشکلات معلمان زن رفع شود و شاهد امید و پویایی بیشتر در میان این اقشار باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha