پرتقال از نظر شیمیایی منبع غنی ویتامین C است و پوست آن در بسیاری موارد حتی مغذی‌تر از خود آن است.

مصرف زیاد پرتقال علاوه بر پیشگیری از سرطان معده، در پیشگیری از انواع دیگر سرطانها نیز مؤثر است.

سرطان مری در اشخاصی كه پرتقال زیاد می‌خورند، 50 درصد كمتر از اشخاصی است كه آن را كمتر مصرف می‌كنند و یا اصلاً نمی‌خورند. همچنین میزان ابتلا به سرطان لوزالمعده در مصرف كنندگان پرتقال در پایین‌ترین حد قرار دارد.

محققان دریافته‌اند كه پرتقال و سایر مركبات در پایین آوردن كلسترول خون نیز مؤثرند و این خاصیت مدیون وجود پكتین یا ماده الیافی پوست و ورقه‌های نازك مابین پره‌های پرتقال است.

در مواردی كه هدف كاهش كلسترول و تأمین سلامت شریان‌ها باشد، برای استفاده از حداكثر نیروی درمانی پرتقال، توصیه می‌شود كه پرتقال را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه‌های نازك داخل پرتقال كه حاوی پكتین هستند مصرف كنید.

پیشگیری از عفونت‌های ویروسی از خواص دیگر پرتقال است كه در عصاره آن وجود دارد. دانشمندان این خاصیت را فقط به دلیل ویتامین C موجود در آن نمی‌دانند، بلكه معتقدند كه ممكن است یك تركیب ناشناخته ضد ویروسی نیز در عصاره پرتقال موجود باشد.

لازم است بدانید كه یك لیوان آب پرتقال دارای 120 میلی گرم ویتامین C یعنی دوبرابر مقدار توصیه شده در روز است و علاوه بر آن دارای مقادیری كلسیم، پتاسیم، نیاسین و اسید فولیك است. آب پرتقال سرشار از الیاف (فیبر) است، به ویژه اگر با (Pulpe) یا گوشت میوه مصرف شود. آب پرتقال هر اندازه كه سردتر باشد و در یخچال نگهداری شود ویتامین C آن بیشتر حفظ خواهد شد.

آب پرتقال به علت دارا بودن پروتئین و كلسیم قابل جذب و نیز قند كافی، یك ماده مغذی و مقوی محسوب می‌شود كه می توان به منظور تقویت عمومی بدن از آن استفاده كرد.

وجود هورمون‌های كلسیم، فسفر، آهن، ویتامین A و ویتامین C در پرتقال، شرایط لازم را برای رشد ونمو استخوان‌ها و عاج سازی به منظور استحكام دندان‌ها فراهم می‌كند؛ برای تقویت و رشد اطفال و نیز تأمین مواد لازم بدن، مصرف آن به زنان باردار و شیرده توصیه می‌شود.

مصرف پرتقال به دلیل این كه حاوی مواد معدنی كافی به ویژه پتاسیم است، منجر به افزایش حجم ادرار در طول شبانه روز ‌شده و از این طریق سموم بدن دفع می‌شود، در نتیجه انسان را با نشاط می‌سازد.

لازم به ذكر است، آن عده از بیماران آسمی، رماتیسمی و پوستی كه روزانه مقداری تركیبات كورتون مصرف می‌كنند برای جلوگیری از عوارض دارو پیوسته باید مقداری پتاسیم مصرف كنند كه البته طبیعی‌ترین راه، مصرف پرتقال است.

در فصولی كه پرتقال فراوان است، بهترین و طبیعی‌ترین راه مبارزه با یبوست خوردن روزانه یك تا دو لیوان آب پرتقال است.

پرتقال بهترین محرك برای افزایش اشتها است؛ به همین دلیل سعی كنید آن را قبل از غذا میل كنید نه بعد از آن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha