مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه بهزیستی کشور با اشاره به اینکه طرح غربالگری از سوی سازمان در تمامی مراکز اوتیسم اجرا می‌شود، گفت: در حال حاضر 12 هزار مجهول‌الهویه در مراکز شبانه‌روزی سازمان نگهداری می‌شوند.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه بهزیستی کشور با اشاره به اینکه طرح غربالگری از سوی سازمان در تمامی مراکز اوتیسم اجرا می‌شود، گفت: در حال حاضر 12 هزار مجهول‌الهویه در مراکز شبانه‌روزی سازمان نگهداری می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، زهرا نوع‌پرست در نشست خبری خود با اشاره به فعالیت 943 مرکز توانبخشی روزانه در سطح کشور، اظهار داشت: بالغ بر 500 مرکز دولتی و مابقی خصوصی هستند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مراکز اختلال اوتیسم در حال حاضر در 24 استان این مراکز راه‌اندازی شده و تا پایان سال در دیگر استان‌ها مراکز اختلالات اوتیسم فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

نوع‌پرست با اشاره به اجرای طرح غربالگری اوتیسم، گفت: این طرح امسال در مراکز اشاره شده اجرا خواهد شد و خانواده‌ها می‌توانند به این مراکز مراجعه و کودکان خود را در طرح غربالگری اوتیسم شرکت دهند.

مدیرکل دفتر توانبخشی روزانه بهزیستی کشور، گفت: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور 60 درصد از هزینه‌های نگهداری معلولان را به صورت یارانه به مراکز پرداخت می‌کنند که این رقم حدود 265 هزار تومان است و مابقی هزینه‌ها که چیزی حدود 155 هزار تومان است توسط خانواده‌‌ها پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های مختلف هنری از سوی معلولان، گفت: سال گذشته 6 جشنواره منطقه‌ای برگزار شد که امسال نیز این جشنواره‌ها ادامه پیدا می‌کنند.

به گزارش فارس در ادامه این نشست رامین رضایی مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به رویکردهای این سازمان در حوزه توانبخشی و نگهداری معلولان، گفت: عدم توسعه مراکز و همچنین رویکردهای جایگزین از جمله مراقبت‌ در منزل از سیاست‌های اصلی در این بخش محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر خانواده از جمله طرح‌های است که سال گذشته اجرا شد و امسال بنا داریم این طرح را گسترش دهیم.

رضایی به آمار مجهول‌الهویه‌ها در مراکز نگهداری اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر 12 هزار مجهول‌الهویه در مراکز شبانه‌روزی سازمان نگهداری می‌شوند.

مدیرکل دفتر توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور، بیان داشت: در تهران نیز 600 نفر از مجهول‌الهویه‌ها که توسط سازمان رفاه شهرداری جمع‌آوری شده‌اند منتظر ورود به مراکز شبانه‌روزی بهزیستی هستند.

به گزارش فارس کیوان دواتگران مدیرکل دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به روند و جزئیات صدور کارت‌های جدید معلولیت، گفت: حوزه توانبخشی در این بخش به تعهدات خود عمل کرده تا سایر بخش‌ها از جمله کارپردازی و فناوری در این حوزه‌ها باید ورود پیدا کنند چرا که چاپ کردن کارت به عهده حوزه توانبخشی نیست.

وی گفت: یکی از طرح‌هایی که سازمان بهزیستی کشور پس از سال‌ها آن را اجرا کرد، طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه است که این طرح در سال گذشته در روستاها اجرا شد و امسال بنا داریم این طرح‌ را در شهرهای زیر 50 هزار نفر اجرایی کنیم.

دواتگران گفت:‌ صدور پلاک ویژه معلولان از جمله اقدامات قابل توجه سازمان بهزیستی محسوب می‌شود به طوری که در سال 92، 6400 نفر و در سال 93، 3300 نفر پلاک ویژه معلولان دریافت کرده‌اند به طوری که معلولان جهت دریافت پلاک ویژه هیچ هزینه‌ای را پرداخت نمی‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha