رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، گفت:‌ تعرفه پایین متخصصان داخلی باعث شده تا بسیاری از آن‌ها برای تأمین مایحتاج خود به تجویز آزمایش و خدمات پاراکلینیک روی بیاورند و وقت کمتری را برای بیمار اختصاص دهند.

پزشکان برای جبران تعرفه پایین، آزمایش غیر ضروری می‌نویسند

سلامت نیوز: رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران، گفت:‌ تعرفه پایین متخصصان داخلی باعث شده تا بسیاری از آن‌ها برای تأمین مایحتاج خود به تجویز آزمایش و خدمات پاراکلینیک روی بیاورند و وقت کمتری را برای بیمار اختصاص دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، ایرج خسرونیا در نشست خبری به مناسبت برگزاری همایش متخصصان داخلی گفت: در این همایش 2 هزار شرکت‌کننده حضور دارند که در رابطه با بیماری‌های شایع در کشور مانند دیابت، سرطان، قلب و عروق، متابولیک بحث خواهد شد چرا که اکنون به دلیل پیشگیری بیماری‌های عفونی در رده‌های بعدی قرار گرفته و بیماری‌‌های قلب و عروق، سرطان و تصادفات شایع‌ترین علت مرگ و میر شده است.

وی افزود: در این همایش از مشکلات متخصصان داخلی که شامل مشکلات مربوط به تعرفه، مالیات و مباحثی که در رابطه با زیرمیزی پزشکان مطرح می‌شود بحث خواهیم کرد همچنین به این می‌پردازیم که چرا با پخش برنامه‌های طنز مخالفیم ما با انتقاد مشکلی نداریم اما پخش چنین سریال‌هایی شک و تردید برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند. رسانه ملی فقط نکات منفی جامعه پزشکی را بازگو می‌کند ما قبول داریم برخی مشکلات وجود دارد اما نباید خدمات پزشکی را فراموش کرد.

خسرونیا در رابطه با وضعیت تعرفه‌‌ها، گفت: وزارت بهداشت سعی کرده مشکلات را حل کند و تعرفه‌ها را افزایش دهد اما امسال با وجود تورم 22 تا 25 درصدی فقط نرخ تعرفه 15 درصد افزایش یافته یعنی ما زیر خط تورم هستیم، درآمد ما کمتر می‌شود و این شامل بیمارستان‌های خصوصی هم می‌شود که اکثراً بدهکارند و به بسته شدن آنها ختم خواهد شد بنابراین امیدواریم در تنظیم تعرفه‌های سال‌های بعدی ما نیز دخالت کنیم.

وی ادامه داد: شورای عالی بیمه تعرفه متخصصان داخلی را 35 هزار تومان تأیید کرد اما در هیأت دولت به 30 هزار تومان کاهش یافت که این مورد اعتراض متخصصان داخلی است چون درآمد آنها فقط از طریق نسخه‌نویسی است و جراحی انجام نمی‌دهند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: هدف ما از اعتراض به این تعرفه این است که فاصله درآمدها را کم کنیم در نتیجه یا باید تعداد ویزیت بیمار‌ها را افزایش دهیم یا تعرفه واقعی شود این در حالی است که هر پزشک توانی دارد و در یک ساعت نمی‌تواند بیش از 6 بیمار را معاینه کند.

خسرونیا گفت: در حال حاضر وقتی پزشک فرصت معاینه کافی را ندارد و به جای یک ربع، 5 تا 10 دقیقه برای بیمارش وقت می‌گذارد و به سمت تجویز خدمات پاراکلینیک و تجویز سی‌تی‌اسکن و آزمایش می‌رود برای این است که درآمد خود را افزایش دهد در حالی که در گذشته اینطور نبود و پزشکان با تشخیص خوب به درمان می‌رسیدند.

وی افزود: اگر تعرفه واقعی باشد و مسائل مالی پزشک را تأمین کند متخصصان دیگر به سمت استفاده از خدمات پاراکلینیک کمتر می‌روند.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران با اشاره به برخی از بیماری‌های شایع در کشور گفت: بیماری کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها شده تا 30 سال پیش فقط در زنان باردار رخ می‌داد اما اکنون شایع است و به بیماری گفته می‌شود که 10 درصد وزن کبد را چربی تشکیل دهد و علائم آن بی‌حالی، ضعف و خستگی است.

وی افزود: چاقی، دیابت، کلسترول بالا، بیماری ویروسی، کم‌کاری تیروئید، اعمال جراحی معده برای لاغری و سندروم تخمدان از دلایل ایجاد این بیماری است.

خسرونیا افزود:‌ در این بیماری کبد قادر نیست چربی‌ها را بشکند در نتیجه در آن ذخیره می‌شوند و بافت کبد سخت می‌شود. در نتیجه بدن ورم کرده و شکم آب می‌آورد. در این صورت اگر درمان به خوبی انجام نشود به سرطان کبد منتفی می‌شود.

رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران افزود: ورزش کردن، کاهش وزن، کنترل دیابت از موارد پیشگیری از ابتلا به این بیماری است همچنین مصرف شکلات در کودکان باعث ابتلای آنها به این بیماری در سنین 40 تا 60 سالگی خواهد شد.

* بیشترین ابتلای مردان به سرطان در استان مرکزی

خسرونیا به بیماری سرطان به عنوان یکی دیگر از بیماری‌های شایع اشاره کرد و گفت: بیشترین استان مبتلا به سرطان سینه استان یزد است و مردان بیشتر در استان مرکزی به انواع سرطان مبتلا می‌شوند. به طوری که در کشور از هر 100 هزار مرد 205 نفر و از هر 100 هزار زن 132 نفر سرطان می‌گیرند.

وی افزود: زنان کمتراز مردان گرفتار سرطان می‌شوند شایع‌ترین سرطان در مردان پرستات، پوست، معده، مثانه و کولون و در زنان سینه، پوست کولون، معده، مری و رحم است.
رئیس انجمن متخصصان داخلی ایران گفت:‌ در ایران سالانه 85 هزار نفر به سرطان مبتلا می‌شود و سومین عامل مرگ است و زنان 10 سال زودتر نسبت به سایر کشورها به سرطان مبتلا می‌شوند و اکنون سن ابتلا در مردان و زنان ایرانی به 20 تا 25 سال هم رسیده است.

خسرونیا گفت: مهمترین مناطق درگیر سرطان در کشور آذربایجان‌های غربی و شرقی، اردبیل، تهران و اصفهان است و سیگار عامل ایجادکننده 13 نوع سرطان شناخته شده که گوارش، مثانه و پانکراس از این نوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
    0 0
    سلامت نیوز: پزشکان برای جبران تعرفه پایین، آزمایش غیر ضروری می‌نویسند