دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۳

رییس جمعیت هلال‌احمر ایران میزان آمادگی در "تهران" برای مقابله با بحران‌های احتمالی را مورد اشاره قرار داد و گفت: زیرساخت‌های شهر تهران آمادگی لازم برای پشت سر گذاشتن بحران را ندارد و لازم است بخش‌های مسوول در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

سلامت نیوزرییس جمعیت هلال‌احمر ایران میزان آمادگی در "تهران" برای مقابله با بحران‌های احتمالی را مورد اشاره قرار داد و گفت: زیرساخت‌های شهر تهران آمادگی لازم برای پشت سر گذاشتن بحران را ندارد و لازم است بخش‌های مسوول در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر امیرمحسن ضیایی صبح امروز در کنفرانس بین‌المللی کاهش خطرپذیری و مدیریت بحران در مناطق شهری با بیان اینکه همه ما گرد هم آمده‌ایم تا با بحث و گفت‌وگو به راه‌هایی برای آمادگی موثرتر برای پاسخگویی به یکی از بزرگترین چالش‌های ملت‌ها و جوامع (حوادث طبیعی و غیرطبیعی) دست یابیم، گفت: رشد شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی دو رویداد بسیار مهم در قرن بیست و یکم است.
وی با بیان اینکه برای اولین بار در تاریخ بشر در سال 2008 میانگین جمعیت ساکنان شهرها و نواحی شهری از جمعیت روستایی پیشی گرفت، گفت: در حال حاضر 53 درصد از جمعیت جهان در نواحی شهری زندگی می‌کنند و انتظار می‌رود تا سال 2050 این رقم به 75 درصد برسد.
رییس جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه رشد سریع و اغلب بدون برنامه شهرنشینی، توسعه اقتصادی – اجتماعی ملت‌ها و جوامع را مختل کرده و سبب آسیب‌های بیشتری شده است، گفت: رشد بدون برنامه شهرنشینی از عوامل اصلی مخاطره‌آمیزی است که منجر به فجایای گسترده می‌شود.
ضیایی با بیان اینکه تاریخچه سوانح مهم در سال‌های اخیر همچون زلزله هائیتی و... نشان می‌دهد که چگونه سوانح و خطرات شهری به شکل فزاینده‌ای حیات و اموال جوامع را به مخاطره می‌اندازد، گفت: باید خاطرنشان کنم که خطرات شهری تنها محدود به کشورهای در حال توسعه نیست، بلکه کشورهای پیشرفته نیز در معرض خطر سوانح هستند و در حال حاضر بسیاری از ابتکارات و برنامه‌های کاهش خطرپذیری شهری در کشورهای توسعه یافته در حال اجرا است.
وی با بیان اینکه اصل بنیادین کاهش خطرپذیری شهری ایجاد و توسعه تاب‌آوری افراد و جوامع در شهرها است، گفت: خانواده‌ها عامل اصلی افزایش تاب‌آوری هستند و نقش اساسی در اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های جامعه محور ایفا می‌کنند.
رییس جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه وجه اجتماعی و مردمی کاهش خطرپذیری سوانح به شکل گسترده‌ای در چارچوب‌های بین‌المللی گنجانده شده، گفت: جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر همواره در شهرها حضور داشته و پیشگام مدیریت سوانح و کاهش خطرپذیری بوده‌اند، اما با توجه به افزایش پیچیدگی شهرنشینی، ما ناچار به افزایش ظرفیت‌های عملیاتی و سازمانی خود به منظور افزایش تاثیرگذاری فعالیت‌هایمان هستیم.
ضیایی با بیان اینکه جمعیت‌های هلال‌احمر و صلیب سرخ می‌توانند مکمل تلاش‌های مقامات دولتی و شهری باشند، گفت: در سطح بین‌المللی جمعیت هلال‌احمر ایران یکی از شرکای اصلی فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر است که این سمینار نیز مشترکا با این فدراسیون از سال 2013 آغاز شده است.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در پایان این سمینار بین‌المللی بیانیه تهران صادر خواهد شد، گفت: براساس این اعلامیه، توصیه‌هایی برای کاهش ریسک خطر در شهرهای بزرگ ارائه خواهد شد.
رییس جمعیت هلال‌احمر ایران در مورد نتایج این تحقیقات در شهر تهران نیز گفت: شهرنشینی در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و در حال حاضر در کلانشهر تهران جمعیت زیادی ساکن هستند و این جمعیت متراکم در ساختمان‌هایی که وضعیت مناسبی ندارند، حادثه‌ساز خواهد بود.
ضیایی افزود: زیرساخت‌های شهر تهران آمادگی لازم برای پشت سر گذاشتن یک بحران را ندارد و لازم است بخش‌های مسوول همکاری بیشتری داشته باشند.
وی با بیان اینکه کاهش خطرپذیری در تهران را باید به صورت یک فرآیند مستمر و بلندمدت دید، گفت: همانطور که شهردار تهران به اهمیت آموزش همگانی اشاره کرد، باید بگویم که براساس قانون، آموزش و امداد و نجات برعهده هلال‌احمر است که در همین راستا در سال جاری اقدامات تاثیرگذاری خواهیم داشت.
رییس جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه تقویت و تجهیز سه سازمان امداد و نجات، جوانان و داوطلبان را در دستور کار داریم، به جمعیت دو میلیونی داوطلبان اشاره کرد و گفت: نگهداشت این سرمایه مهم است و باید نسبت به نگهداری و مشارکت‌دهی داوطلبان اقدام کنیم.
ضیایی در پاسخ به سوال ایسنا درخصوص میزان آمادگی مردم شهر تهران در برابر بحران‌ها، گفت: باید در این خصوص مطالعه‌ای انجام شود که جمعیت هلال‌احمر در حال بررسی این موضوع است.
وی در مورد سرانجام نقشه جامع خطرپذیری تهران نیز گفت: متولی این امر شهرداری است و ما به آنها کمک می‌کنیم.
گفتنی است؛ همایش بین‌المللی مدیریت سوانح و کاهش خطرپذیری حوادث در مناطق شهری امروز با حضور 80 نماینده از جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر در هتل استقلال تهران آغاز به کار کرد.
این همایش شامل جلسات عمومی، کارگاه‌های تخصصی و کارگاه‌های موضوعی است و با همکاری فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر برپا شده، نمایندگانی از مراکز علمی و دانشگاهی حضور دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha