دقیقا یازده ماه پیش در ١٢ خرداد ماه ١٣٩٣، توفان شدیدی كه تهران را درنوردید، باعث شد تا نه تنها مردم كه تقریبا تمامی مسوولان و سازمان‌های مرتبط با حوادث غیرمترقبه نیز غافلگیر و شهر و شهروندان هم با خسارت‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو شوند. حالا با وزش بادهایی شدید و ناگهانی درچند روز گذشته دوباره این زمزمه بین تهرانی‌ها دهان به دهان می‌چرخد كه نكند دوباره توفانی در راه باشد و شهروندان پایتخت را غافلگیر كند.

سلامت نیوز: دقیقا یازده ماه پیش در ١٢ خرداد ماه ١٣٩٣، توفان شدیدی كه تهران را درنوردید، باعث شد تا نه تنها مردم كه تقریبا تمامی مسوولان و سازمان‌های مرتبط با حوادث غیرمترقبه نیز غافلگیر و شهر و شهروندان هم با خسارت‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو شوند. حالا با وزش بادهایی شدید و ناگهانی درچند روز گذشته دوباره این زمزمه بین تهرانی‌ها دهان به دهان می‌چرخد كه نكند دوباره توفانی در راه باشد و شهروندان پایتخت را غافلگیر كند.

دكتراحمد صادقی، رییس سازمان مدیریت بحران تهران، درگفت‌وگو با روزنامه اعتماد، با رد این شایعه می‌گوید اطلاعی از روند پیگیری جبران خسارت دیدگان توفان سال گذشته ندارد. توفانی كه موجب فوت چهار شهروند تهرانی شد ومیلیون‌ها تومان خسارت به جا گذاشت و هنوز تكلیف خسارت دیدگان آن مشخص نیست.

   در چند روز گذشته، تهرانی‌ها دوباره با وزش بادهای شدیدی روبه‌رو بودند كه به‌طور ناگهانی آغاز می‌شود و پس از چند دقیقه وزش شدید، فروكش می‌كند. این رخداد باعث شده تا زمزمه‌هایی در مورد احتمال بروز توفانی دیگر در تهران پخش شود. این شایعات و زمزمه‌ها تا چه حد واقعی و درست است؟

درمورد بروز توفان باید سازمان هواشناسی هشدار دهد. اما در گزارش‌هایی كه این سازمان به ماداده، تاكنون نشانه‌ها یا پیام‌ها و اخطارهایی در مورد بروز توفان دیده نمی‌شود. درهمین خصوص، كارشناسان این سازمان اعلام كرده‌اند كه این بادها شدید نیستند و چیزی حدود هشت متر برثانیه قدرت دارند. بنابراین جای نگرانی نیست. اینها شایعه است.

  ولی بادهایی كه در این چند روزه می‌وزند به ظاهر خیلی بیشتر از هشت متر برثانیه قدرت و سرعت دارند.

این را باید از سازمان هواشناسی بپرسید. ولی در هر صورت آنها هستند كه باید به ما گزارش و اخطار بدهند. از خودشان سوال كنید.

  سال گذشته، بعد از وقوع توفان، تعدادی از شهروندان خسارت‌های مالی و حتی جانی دیدند. مدت‌ها بحث برسر این بود چه سازمان یا ارگانی متولی پرداخت خسارت به این شهروندان است. بالاخره چه سازمان یا ارگانی موظف به پرداخت خسارت به خسارت دیدگان شد؟ دولت یا شهرداری؟

براساس قانون و آنچه از بحث‌های سال گذشته در شورای شهر نتیجه شد، دولت موظف است خسارت شهروندانی كه به هر نحو از حوادث غیر مترقبه ضرر و خسارت دیده‌اند را بپرداز و جبران كند. از سویی درهمان روزها شورای شهر به ما ماموریتی را محول كرد تا لایحه‌ای را برای چگونگی جبران خسارت به شهروندان در حوادث غیرمترقبه تهیه كنیم. این لایحه مختص تهران است. این لایحه هم اینك مراحل پایانی تدوین خود را طی می‌كند و به زودی برای تصویب به شورای شهر ارسال خواهد شد. اگر این لایحه به تصویب برسد تهرانی‌ها نه تنها تحت شرایطی، درمقابل حوادث غیرمترقبه بیمه خواهند بود، بلكه برای جبران خسارت‌های آنها دراین حوادث نیز راهكارهایی علمی و عملی پیش بینی شده است.

 به جبران «خسارت» اشاره كردید. بالاخره خسارت دیدگان توفان سال گذشته موفق شدند خسارت خود را بگیرند؟

وظیفه جبران خسارت برعهده سازمان مدیریت بحران «كشور» است. افرادی كه خسارت دیده بودند باید به فرمانداری مراجعه و درخواست جبران خسارت می‌كردند. اما این مساله از حیطه كاری من خارج است و نمی‌دانم نتیجه درخواست‌های خسارت‌دیدگان چه بوده است.

  اگر بازهم حادثه‌ای در تهران رخ دهد، آیا ستاد مدیریت بحران آمادگی لازم را برای مواجهه با آن دارد یا باز هم غافلگیر خواهد شد؟

ما آماده‌ایم. تمام تلاش ما این است كه غافلگیر نشویم.

 برنامه جدیدی برای آماده‌سازی مردم در مواجهه با بروز حوادث غیرمترقبه ندارید؟

امسال برنامه اصلی ما، آموزش شهروندان و دانش‌آموزان از طریق توزیع بسته‌های آموزشی در تابستان خواهد بود، چرا كه همچنان براین باوریم كه پیشگیری بهتر از مقابله و مواجهه است. براساس نتایج گزارش‌های تهیه شده، تهران و مردم پایتخت، تنها هشت درصد آمادگی لازم برای مقابله با زلزله و حوادث غیرمترقبه دارند. امیدواریم با انجام چنین اقداماتی تهران در برابر حوادثی اینچنینی آماده‌تر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha