دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰
کد خبر: 146652

سلامت نیوز: استاندار اصفهان با بیان اینکه میزان بارش‌ها ملاک ترسالی نیست، گفت: استان اصفهان وارد هشتمین سال خشکسالی شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، رسول زرگرپور در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با اشاره به بارش‌های استان در سال آبی جاری، گفت: به‌طور متوسط 118 میلی‌متر بارش در استان اصفهان گزارش شده که این مقدار نسبت به درازمدت حدود 25 درصد کاهش نشان می‌دهد.
زرگرپور با بیان اینکه توزیع بارش در استان به صورت یکسان نیست، اظهار کرد: در شهر اصفهان میزان بارش‌ها حدود 50 درصد نسبت به قبل کاهش داشته و باید گفت که اصفهان وارد هشتمین سال خشکسالی شده است که از نتایج آن می‌توان به مشکلات ایجاد شده درخصوص افزایش ریزگردها اشاره کرد.


وی به میزان بارش‌ها در سرشاخه‌های زاینده‌رود اشاره و تصریح کرد: بارش در سرشاخه‌ها معادل بلندمدت بوده و به همین دلیل مدیریت استان توانسته است برنامه توزیع آب کشاورزی را اجرا کند. استاندار اصفهان در ادامه اظهار کرد: با این حال حجم آب پشت سد زاینده رود حدود 50 درصد نسبت به متوسط بلندمدت کاهش نشان می‌دهد.

وی گفت: طبق آمار بلندمدت، میزان ذخیره آب در پشت سد زاینده‌رود در این هنگام از سال حدود 900 میلیون مترمکعب بوده اما در حال حاضر کمتر از 500 میلیون مترمکعب در سد وجود دارد که این باعث می‌شود مدیریت استان در خصوص میزان آب محتاط‌تر عمل کند.
زرگرپور با تاکید بر اینکه ملاک کمیت آب تنها میزان بارش‌ها نیست، افزود: حجم آب پشت سد و وضع منابع آب‌های زیرزمینی نیز تعیین کننده برنامه توزیع آب و چگونگی وضعیت آب در حوضه آبریز زاینده‌رود است.


استاندار اصفهان اضافه کرد: به‌دلیل هفت سال خشکسالی در استان، بارش‌ها در سال آبی جاری نیز شرایط آرمانی ایجاد نخواهد کرد، چرا که برداشت‌های غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی در طول این سال‌ها شرایط را سخت کرده است.
زرگرپور افزود: با وجود بارش‌های قابل قبول در سرشاخه‌های حوضه آبریز زاینده رود در سال آبی جاری، به هیچ وجه شرایط نرمال و عادی در ارتباط با منابع آب چه در آب‌های زیرزمینی و چه آب‌های سطحی وجود  ندارد.


استاندار اصفهان درباره کیفیت آب شرب استان اظهار کرد: با کنترل مستمر که توسط مرکز بهداشت محیط صورت گرفته، آب شرب کیفیت قابل قبولی دارد و با توجه به اینکه در فصل تابستان بیماری‌های گوارشی بروز می‌یابد، کنترل‌ها نیز تشدید خواهد شد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر کیفیت آب شرب استان در حد استاندارد است و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.
وی افزود: توزیع آب کشاورزی نیز در حال انجام است ولی از مقدار پیش‌بینی‌ها بیشتر مصرف می‌شود که باید در این خصوص نیز اقدامات لازم صورت گیرد.
استاندار اصفهان در ادامه به نرخ رشد 5درصدی در مصرف انرژی برق در کشور اشاره و اظهار کرد: باتوجه به محدودیت در خصوص ایجاد نیروگاه‌های جدید، امسال در کل کشور با محدودیت در تولید انرژی برق مواجه هستیم که این مشکل در استان نیز وجود دارد.
وی افزود: از مدیریت اداره برق خواسته شده که با هماهنگی با مصرف‌کنندگان بزرگ که اغلب صنایع هستند سعی شود بخش قابل‌توجهی از محدودیت‌ها با کاهش مصرف این صنایع جبران شود تا محدودیت توزیع برق کمتر به مصارف خانگی ورود پیدا کند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha