پژوهشگران ژنتیک دانشگاه تربیت مدرس موفق به تهیه پروتیین نوترکیبی از ژن عامل سرطان سینه شده اند که می تواند در تولید آنتی بادی های کارآمد در درمان این سرطان بکار گرفته شود.

نیاز اولیاء زاده مجری این تحقیق، مطالعه خود را در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد انجام داده است.
اولیاء زاده در تشریح این تحقیق گفت: ژن HER2 در بسیاری از سرطان ها از جمله سرطان سینه دخالت دارد و بیان بیش از حد این ژن در حدود 25 درصد موارد سرطان سینه دیده می شود و با فنوتیپ تهاجمی تومور و پیش آگهی ضعیف بیماری رابطه مستقیم دارد.

وی گفت: پروتیین نوترکیبی از ژن HER2 در میزبانی مخمر و میزبانی باکتریایی بیان شد. این پروتئین نوترکیب به وسیله آنتی بادی کلونال ضد ژن سرطان تولید شده در این پروژه تلخیص گردید.

اولیاء زاده به تفاوت بیان پروتئین نوترکیب در مخمر با میزبان های دیگر اشاره کرد و افزود: محصول نوترکیب آن برای تولید آنتی بادی مناسب تر است.
وی در ادامه در تشریح ضرورت پروژه تحقیقاتی خود افزود:آنتی بادی های مونوکلونال طراحی شده علیه آنتی ژنهای توموری، ابزار بسیار کارآمدی را در تشخیص و درمان سرطان فراهم آورده اند.

محقق دانشگاه تربیت مدرس گفت: از آنجا که آنتی بادی هایی که در حال حاضر برای درمان سرطان سینه در دسترس است از کارایی مناسب برخوردار نیستند و عوارض ناخواسته ای را در سلول سبب می شوند با استفاده از این پروتیین های نوترکیب به عنوان ایمونوژن و ابزار غربالگری آنتی بادی ممکن است بتوانیم به آنتی بادی هایی دست یابیم که عملکرد موثرتری داشته ، عوارض ناخواسته کمتری برجای گذاشته و قادر به القاء موثرتر و کم عارضه تر آپوپتوز در سلول های سرطانی سینه باشند.
این پژوهش با راهنمایی دکتر "سید جواد مولی" و دکتر حجت اله ربانی و با مشاوره دکتر محمود جدی تهرانی در دانشکده علوم پایه دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha