سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 146671

آیا می دانید که سندروم پای بی قرار باعث اختلال خواب می شود یا به نوعی اختلال خواب محسوب می شود. این اختلال در درازمدت باعث خستگی، کاهش انرژی و تمرکز می شود.

سلامت نیوز: آیا می دانید که سندروم پای بی قرار باعث اختلال خواب می شود یا به نوعی اختلال خواب محسوب می شود. این اختلال در درازمدت باعث خستگی، کاهش انرژی و تمرکز می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،دکتر فریبرز رضائی طلب متخصص مغز و اعصاب و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره این اختلال می گوید: سندروم پای بی قرار (Restless leg syndrome) نوعی ناراحتی در پاها و گاهی دست ها ایجاد می کند که فرد مبتلا مجبور می شود اندام ها را حرکت یا ماساژ دهد تا از شدت ناراحتی خود بکاهد. از آنجا که این اختلال معمولا عصرها و شب ها بروز می کند و می تواند خواب را مختل کند، نوعی از اختلالات خواب به شمار می آید.

علایم سندروم پای بی قرار:

افراد مبتلا احساس ناخوشایندی در اندام ها دارند که موقع بی تحرکی و به ویژه شب ها ایجاد یا تشدید می شود. این احساس ناخوشایند که معمولا توصیف آن توسط بیماران سخت است، می تواند به صورت سوزن سوزن شدن، گزگز و مور مور، سوزش، احساس داغی، ضربان و حتی احساس خزیدن چیزی در زیر پوست اندام باشد.

این مشکل با دراز کشیدن و حتی نشستن طولانی مدت روی صندلی خودرو یا هواپیما ممکن است تشدید شود. این سندروم یکی از علل بی خوابی و بد خوابی است و در دراز مدت می تواند باعث خستگی ، خواب آلودگی روزانه ، کاهش انرژی و کاهش تمرکز شود. علایمی که ممکن است با افسردگی اشتباه شود.این بیماری با اینکه شیوع نسبتا بالایی دارد، اغلب دیر تشخیص داده می شود. یکی از دلایل آن این است که توضیح علایم توسط بیماران سخت است. مبتلایان ممکن است تصور کنند پس از یک روز کاری، شب که می خواهند استراحت کنند به علت مشکلات مفصلی و عضلانی اندام ها دچار مشکل می شوند. لذا علایم ممکن است به مشکلاتی مثل آرتروز ، دیسک کمر یا افسردگی نسبت داده شود. از نظر تاریخی هم جالب است که آلبر کامو نویسنده فرانسوی در خاطراتش می گوید " من بیش از 20 سال از سندروم پای بی قرار رنج می بردم. برای من عادی شده بود که در عمق زمستان از یک تابستان آزاردهنده در پاهایم رنج بکشم".

دلایل ابتلا به سندروم پای بی قرار

در بسیاری از موارد ممکن است علت خاصی برای این سندروم پیدا نشود. در این موارد ژنتیک و عوامل وراثتی ممکن است نقش داشته باشد.
برخی علل شناخته شده سندروم پای بی قرار عبارت است از؛

1 -کمبود آهن و برخی عناصر مغذی دیگر

2 -نارسایی پیشرفته کلیه

3 -دیابت

4 -حاملگی. معمولا مواردی که طی بارداری ایجاد می شود، یک ماه بعد از زایمان برطرف می شود.

5 -مصرف برخی داروها به ویژه داروهای ضد افسردگی، آنتی سایکوتیک ها و آنتی هیستامین ها می تواند علت بروز سندروم پای بی قرار یا تشدید آن باشد. در این موارد با قطع یا تعویض دارو تحت نظر پزشک علایم از بین می رود.

6 -الکل یک عامل تشدید کننده است.

7 -به ندرت تغییرات هورمونی مثل بیماری های تیروئید باعث این مشکل می شود.

درمان

در قدم اول عللی که ممکن است باعث سندروم پای بی قرار شود که پیشتر ذکر شد، باید بررسی و درمان شود. در سایر موارد درمان های توصیه شده عبارت است از؛

1 -رعایت بهداشت خواب شامل برنامه ریزی مناسب برای خواب و ایجاد محیط آرامش بخش، اجتناب از مصرف الکل، سیگار و قهوه، پرهیز از مصرف شام سنگین، ورزش منظم صبحگاهی و دوش آب گرم قبل از خواب.

2 -کمپرس آب گرم یا سرد

3 -درمان های دارویی که تحت نظر پزشک انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha