سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۳
کد خبر: 146672

زایمان سزارین یک جراحی بزرگ است که با شکافتن پوست روی شکم ، عضلات زیر آن و جدار رحم انجام می‌گیرد.

سلامت نیوز: زایمان سزارین یک جراحی بزرگ است که با شکافتن پوست روی شکم ، عضلات زیر آن و جدار رحم انجام می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،برخی متخصصان معتقدند علت افزایش گرایش زنان به انتخاب زایمان سزارین، فرار از درد زایمان است. اما عمل سزارین خود با درد همراه است و عواقب منفی متعددی نیز به همراه دارد.اما چرا در ایران آمار زایمان سزارین به طور غیر متعارف بالا رفته است؟

پاسخ‌های‌ زیادی برای این سوال وجود دارد:

1 - پیشرفت پزشکی و فناوری

به گفته برخی متخصصان بارز ترین علت افزایش آمار سزارین پیشرفت پزشکی و فناوری است که در مواقع خطر برای مادر و جنین می‌تواند مفید واقع شود.برای مثال خطرات عمل جراحی برای مادر به علت امکانات بیهوشی، انتقال خون و آنتی بیوتیک‌ها خیلی کاهش یافته است.مراقبت‌های‌ نوزادی نیز پیشرفت کرده و خطرات سزارین برای نوزاد نیز کاهش یافته است.

حتی با مشاهده علایم خطر برای جنین و یا مادر در حین دردهای زایمانی می‌توان فوراً او را سزارین کرد، در حالی که این امکانات 20 سال پیش وجود نداشت.

2 – منافع پزشک

یک علت دیگر مربوط به پزشکان است. متأسفانه برخی پزشکان به دلیل این که ریسک یک زایمان مثلاً با دستگاه (واکیوم و یا فورسپس) را متحمل نشوند فوراً بیمار را سزارین می‌کنند و البته دستمزد بیشتری نیز دریافت می‌کنند.هرچند سزارین یک عمل پیشرفته است ولی باید این نکته را هم متذکر شد که عمل جراحی بزرگی است و در صورتی که برای بیمار ضروری نباشد اصلا عاقلانه نیست. امروزه در آمریکا هیچ پزشکی نمی‌تواند بدون طرح یک علت پزشکی قابل قبولی به سزارین بیمار اقدام کند و چیزی به عنوان سزارین اختیاری که ما در ایران داریم، وجود ندارد. یعنی اگر چنین کاری را انجام دهند از نظر قوانین پزشکی توبیخ می‌شوند!

3 - تفکر اشتباه مادران

علت دیگر افزایش تعداد سزارین، خود مادران باردار هستند. متأسفانه برخی از خانم‌ها سزارین را مثل یک پدیده مُد می‌پندارند و فکر می‌کنند که هر کسی که مدرن تر و یا امروزی تر است باید سزارین شود و حتی متاسفانه در نظر برخی زایمان طبیعی یک نوع " توحش " است!

برخی هم فکر می‌کنند سزارین برای نوزادشان بهتر است، چرا که " فشار " روی سر بچه وارد نمی‌شود. باید به چنین خانم هایی تذکر داد که همین فشاری که جنین تحمل می‌کند برای او حتی مفید هم هست چرا که با حالت مکشی که ایجاد می‌کند ریه‌های‌ او را پاک می‌کند. به همین علت است که نوزادان زایمان طبیعی مشکلات تنفسی کمتری نسبت به سزارینی‌ها دارند.

از بابت فشار روی سر جنین نیز نباید نگران باشند چون استخوان‌های‌ سر او به نحوی است که این فشار را به خوبی تحمل می‌کند و هیچ عارضه‌ای‌ برای نوزاد پیش نمی‌آورد، مگر در مواردی که سر جنین نسبت به لگن مادر بزرگ باشد که در این مواقع سزارین برای مادر و جنین ضروری است.

از نظر مُد نیز باید بدانند که‌امروزه در کشورهای پیشرفته، زایمان طبیعی را یک موفقیت بزرگ برای زنان می‌دانند و سزارین را یک شکست تلقی می‌کنند؛ به طوری که کلوپ‌های‌ حمایت از سزارینی‌ها تشکیل می‌شود تا آن‌ها را از نظر روحی حمایت کنند چرا که معتقدند قادر به کسب یک موفقیت بزرگ نشده‌اند.

4 -علل علمی و اورژانسی

افت ضربان قلب نوزاد، کنده شدن جفت و حوادث اورژانسی دیگر ، ممکن است زایمان طبیعی را به سزارین تبدیل کند در خیلی از موارد اگر سزارین انجام نگیرد جان مادر و نوزاد به خطر می‌افتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha