سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 146676

امروزه در جامعه شاهد افزایش استقبال عمومی از محصولات گیاهی و مراجعه به عطاری‌ها هستیم. با وجود این، اجناس این مغازه‌ها فقط به محصولات گیاهی محدود نمی‌شوند بلكه انواع محصولات غیرگیاهی و شیمیایی به آسانی در دسترس است. چند سالی است اخبار گوناگون مبنی بر وجود برخی داروهای تقلبی در برخی از این مراكز به گوش می‌رسد كه در برخی موارد باعث بروز صدمات جبران‌ناپذیر و حتی مرگ افراد می‌شود این درحالی است كه در هر خیابان تعدادی از مغازه‌های عطاری به چشم می‌خورد كه نشان‌دهنده فعالیت افراد زیادی در این صنف است.

سلامت نیوز:امروزه در جامعه شاهد افزایش استقبال عمومی از محصولات گیاهی و مراجعه به عطاری‌ها هستیم. با وجود این، اجناس این مغازه‌ها فقط به محصولات گیاهی محدود نمی‌شوند بلكه انواع محصولات غیرگیاهی و شیمیایی به آسانی در دسترس است. چند سالی است اخبار گوناگون مبنی بر وجود برخی داروهای تقلبی در برخی از این مراكز به گوش می‌رسد كه در برخی موارد باعث بروز صدمات جبران‌ناپذیر و حتی مرگ افراد می‌شود این درحالی است كه در هر خیابان تعدادی از مغازه‌های عطاری به چشم می‌خورد كه نشان‌دهنده فعالیت افراد زیادی در این صنف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،آیا همه كسانی كه در این فروشگاه‌ها فعالیت می‌كنند از تخصص ویژه برخوردار هستند؟ آیا هر مشتری با مراجعه به این فروشگاه‌ها می‌تواند از مشاوره این افراد استفاده كند؟ آیا محصولات موجود از استاندارد و ایمنی كافی برخوردار هستند؟
 
چندی پیش رئیس صنف عطاران كشور درباره نحوه مجوز دادن به عطاری‌ها گفت: ما طبق قانون نظام صنفی، پروانه كسب برای افراد صادر می‌كنیم. علیرضا رضایی‌قهرودی افزود: مالكیت فرد متقاضی، استعلام از وزارت بهداشت در رابطه با بهداشت شخصی و بهداشت محیط از جمله مواردی است كه برای دادن پروانه كسب مورد بررسی قرار می‌گیرد. او با بیان اینكه آمار داده شده درباره تعداد عطاری‌های فعال در تهران غلط است، تاكید كرد: بالاترین آماری كه بازرسان نسبت به عطاری‌های بدون مجوز در تهران گزارش داده‌اند حدود هزار مورد است كه به دنبال پلمب واحدهای بدون مجوز هستیم. رئیس صنف عطاران كشور در پاسخ به چگونگی نظارت بر عطاری‌هایی كه غیرقانونی دارو تجویز می‌كنند، گفت: به عطاری‌ها دستور داده‌ایم و از آنها تعهد محضری گرفته‌ایم كه نباید به هیچ عنوانی دارو تجویز كنند و فقط باید گیاهان دارویی بفروشند. او در زمینه نظارت بر كیفیت داروهای گیاهی و شرایط نگهداری آنها عنوان كرد: متاسفانه مجوز ورود به انبارهای عطاران را نداریم و در یك سال اخیر به دنبال پلمب كردن عطاری‌های بدون مجوز هستیم. رضایی‌قهرودی خاطرنشان كرد: نظارت بر قیمت برعهده این اتحادیه نیست و تمام این موضوعات بر عهده سازمان حمایت از مصرف‌كنندگان و تولیدكنندگان است.


  نسخه‌پیچان داروفروش
در برخی عطاری‌ها شاهد عرضه محصولاتی هستیم كه هم‌اكنون در ماهواره به راحتی تبلیغ می‌شود. ‌در برخی مواقع نیز شاهد صدمات جدی به افراد و حتی فوت برخی از مصرف‌كنندگان این محصولات بوده‌ایم. واقعیت این است كه بسیاری از داروهای گیاهی می‌توانند همان عوارضی را داشته باشند كه داروهای شیمیایی دارند. اكنون تقریبا همه می‌دانند كه استفاده نادرست از یك قرص یا كپسول می‌تواند به صدمات ویژه و گاه به مرگ افراد منجر شود. بر همین اساس است كه داروخانه‌ها حق ندارند بدون نسخه دارو بفروشند و تنها چند قرص و داروی خاص و كم‌ضرر وجود دارد كه بدون نسخه عرضه می‌شود اما این مساله درباره عطاری‌ها وجود ندارد؛ صاحبان برخی عطاری‌ها خود نسخه می‌پیچند و خود دارو می‌فروشند.


 وجود برخی کالاهای قاچاق
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره فعالیت عطاری‌ها در كشور به آرمان می‌گوید: برخی کالاهای قاچاق در کشور وجود دارد و عرضه محصولات قاچاق نیازمند نظارت جدی‌تر است. محمد حسین قربانی می‌افزاید: وقتی مبلغ 60 میلیارد دلار از انواع محصولات از جمله خودرو، لوازم آرایش، آجیل، فرش و گلیم و... به شكل قاچاق وارد كشور می‌شود ‌به نسبت باید توقع بروز این آشفته بازار را هم داشت. او تاكید می‌كند: تا وقتی مشکل قاچاق در كشور مدیریت نشود بروز مشكلات گوناگون در حوزه سلامت كاملا محسوس است. به گفته این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در اصل ‌با شناسایی سرمنشا مشكلات می‌توان آنها را شناسایی و برای كاهش نارسایی‌ها برنامه‌ریزی كرد. قربانی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود انواع وسایل و داروهای گوناگون در عطاری‌ها كه بسیاری از آنها هم تاثیرات سوء بر بدن داشته یا در مواردی باعث بروز مشكلات عدیده در فردمی‌شود ، تصریح می‌كند: ‌برای كاهش مسائل موجود در این امر باید نهادهای ذیربط مشكل قاچاق را مدیریت كرده و در گام دوم نظارت را در این مراكز افزایش دهند. به گفته این عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واقع مقصر واقعی خودمان هستیم، ‌وقتی در همایش‌ها و محافل گوناگون شعار سلامت غذایی را سر می‌دهیم اما به شناسنامه محصولات توجه نمی‌شود شرایط همین است. او تاكید می‌كند: این شرایط نشان از عدم فعالیت موثر حوزه نظارتی در سازمان غذا و دارو و فعالیت وزارت بهداشت و درمان در این زمینه است كه اگر این سازمان‌ها وظایفشان را به نحو بهتری انجام دهند وضعیت به این ترتیب نخواهد بود. این نماینده مجلس گفت: در برخی از محصولات عطاری‌ها شاهد وجود موادمخدر ازجمله شیشه و شاهدانه هستیم.


 علمی به نام طب سنتی
در دولت‌های نهم و دهم مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت وقت در زمینه توجه به دانش‌ گیاه درمانی و طب سنتی اقدامات گوناگونی از جمله تشكیل رشته تحصیلی در دانشگاهی در این زمینه و جذب دانشجو انجام داد. امید می‌رفت كه این فعالیت باعث سامان یافتن وضعیت عطاری‌ها شود. تعداد عطاری‌های فعال كشور بین ۱۳ تا ۱۴هزار واحد است. برخی از صاحبان عطاری‌ها تخصص اندکی نسبت به حرفه خود دارند و همین ناآگاهی و نبود دانش کافی باعث شده كه برای مشتریان خود مشكلاتی را ایجاد كنند. یك پزشك گیاهی به «آرمان» می‌گوید: هم‌اكنون فقط چهار هزار و ۵۰۰عطاری پروانه فعالیت دارند و بقیه بدون پروانه و به تعبیری غیرمجاز مشغول به كار هستند. او تاكید می‌كند: افراد فعال در عطاری‌ها به شكل موروثی این شغل را ادامه می‌دهند و برخی دیگر نیز به طور تجربی دست به راه‌اندازی این كسب‌وكار زده‌اند. كیایی تاكید می‌كند: باید از سوی صنف عطاران یا دیگر نهادهای ذیربط برای این افراد برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته شود تا آنها به شكل تخصصی به فعالیت پرداخته و به نسبت بتوانند همگان را با علم و آگاهی راهنمایی كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha