سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 146683

درهفته‌های گذشته موضوع جابه‌جایی نوزادان در یكی از بیمارستان‌های تهران جنجال‌آفرین شده بود. با وجود اینكه بعد از تولد هر كودك نام و مشخصات او روی یك دستبند نوشته شده و به دست او بسته می‌شود در موقعیت‌هایی نظیر انجام سونوگرافی و شیر دادن به نوزاد این احتمال وجود دارد كه نوزادان جابه‌جا شوند.

جابه‌جایی نوزاد از قصور تا هنجارشكنی

سلامت نیوز: درهفته‌های گذشته موضوع جابه‌جایی نوزادان در یكی از بیمارستان‌های تهران جنجال‌آفرین شده بود. با وجود اینكه بعد از تولد هر كودك نام و مشخصات او روی یك دستبند نوشته شده و به دست او بسته می‌شود در موقعیت‌هایی نظیر انجام سونوگرافی و شیر دادن به نوزاد این احتمال وجود دارد كه نوزادان جابه‌جا شوند.

به گزارش سلامت نیوز، ایرج خسرونیا رئیس دادگاه بدوی سازمان نظام‌پزشكی در روزنامه آرمان نوشت:با توجه به این تعویض كه در بیمارستانی در پایتخت صورت گرفته بود اقدامات تضمینی و اطمینان‌بخش دیگر هم برای صحت هویت او نظیر تست DNA لحاظ شد تا كمترین شك و تردیدی در این زمینه وجود نداشته باشد. به طور كلی، در مواردی كه افراد با بیمارستان‌ها و كادر پزشكی در ارتباط هستند و احساس می‌كنند حقی از آنها ضایع شده در كنار اینكه باید افراد دقت لازم را بكنند تا از اشتباهات جلوگیری شود می‌توانند شكایات خود را از طریق پزشكی قانونی و تست DNA تكمیل كنند و اگر كادر بیمارستانی و پزشكان مقصر باشند از این طریق مجازات‌هایی هم در نظام‌نامه پزشكی و هم در قانون متوجه این افراد است كه قابل پیگیری است. اشتباهاتی كه در محیط‌های درمانی رخ می‌دهد و باعث مرگ یا صدمه دیدن برخی یا در مواردی موجب جابه‌جایی می‌شود تا حد زیادی می‌تواند ناشی از اشتباهات كادر بیمارستانی باشد.

در پی دستور وزیر بهداشت و برای رسیدگی به موقع به تخلفات بر اساس آیین‌نامه تاسیس بیمارستان‌ها، پرونده جابه‌جایی نوزاد در یكی از بیمارستان‌های خصوصی تهران مورد رسیدگی قرار گرفت و به موجب مفاد آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های موجود ضمن تذكر كتبی به بیمارستان، به استناد آیین‌نامه تاسیس بیمارستان‌ها، بیمارستان به دادسرای ویژه جرائم پزشكی معرفی شد. نظارت بر تمام امور فنی، خدمات پزشكی، پیراپزشكی بیمارستان و پاسخگویی در ارتباط با اقدامات انجام شده مطابق با قوانین و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت به عهده مسئولان بیمارستان‌هاست. بعد از بررسی این پرونده مشخص شد در این حادثه كاركنان بیمارستانی نقشی نداشته و خود والدین نوزاد مقصر و مسئول این جابه‌جایی بوده‌اند.

ماجرا از آنجا آغاز می‌شود كه زمانی كه پرستاران و كاركنان بیمارستانی قصد داشتند نوزاد را برای آزمایش‌های پزشكی بعد از تولد به بخش دیگری منتقل ‌كنند والدین نوزاد با اینكه اسم كودك با دستبند روی دست او نصب شده بود كودك را اشتباهی برمی‌دارند و زمانی كه به منزل رجوع می‌كنند تازه متوجه این قصور و اشتباه پیش آمده می‌شوند و مساله را گزارش می‌دهند درحالی كه در بیمارستان‌ها طبق قانون پرستاران و مسئولان مربوطه كودكان را ارجاع داده و برای رفتن آماده می‌كنند. این والدین با هنجارشكنی خودشان اقدام به برداشتن كودك و ترك بیمارستان كرده بودند. مشكل به وجود آمده به دلیل عجله خود والدین بوده و قصور پزشكی یا كادر بیمارستانی در میان نبوده است. با وجود این، احتمال اشتباهات و جابه‌جایی نوزادان در بیمارستان‌ها و محیط‌های درمانی به واسطه شلوغی و تعداد زیادی از كودكان كه هر روز در این اماكن متولد می‌شوند وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیرعباس ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    0 0
    بسیار متاسفم از بیمارستان .....با این همه عناوین جعلی که از وازت بهداشت و درمان بعنوان بیما رستان درجه ا و ممتاز و ..... دریافت کرده است . همه اینها تقصیر وزیر بهداشت است که نظارت دقیقی بر عملکرد مسئولین فنی بیمارستان ندارند. من مدت یک سال در بخش ویژه این بیمارستان کار میکردم. متاسفانه همیشه قبل از اینکه بازرسین وزارت بهداشت بیایند همه از یک هفته قبل آماده بودند و اگر هم حین بازرسی مشکلی و ایرادی میدیدند با دادن پول براحتی لاپوشانی میکردند.