نمره وزارت بهداشت در طرح تحول چند است؟

سلامت نیوز: طرح تحول نظام سلامت یکساله شد. 15 اردیبهشت ماه 93 بود که رسانه‌ها از شروع طرح ملی این‌بار در حوزه سلامت خبر می‌دادند. طرحی که وقتی اطلاعات اولیه آن منتشر شد، برخی بی‌توجه از کنار آن گذشتند و بر این باور بودند، که این طرح ابتر است و همچون مسکن مهر به بن‌بست می‌رسد و برخی هم چنان ذوق اجرای آن را داشتند که در برابر هر گمانه‌زنی که طرح را زیر سوال می‌برد، قد علم می‌کردند.

با وجود همه خوبی‌ها و بدی‌ها، این طرح در بسته‌های مختلف و حوزه‌های گوناگون یک سال است به اجرا درآمده و امروز نه زمان برای اظهار نظر و ارزیابی زود است و نه زمان برای پیشنهاد و اصلاح امور، بر همین اساس به سراغ اعضای کمیسیون بهداشت مجلس رفتیم و نظر آن‌ها را درباره عملکرد وزارت بهداشت در این طرح پرسیدیم.


نمره مناسب به عملکرد وزارت بهداشت نمی‌دهم

مسعود پزشکیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس و منتقد طرح تحول نظام سلامت در گفتگو با سپید تصریح کرد: «آنچه در طرح تحول نظام سلامت انجام می‌گیرد هم خلاف قانون و هم از لحاظ علمی اشتباه است. پول به بخش درمان وارد شده است و به جای آنکه این اعتبارات همان‌طور که قانون گفته است به مناطق محروم روانه شود به بیمارستان‌های پولدار و تجهیز آن در مناطق برخوردار داده‌شده است. این روند در راستای بی‌عدالتی است و عمق بی‌عدالتی را افزایش می‌دهد.»

وی در ادامه افزود: «من قطعاً نمره مناسبی به عملکرد این وزارتخانه نمی‌دهم و به نظرم باید به سمت، بهداشت محوری، سیستم ارجاع، پزشک خانواده و اصلاح عملکرد برویم. با این روند تنها روزبه‌روز از قانونمداری دور می‌شویم.»

پزشکیان در ادامه تصریح کرد: «ما زمانی می‌توانیم برای عملکرد وزارت بهداشت در طرح تحول نظام سلامت نمره مثبتی بدهیم که در راستای قانون عمل کند وگرنه در شرایط فعلی من چنین نظری ندارم.»


نمره قبولی دولت در اجرای طرح تحول سلامت

البته نگاه سایر اعضای کمیسیون بهداشت مجلس با اظهارات پزشکیان متفاوت است، چنانچه حسینعلی شهریاری، رئیس این کمیسیون با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت بهداشت در اجرای طرح تحول نظام سلامت و یادآوری یکساله شدن آن، گفت: «این طرح از سوی دولت یازدهم اجرایی و عملیاتی شد، به گونه‌ای که در پی اجرای آن شاهد برداشته شدن گام‌های اثربخشی در حوزه سلامت بودیم و با توجه به منابع خوبی که مجلس شورای اسلامی تصویب کرد، با اهتمام دولت در این حوزه اقدامات خوبی انجام شد.»

شهریاری با بیان اینکه طرح تحول سلامت اقدام بزرگی بود که وزارت بهداشت در طول یکسال گذشته تمام توان خود را برای اجرای درست آن به کار گرفت، گفت: «اگر بخواهم به وزارت بهداشت در این زمینه نمره‌ای بدهم، به نظر من نمره قبولی را می‌آورد.»


نمره عملکرد وزارت بهداشت عالی است

اگر چه شهریاری به دادن نمره قبولی اکتفا کرد، اما در کمیسیون بهداشت کسانی بودند که نمرات عالی را به این وزارتخانه دادند. حلیمه عالی یکی از این افراد است. وی در این زمینه به سپید گفت: «دکتر هاشمی و وزارت بهداشت با این طرح کاری کردند که پرداختی مردم در بخش درمان از 60 تا 70 درصد به 7 تا 10 درصد برسد.»

وی در ادامه افزود: «اگرچه انتقادات زیادی درباره نحوه اجرای طرح و آغاز آن از بخش درمان به وزارت بهداشت شده است اما واقعیت این است چنین روندی اجتناب‌ناپذیر بود. بنابراین من این طرح و نحوه اجرای آن را درست می‌دانم و نمره من به این طرح عالی است و در بخش‌هایی به ویژه در مناطق کم برخوردار نمره 20 به آن می‌دهم.»


نمره من به طرح تحول سلامت 17 است

همچنین، عابد فتاحی در این زمینه گفت: «باید ابتدا از شجاعت دکتر هاشمی برای اجرای این طرح قدردانی کنیم. اجرای این طرح در راستای ایجاد عدالت در سلامت توانست نقشی اساسی ایفا کند و اگر از مردم هم بپرسید نگاه مثبت و رضایتمندی در این زمینه دارند. پیگیری‌ها به خوبی انجام گرفته است. متخصصین به بخش‌های مختلف کشور و مناطق محروم فرستاده شده‌اند و در راستای جذب و ماندگاری پزشکان برنامه‌های قابل قبولی به اجرا درآمده است.»

فتاحی همچنین تأکید کرد: «البته انتظار می‌رود حال که تنش‌ها و فشارها کم شده به سمت بهداشت محوری و سیستم ارجاع حرکت کنیم. در حال حاضر نمره‌ای که به عملکرد وزارت بهداشت می‌توانم بدهم، 16 یا 17 است.»


نمره‌اش 16 است

علاوه بر آن، رسول خضری، دبیر کمیسیون بهداشت با بیان اینکه در حوزه سلامت کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است، گفت:« البته ما در مناطق دوردست و محروم مشکلات بسیاری داریم که همچنان باقی مانده‌است و باید پیگیری شود. باید درباره پزشکانی که به این مناطق می‌روند دقت بیشتر شود که کیفیت و عملکرد آن‌ها مناسب باشد.»

خضری همچنین تأکید کرد: «در زمینه طرح تحول نظام سلامت اگرچه در یکسال گذشته هزینه‌ها به سمت بخش درمان رفته است و باید به سمت بهداشت محوری حرکت کنیم اما این نقدی بر عملکرد وزارت بهداشت نیست، زیرا در شرایط آن زمان راه دیگری پیش رو نبود.. وزارت بهداشت در سال 93 نسبت به سال‌های گذشته عملکرد بهتری داشته‌است. با توجه به اینکه در شروع هر طرحی نواقصی وجود دارد، طبیعتاً ابتدا انتظار می‌رود که هر چه زودتر برطرف شود و نمره من به وزارت بهداشت 16 است.»

شاید یکی از تنها سال‌هایی باشد که اعضای کمیسیون بهداشت مجلس این چنین از عملکرد یک وزارتخانه چنین رضایتی داشته‌است. اگر نمره پزشکیان را به این‌طرح 9 و نمره شهریاری را 13 فرض کنیم، در مجموع می‌شود گفت این 5 نماینده نمره متوسط 15 را به طرح‌تحول سلامت داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۵
    1 0
    سلام متاسفانه ما هر چه می گوییم آقایانی که دوست دارند طور دیگر نگاه کنند چیزی را می بینند که دوست دارند. قطعا رضایتمندی مردم به دلیل بهره بردن از مزایای طرح تحول نیست و به دلیل شانتاژ رسانه ای شدید وزارت بهداشت است. ضمنا در حوزه ی بهداشت که بماند که اصلا اقدامی نشده و در حوزه ی درمان هم کاری نشده است که بگوییم شجاعانه بوده. 10 هزار میلیارد پول گرفته و بین بیمارستانها تقسیم کرده اند یک پرانتز در حسابو کتاب بیمارستانها باز کرده اند. یعنی 6% بیمار مستقیم می دهد حالا بماند که مبلغ ریالی این 6% تقریبا با 25% قبلی برابر است، 75% بیمه می دهد و 19% مانده را از وزارت و محل اعتبارات وزارت که باز از محل ذخیره ی یارانه های مردم است پرداخت می شود. حالا ببینیم امسال این منابع از کجا پرداخت خواهد شد. اگر بیمه ها کل 94% را پرداخت کنند به زودی ورشکست خواهند شد واگر این پرانتز همیشگی شود که هر سال باید مبالغی حدود ده هزار میلیارد به وزارت بودجه ی اضافی از جیب مردم پرداخت شود... درد بسیار است و......