محققان با کمک دستاوردهای قابل توجهی که در ریزسازی ابزارها بدست آورده اند، روبات موتورداری ساخته اند که به اعتقاد آنها آنقدر کوچک است که می تواند وارد جریان خون انسان شود.

به گزارش خبرگزای فرانسه، این میکروروبات که کنترل آن از راه دور صورت می گیرد، روزی قادر به حمل تجهیزات سنجنده و ارسال تصاویر از درون بدن برای جراحان خواهد بود.

این دانشمندان می گویند این میکروبات می تواند به یک جراح کوچک تبدیل شود و لخته های خونی را از بین ببرد، رگ های بسته را باز کند و یا بافت آسیب دیده را ترمیم نماید.
"جیمز فرند" از "آزمایشگاه نانوفیزیک در دانشگاه موناش" در استرالیا، گفت: این "میکرو روبات" ، یک چهارم میلی متر یا به اندازه دو یا سه تار موی انسان است.

فرند گفت: ما به دنبال چیزی هستیم که بتوان آن را در رگ های انسان قرار داد.
امروزه در روش های متعارف جراحی که در بدن تنها به اندازه یک"سوراخ کلید" شکاف ایجاد می کنند و یا سایر جراحی های کمتر تهاجمی، از لوله هایی به نام "سوند" استفاده می شود که وارد حفره ها و سرخرگ های بدن می گردد.

اما سوندها سخت هستند و با وجود کوچکی، دیواره های ظریف سرخرگها را پاره می کنند.
در مقاله ای که در مجله "Micromechanics and Microengineering" منتشر شده است، این محققان به شرح نمونه اولیه این روبات موتوردار پرداختند.
محققان امیدوارند این روبات همانند یک باکتری شناگر - که از بیرون از طریق کنترل از راه دور هدایت می شود - دستکم در رگ های خونی که جریان خون در آنها زیاد نیست، بتواند بر خلاف جریان خون حرکت کند.
این ابزار می تواند به ارسال تصاویر، حمل بار در ابعاد میکروسکوپی، و بالاخره انجام عمل جراحی بپردازد.
سپس با استفاده از یک سرنگ که در محل ورود روبات به رگ قرار داده می شود، می توان این روبات را از رگ خارج ساخت.
اگر این ابزار خراب شود، به محل ورودی خود به رگ بازمی گردد و می توان آن را از بدن خارج کرد و یا اینکه با کمک یک میکرو سوند آن را بیرون آورد.
این محققان موفق شدند نمونه های اولیه ای از این موتور را بسازد و اکنون به دنبال چگونگی تقویت روش مونتاژ و ساخت یک ابزار مکانیکی هستند که این میکروموتر را به حرکت درآورده و کنترل کند.
اما احتمالا این ابزار باید سال ها مورد مطالعه قرار گیرد تا بتوان آن را برای روی بیماران استفاده کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha