معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: خوشایند سازی و بهبود کیفیت زایمان طبیعی برنامه اولویت دار امسال نظام تحول سلامت است.

سلامت نیوز: معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: خوشایند سازی و بهبود کیفیت زایمان طبیعی برنامه اولویت دار امسال نظام تحول سلامت است.

دکتر حسین سرمدیان در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز جهانی ماما افزود: بر اساس راهبردهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان امسال در حوزه مامایی و زایمان در قالب برنامه های نظام تحول سلامت، استاندارد سازی نیروی انسانی ماما و بهبود و ارتقای فضای بلوک زایمان هدفگذاری شده است.

وی توضیح داد: رضایتمندی زنان باردار از زایمان طبیعی بهترین ابزار برای کاهش تقاضای عمل سزارین است و این مهم از طریق برنامه های مشاوره، بهبود امکانات، ساختار و فضای بلوک زایمان دنبال می شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: بر اساس استاندارد بایستی به ازای هر یکهزار زایمان 10 نیرو در بلوک زایمان فعال باشد که در شهرستان های استان مرکزی این شاخص در حد معمول است اما در کلانشهر اراک یک سوم نیروهای مورد نیاز در بلوک زایمان با فعالیت مضاعف نیروهای شاغل جبران می شود.

دکتر سرمدیان با بیان اینکه یک سال از اجرای برنام نظام تحول سلامت می گذرد گفت: یکی از گام های مهم این برنامه ملی کاهش سزارین و ترویج زایمان طبیعی بود که در استان مرکزی موفقیت چشمگیری در این بخش حاصل شده است.

وی توضیح داد: سال گذشته 9 هزار و 69 زایمان طبیعی در استان مرکزی انجام شد در حالیکه در مدت مشابه قبل آن هفت هزار و 529 زایمان طبیعی در کارنامه استان بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت و درمان میزان سزارین بایستی در سال گذشته پنج درصد نسبت عملکرد پایه کاهش می یافت که استان مرکزی در این خصوص موفقیت 9 درصدی داشت و در کشور نیز جز استان های پیشرو شناخته شد.

دکتر سرمدیان اظهار کرد: درصد سزارین در استان مرکزی پارسال به 47 و هفت دهم درصد رسید درحالیکه این شاخص در مدت مشابه قبل آن 56 و دو دهم درصد کل زایمان ها را شامل می شد.

وی بیان کرد: تشکیل مستمر کمیته ارزیابی و نظارت، توجیه کادر زایمان در 27 بلوک زایمانی استان، جلوگیری جدی از سزارین های غیرضروری از جمله اقدامهای انجام شده یکسال اجرای برنامه تحول نظام سلامت در این استان بود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک عقد قرارداد بیمه برای ماماهای بخش خصوصی با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی، پیگیری سخت و زیان آور شدن شغل مامایی، جبران سریع کمبود نیروی مامایی ،پیگیری مطالبات و راه اندازی انجمن مامایی در استان را از مسایل صنفی ماماها عنوان کرد.

هم اینک 119 نیروی ماما در حوزه های دولتی، تامین اجتماعی و خصوصی استان مرکزی فعالیت دارند.

پانزدهم اردیبهشت هجری خورشیدی مصادف با پنجم می میلادی به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha