عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه طی توافق صورت گرفته میان دولت و صندوق مهر امام رضا (ع) به هرکار آفرینی که پس ازطی مراحل درمانی فرد معتادی را استخدام کند، 5 تا 10 میلیون تومان وام قرض الحسنه تعلق می گیرد، گفت: مهم ترین مشکل افراد معتاد پس از ترک اعتیاد نداشتن برگه هویتی و دفترچه بیمه درمانی است.

سلامت نیوز: عضو مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه طی توافق صورت گرفته میان دولت و صندوق مهر امام رضا (ع) به هرکار آفرینی که پس ازطی مراحل درمانی فرد معتادی را استخدام کند، 5 تا 10 میلیون تومان وام قرض الحسنه تعلق می گیرد، گفت: مهم ترین مشکل افراد معتاد پس از ترک اعتیاد نداشتن برگه هویتی و دفترچه بیمه درمانی است.

زهره طبیب زاده نوری درگفت و گو با خانه ملت، از برگزاری جلسه با مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر و برخی مسئولان وزارت کشور خبرداد وگفت: چندی پیش از مرکز ترک اعتیاد زنان مرهم بازدید کردم که با توجه به وجود مشکلاتی در این مرکز، با دعوت از مسئولان مربوطه درخصوص چگونگی حل مشکلات معتادان ماده 16 بحث و گفت وگوهایی به عمل آمد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس درمجلس شورای اسلامی، درتوضیح معتادان ماده 16، افزود: معتادانی که خود تمایل به ترک اعتیاد دارند، خود اظهاری کرده و طی توافق دولت با بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد؛ این افراد به مراکز ترک اعتیاد معرفی می شوند؛ بنابراین این افراد پس ازگذارندن مراحل سم زدایی به زندگی باز می گردند.

 

 15 هزار معتاد متجاهر در سطح استان تهران وجود دارد

وی تاکید کرد: اما برخی افراد معتاد متجاهر بوده و درخیابان ها تحت عنوان کارتن خواب ها شناخته می شوند که تعداد آنها بسیار زیاد است، به طوری که درحال حاضر حدود 15 هزار معتاد در سطح استان تهران وجود دارد که بسیاری ازآنها هیچ محل اسکانی ندارند.

طیب زاده نوری با بیان اینکه این افراد چهره شهررا بسیار نامناسب کردند، افزود: این افراد معمولا در خرید و فروش مواد مخدربوده و مبادرت به تکدی گری و گاهی سرقت می کنند، بنابراین این افراد با افزایش معضلات اجتماعی تهران  تمایلی به ترک اعتیاد ندارند؛ ازاین رو نیروی انتظامی با مجوز دستگاه قضایی این افراد را دستگیر کرده و آنها را  به مراکزدرمانی مورد مشخص دولت تحویل می‌دهد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد: در جلسه مجمع نمایندگان تهران با مسئولان مربوط به ایجاد مراکزنگهداری برای نگهداری معتادان ماده 16 تاکید شد، البته شهرداری دراین باره اظهار تمایل کرده و برای اسکان این افراد مراکزی را در دست ساخت  دارد، اما درحال حاضر ستاد مبارزه با مواد مخدر عهده‌دار مسئولیت اداره مرکز اخوان در مورد معتادان تهران است که متاسفانه این مرکز گنجایش بسیار کمی دارد.

وی افزود: سال گذشته حدود 4250 نفر توسط ستاد مبارزه با مواد مخدربا مجوزقوه قضاییه جمع آوری شدند که حدود یک هزار و 50 نفر از آنها به طور متناوب به این مرکز تحویل داده شدند، همچنین حدود 3هزار نفر به دلیل نبود مکان مشخص به سازمانهای مردم نهاد داوطلب معرفی شدند، اما این مراکز مشکلات بسیاری دارند.

طیب زاده نوری گفت: متاسفانه پس از درمان به دلیل نبود امکانات بازپروری در مراکز ترک اعتیاد، مشکلات افراد معتاد افزایش پیدا کرده و احتمال بازگشت آنها به سمت مواد مخدر بسیار است، بنابراین دراین جلسه  با حضور مسئولان اکثر دستگاه‌های متولی و سازمانهای مردم نهاد بر موضوع بازپروری تاکید شد، زیرا مهم ترین مشکلات افراد معتاد نداشتن برگه هویتی است که به طورحتم این مشکل باید رفع شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد معتاد از دفترچه بیمه درمانی برخوردار نیستند، تصریح کرد: دراین جلسه به این نکته تاکید شد که صدور دفترچه درمانی برای این افراد باید مورد پیگیری قرار گیرد، همچنین بحث اشتغال و اسکان افراد معتاد پس از سم زدایی نیز اهمیت بسیاری دارد، زیرا پس از طی مراحل درمانی این افراد مکان مناسبی برای اسکان ندارند، بنابراین اقدام وزارت کشوربا همکاری صندوق مهر امام رضا درسال گذشته درجهت اسکان این افراد بسیار مثبت است، زیرا طی توافقنامه ای مقرر شده است که به هر کارآفرینی که معتادی را پس طی 6ماه از مراحل سلامت خود استخدام کند؛ 5 تا 10 میلیون تومان قرض الحسنه تعلق گیرد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، گفت: در مورد بیمه معتادان مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کردند که سال گذشته حدود 30 میلیاردتومان برای بیمه معتادان به سازمان‌های بیمه‌گر اختصاص داده‌اند، بنابراین دراین جلسه درخصوص مشکلات پس از ترک اعتیاد و راهکارهای امکان پذیر بین بخش خصوصی و دستگاههای دولتی برای حل آنها بحث شد و این جلسات به طور حتم ادامه پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha