سه ماه پس از کاشت چنارهای جوان در حاشیه خیابان ولیعصر تهران، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران می‌گوید بیش از ٩٥‌درصد چنارهایی که در کنار چنارهای قدیمی یا به جای چنارهای از دست رفته واکاری شده‌اند حالاجوانه زده‌اند.

سلامت نیوز:سه ماه پس از کاشت چنارهای جوان در حاشیه خیابان ولیعصر تهران، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران می‌گوید بیش از ٩٥‌درصد چنارهایی که در کنار چنارهای قدیمی یا به جای چنارهای از دست رفته واکاری شده‌اند حالاجوانه زده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،سه ماه پیش در نیمه بهمن ‌سال گذشته چنارهایی با محیط بن ١٠ تا ١٥ساله را از شهرهای قزوین و اصفهان به تهران آوردند تا آنها را در حاشیه خیابان ولیعصر تهران بکارند. خیابانی که سال‌ها به چنارهای تنومند و بلندش شهره بوده و در دهه‌های گذشته به دلایل مختلف بسیاری از این درختان را از دست داده است.‌  سال گذشته شهرداری تهران سرانجام تصمیم گرفت برای ترمیم زنجیره درختان در این خیابان نسبت به واکاری و انتقال درختان چنار به این محدوده اقدام کند.

این دومین تلاشی است که برای ترمیم زنجیره چنارهای این خیابان انجام می‌شود. نخستین‌بار نهال‌های جوانی را لابه‌لای چنارهای بلند این خیابان غرس کردند، نهال‌هایی که بسیاری از آنها عمرشان دیری نپایید و زیر سایه چنارهای بلند یا ساختمان‌های حاشیه خیابان خشک شدند. 

در‌سال ٩٣ اما اجرای طرح دیگری در دستورکار قرار گرفت، قرار شد این‌بار از شهرهای دیگر چنارهای سن‌وسال‌دارتر برای تهران بیاورند. قرعه به نام چنارهای اصفهانی و قزوینی افتاد و آنها را وقتی که در خواب زمستانی بودند به تهران آوردند و ریشه‌هایشان را در گودال‌های بزرگی گذاشتند به امید این‌که بهار که می‌رسد، جوانه بزنند و سبز شوند و بشوند بخشی از خاطره طولانی‌ترین خیابان تهران.

حالا اما حال این چنارهای تازه به تهران آمده چطور است؟ «محمدعلی مختاری»، رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران دراین‌باره گفت: ما منتظر بودیم ببینیم که چه تعداد از این درختان پس از انتقال به تهران در بهار جوانه می‌زنند تا به امروز حدود ٩٥‌درصد از این چنارها جوانه زده‌اند و درواقع از خواب زمستانی بیدار شدند، ما البته امیدواریم که تعدادی از درختان که هنوز نشانه‌های حیاتی از خودشان نشان ندادند تا پایان خرداد جوانه بزنند.  به گفته «مختاری»، زمستان پارسال حد فاصل چهارراه انقلاب تا پل پارک‌وی، یک‌هزار و ٨٠٢ اصله چنار در حاشیه خیابان ولیعصر کاشته شده که تا به امروز یکهزار و ٦٠٠ اصله از آنها سبز شده‌اند.


 او می‌گوید: این احتمال وجود دارد که تا پایان خرداد تعداد بیشتری از این چنارها جوانه بزنند اما اگر این اتفاق نیفتد پیمانکار این پروژه موظف است به جای درختانی که در جریان این واکاری و جابه‌جایی سبز نشده‌اند، چنارهای تازه‌ای با محیط بن بالا غرس کند.  آن‌طور که مختاری می‌گوید، در جریان انتقال این درختان هم گودال‌های عمیقی حفر شده و درختان در عمق چندمتری زمین کاشته شده‌اند و   این‌که خاک محلِ کاشت درختان تعویض شده است.

  او البته گفت که با وجود این‌که باید چنارها در فاصله ٣متری کاشته شوند، در واکاری درختان در خیابان ولیعصر این فاصله کمتر شده تا اگر درختانی در جریان این جابه‌جایی خشک شدند و جوانه نزدند، زنجیره چنارهای حاشیه خیابان آسیبی نبیند و پیوسته بماند. رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در بخش دیگری از حرف‌هایش از اجرای فاز دوم ترمیم چنارهای ولیعصر در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: «در فاز اول زنجیره درختان حدفاصل چهارراه انقلاب تا پل شهید چمران ترمیم شد و در فاز دوم چنارهای با محیط بن بالا برای واکاری حد فاصل چهارراه انقلاب تا میدان راه‌آهن به تهران منتقل می‌شوند.»

به گفته «مختاری»، با توجه به اهمیت خیابان ولیعصر و این‌که این خیابان به نوعی کارکرد فرهنگی و میراث فرهنگی برای تهران دارد، آن دسته از چنارهای کهنسالی که خشک شده‌اند را علامت‌گذاری کرده‌ایم اما این درختان خشک تا زمانی که خطر سقوط نداشته باشند، قطع نمی‌شوند. به گفته او با توجه به این‌که بستر سیمانی جویبارهای ولیعصر برداشته شده، درختان بهتر از گذشته نفس می‌کشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha