در این حادثه مادر و ٢ کودک در اثر سوختگی ٩٠ درصدی جان باختند و پدر خانواده در بیمارستان بستری است.

سلامت نیوز: در این حادثه مادر و ٢ کودک در اثر سوختگی ٩٠ درصدی جان باختند و پدر خانواده در بیمارستان بستری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، همسر و دو فرزند خردسال رئیس شورای شهر كلاچای قربانی آتش‌سوزی بزرگ در خانه شان شدند و در میان شعله‌های آتش سوختند. در این حادثه كه علت آن هنوز مشخص نیست، مرتضی علی عسگری رئیس شورای شهر كلاچای نیز دچار ٢٥‌درصد سوختگی شد. مرتضی علی عسگری از روز ١٢ شهریور‌سال ۹۲ به سمت رئیس شورای شهر كلاچای منصوب شد.


یكشنبه شب ١٣ اردیبهشت ماه بود. عقربه‌ها ساعت ١١ شب را نشان می داد كه ناگهان صدای انفجار از یكی از مجتمع‌های مسكونی خیابان امام خمینی كلاچای رشت شنیده شد. مردم سراسیمه به كوچه آمدند و با دیدن شعله‌های آتش كه از خانه زبانه می كشید، وحشت‌زده با آتش‌نشانی تماس گرفتند. شاهدان صحنه‌های آتش‌سوزی می‌دانستند كه این خانه متعلق به رئیس شورای شهر كلاچای است.

ماموران آتش‌نشانی خیلی زود با ٦ خودروی اطفای حریق از مناطق رحیم آباد، رودسر و کلاچای راهی محل حادثه در خیابان امام خمینی غربی بن بست صابر شدند و عملیات مهار آتش‌سوزی را آغاز کردند. وقتی آتش‌نشانان شعله‌های آتش را خاموش كردند و وارد خانه شدند، با اجساد خانواده رئیس شورای شهر كلاچای روبه‌رو شدند. این آتش‌سوزی گسترده منجر شده بود تا مادر ٣٥ ساله خانواده به همراه ٢ فرزند ٥ و ٨ ساله خود در میان شعله‌ها جان خود را از دست دهند. علی عسگری پدر خانواده هنوز زنده بود ولی به شدت دچار سوختگی شده بود، او به بیمارستان شهید انصاری رودسر منتقل شد. پس از انتقال علی عسکری به بیمارستان مشخص شد كه وی دچار ٢٥‌درصد سوختگی درجه ٣ شده و همچنان تحت درمان است. همچنین پزشکان اعلام كردند كه جان‌باختگان حادثه بالای ٩٠‌درصد سوختگی داشتند. محسن رنجکش رئیس اداره آتش‌نشانی کلاچای درباره این خبر، گفت: «هنوز علت این آتش‌سوزی مشخص نشده و معلوم نیست كه این خانه به چه دلیل شعله‌ور شده است اما کارشناسان درحال بررسی این موضوع هستند و به زودی علت اصلی این حادثه مشخص خواهد شد.»


بافت روستایی خانه‌هاو افزایش آتش‌سوزی‌ها
این اولین آتش‌سوزی مجتمع مسكونی در شهرستان نیست كه قربانی می‌گیرد. طی دو هفته اخیر، انفجار و آتش‌سوزی‌های زیادی در مجتمع‌های مختلف مسكونی رخ داده كه چند نفر را به كام مرگ برد. جلال ملكی سخنگوی آتش‌نشانی در مورد این آتش‌سوزی‌ها به «شهروند» می‌گوید:  «در كل در شهرستان‌ها به دلیل بافت روستایی كه در آن‌جا وجود دارد، معمولا از وسایل اشتعال‌زا مثل چوب استفاده می‌كنند. در همه جای خانه‌ها چوب و وسایل اشتعال‌زا به چشم می خورد.

همین وسایل معمولا باعث می‌شود كه انفجار و آتش‌سوزی در این خانه‌ها بیشتر از جاهای دیگر باشد. از طرفی چون فصل سرما به پایان رسیده، معمولا خانواده‌ها وسایل گرمایشی را از خانه‌های خود جمع می‌كنند ولی احتیاط را رعایت نمی‌كنند. آنها لوله‌های بخاری را بدون اینكه محافظی برای آن تعبیه كنند به حال خود رها می‌كنند و همین موضوع آتش‌سوزی‌های بزرگی را در پی دارد. یك تلنگر باعث بروز حادثه‌ای جبران‌ناپذیر می‌شود. از طرفی بیشتر آتش‌سوزی‌های اتفاق افتاده در مجتمع‌های مسکونی ویلایی به دلیل قدمت بیش از ۱۵‌سال این خانه‌ها و اتصال در سیستم سیم‌کشی برق بوده است. بنابراین با توجه به افزایش استفاده از تجهیزات سرمایشی در فصل گرم، افزایش مصرف جریان برق و افزوده شدن روز افزون تجهیزات برقی در خانه‌ها، شهروندان باید نکات ایمنی را بیش از پیش مدنظر قرار دهند. ولی در كل نشتی گاز به دلیل جمع‌آوری وسایل گرمایشی گازسوز از مهمترین دلیل این آتش‌سوزی و انفجارها است. البته بی‌احتیاطی ساكنان خانه‌ها نیز معمولا بی‌تاثیر نبوده و مردم در حالی‌كه تصور می‌كنند برای آنها اتفاق یا حادثه‌ای رخ نمی دهد، بدون رعایت نكات ایمنی و بدون توجه به هشدارها در یك لحظه با بی‌احتیاطی حادثه‌ای بزرگ و تلخی را برای خود و اعضای خانواده‌شان رقم می‌زنند. برای همین تا مردم این نكات را رعایت نكنند آتش‌سوزی و انفجارها نیز كاهش نمی‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha