سه‌شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۱
کد خبر: 146721

به دلیل نزدیکی آب‌های سطحی با آب‌های زیرزمینی در گیلان شیرابه‌های ناشی از این زباله‌ها با هر بارندگی، مراکز زیست و تکثیر آبزیان استان را تحت تاثیر قرار داده است.

سلامت نیوز: به دلیل نزدیکی آب‌های سطحی با آب‌های زیرزمینی در گیلان شیرابه‌های ناشی از این زباله‌ها با هر بارندگی، مراکز زیست و تکثیر آبزیان استان را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، براساس آمارهای اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان، روزانه دو هزارتن زباله توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان گیلان جمع آوری شده و در مراکز دفع زباله رها می‌شوند و بخش زیادی هم در روند جمع آوری قرار ندارند.

یک هزار و 400 تن از این زباله‌های جمع آوری شده شهری و بقیه را زباله‌های روستایی تشکیل می‌دهند.

به دلیل نزدیکی آب‌های سطحی با آب‌های زیرزمینی در گیلان، شیرابه‌های ناشی از این زباله‌ها و آلاینده‌های ناشی از خودروها با هر بارندگی در کوتاه‌ترین زمان، وارد خاک و آب شده و به شدت رودخانه، زیستگاه‌ها، مراکز زیست و تکثیر آبزیان استان را تحت تاثیر قرار داده است.

یکی از مراکز مهم و پر سر و صدای دفن زباله گیلان که روزانه 550 تا 600 تن زباله از حوزه مرکزی شامل شهرهای رشت، فومن، صومعه سرا، لشت نشاء، سنگر، شفت، خشکبیجار و کوچصفهان و بیش از 20 دهیاری و بخشی از واحدهای صنعتی در آن دفن می‌شوند، در سراوان واقع در 20 کیلومتری رشت قرار دارد.

روستاییان مانند گذشته زباله‌هایشان را مدیریت نمی‌کنند

یکی دیگر از مشکلات مدیریت پسماند در استان این است که برخی از روستاییان مانند گذشته زباله‌های خود را ساماندهی نمی‌کنند و کودکان روستایی هم با مدیریت پسماند زباله‌ها نا آشناتر می‌شوند و با ادامه این روند محیط زیست در روستاهای گیلان با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

گیلان مردمانی دوستدار پاکیزگی دارد

محمدعلی نجفی استاندار گیلان در نشست کارگروه مدیریت پسماند با اشاره به این که مردمان گیلان مردمانی با فرهنگ غنی بوده و دوستدار پاکیزگی هستند، خواستار اشاعه آن در فرهنگ کاری شد و افزود: نباید در استانی با این قدمت تاریخی شاهد مشکلات پسماند و زباله باشیم.

وی بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ تولید کمتر زباله در روستاها تاکید کرد و افزود: در گذشته هرگز ماشین جمع‌آوری زباله به روستاها نمی‌رفت و باید در این خصوص تلاش ویژه‌ای صورت پذیرد.

نجفی با بیان اینکه اکنون در دنیا ساماندهی پسماند نه تنها هزینه نیست، بلکه به سرمایه تبدیل شده و از آن در آمدزایی می‌شود، افزود: متاسفانه درصد بالایی از بودجه عمرانی و پول عوارض مردم این استان صرف جمع‌آوری زباله می‌شود.

شهردارانی که نتواند پسماند شهرشان را ساماندهی کنند، برکنار می‌شوند

استاندار گیلان تاکید کرد: شهرداری را که تا پایان سال جاری نتواند بحث جمع آوری پسماند، تفکیک زباله و آموزش در این زمینه را ساماندهی کند، تحمل نخواهیم کرد

نماینده عالی دولت در گیلان بر ضرورت ساماندهی پسماندها و تفکیک زباله تاکید کرد و ادامه داد: در بحث آموزش مدیریت پسماند و تفکیک زباله از مبدا تلاش‌های خوبی صورت گرفته، اما کافی نیست و باید حرکت‌های جدی و مستمری در این زمینه صورت پذیرد تا این فرهنگ در جامعه نهادینه شود.

دکتر نجفی بر ضرورت ساماندهی مراکز دفن زباله نیز تاکید کرد و افزود: محیط زیست و منابع طبیعی باید همکاری لازم را در جهت ساماندهی مراکز دفن زباله داشته باشند و زمین لازم را در اختیار قرار دهند.

وی با ابراز رضایت از عملکرد محیط زیست استان با اشاره به نقش زباله سوز در ساماندهی پسماند اظهار کرد: اکنون در دنیا بسیاری از تکنولوژی‌های روز با حفظ مسائل زیست محیطی مشغول به فعالیت هستند و نباید با هر کاری به نوعی مخالفت کنیم.

وی اجرای سیاست‌های تشویقی را در مدیریت پسماند مهم دانست و تصریح کرد: اگر خواهان استان و شهری زیبا هستیم باید با تمام توان و با جدیت و پشتکار و با فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش در جهت مدیریت و ساماندهی پسماند تلاش کنیم.

کارگروهی برای بازدید از محل دفن زباله‌های بیمارستانی گیلان تشکیل می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بحث مدیرت پسماند در سال گذشته گفت: آموزش و ساماندهی مراکز دفن در اولویت کاری‌مان در سال 94 است.

وی خبر داد: کارگروهی تشکیل می‌شود تا از محل دفن زباله‌های بیمارستانی استان، بازدید و گزارشی تهیه کند.

حجت شعبان پور افزود: چند شرکت خارجی آماده سرمایه‌گذاری در زمینه‌های پسماند در استان گیلان هستند که با برنامه‌هایی که در دست اقدام است، تلاش می‌کنیم مشکل پسماندهای استان در پنج سال آینده حل شود.

وی خاطرنشان کرد: اراده جدی در زمینه ساماندهی زباله‌ها در استان گیلان با پیگیری و تاکیدات استاندار گیلان وجود دارد و همه فرمانداران و شهرداران باید در این زمینه بطور مستمر جلسات کاربردی برگزار کنند.

در 38 شهر گیلان، کار تفکیک زباله از مبدأ در حال انجام است

به گفته شعبان‌پور، در دو سال قبل، میانگین تفکیک زباله از مبدا 15 درصد بود که هم اکنون این میزان به 40درصد رسیده و در 38 شهر استان، کار تفکیک زباله از مبدأ در حال انجام است.

وی یادآور شد: تفکیک زباله از مبدا در شهرهای آستارا 30 درصد، آستانه اشرفیه و کیاشهر 55درصد، انزلی 70 درصد و دیلمان 85 درصد انجام گرفته است.

در 10درصد بیمارستان‌ها، دستگاه‌های تفکیک زباله غیرفعال است

در ادامه عاشوری معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز گفت: در استان 25 بیمارستان دولتی و 9 بیمارستان خصوصی وجود دارد که در 10درصد این بیمارستان‌ها، دستگاه‌های تفکیک زباله غیرفعال بوده، ولی در بقیه بیمارستان‌ها این دستگاه در حال فعالیت است.

وی اضافه کرد: در بخش فاضلاب بیمارستان‌ها، تصفیه مناسب صورت نمی‌گیرد که در سال جاری 14میلیارد تومان برای خرید دستگاه تصفیه فاضلاب بیمارستانی درخواست شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha