رییس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: ما به یک برنامه جامع پیشگیری و درمان آسم نیاز داریم اما باید این برنامه بر اساس تحقیقات علمی باشد.

سلامت نیوز: رییس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: ما به یک برنامه جامع پیشگیری و درمان آسم نیاز داریم اما باید این برنامه بر اساس تحقیقات علمی باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر مصطفی معین روز سه شنبه در همایش روز جهانی آسم با اعلام این مطلب افزود: از آنجا که هزینه درمان آسم یک کودک بیش از یک میلیون و 500 هزار تومان می شود و در صورتی که آسم این کودک کنترل نشده باشد، یک میلیون تومان دیگر به این هزینه ها اضافه می شود، باید یک برنامه جامع در زمینه این بیماری در کشور داشته باشیم.

وی عوامل خطر آسم را آلودگی محیط، استرس، تبعیض، بی عدالتی، بیکاری و برخی دیگر از عوامل اجتماعی عنوان کرد و افزود: باید این عوامل به خوبی شناسایی شود تا بتوان به راحتی ابتدا از آن پیشگیری کرد و سپس درمان شود.



** محیط خانه ها نیز آلوده است

معین با بیان اینکه تنها محیط بیرون آلوده نیست، ادامه داد: محیط های بسته خانه ها نیز به عنوان محیط های آلوده محسوب می شوند که باید در این زمینه نیز خانواده ها بیشتر دقت کنند تا محیطی سالم برای فرزندانشان در نظر بگیرند.

وی تصریح کرد: قربیان اصلی آلودگی شهرهای ما کودکان، سالمندان و بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی مانند آسم هستند که این موضوع نیاز به برنامه ریزی های جدی دارد و فقط از عهده وزارت بهداشت برنمی آید.



** اجرای برنامه ملی راهبردی کنترل آسم

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران گفت: بیش از 10 سال است که در کمیته آسم و آلرژی یک برنامه راهبردی کنترل آسم و بیماری های مزمن تنفسی مورد تایید وزارت بهداشت به اجرا درآمده و برنامه ها راهبردی مناسبی در این کمیته تدوین شده است.

وی ابراز امیدواری کرد همه برنامه های کنترل و درمان این بیماری در این کمیته اجرایی شود تا بتوان بخشی از مشکلات موجود بیماران را حل کرد.

معین ادامه داد: متاسفانه هنوز بسیاری از کودکان مبتلا به آسم در بیمارستان ها بستری می شوند اما در کشوری مانند فنلاند با برنامه ریزی جدی بستری شدن کودکان به صفر رسیده است.

وی به برگزاری 70 برنامه آموزشی برای خانواده ها جهت پیشگیری از بیماری آسم در کشور نیز اشاره کرد و گفت: براساس آمار تعداد بیماران مبتلا به آسم در جهان 300 میلیون نفر هستند و سالانه 15 میلیون نفر از مبتلایان به آسم دچار ناتوانی می شوند.

رییس انجمن آسم و آلرژی ایران با بیان اینکه متاسفانه در کشور 13 درصد از کودکان و نوجوانان علائم آسم را دارند، افزود: این آمار مربوط به پنج سال گذشته است و هنوز آمار دقیقی از تعداد بیماران مبتلا به آسم در کشور نداریم، اما یک طرح مطالعاتی دقیق در حال انجام است که امیدواریم در چند ماه آینده بتوانیم آمار دقیقی از مبتلایان به آسم در کشور به دست آوریم.

همایش روز جهانی آسم از امروز 15 اردیبهشت ماه به مدت دو روز در تالار امام خمینی (ره) بیمارستان امام در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha